• Anonym (undrar)

lån för att byta tak på hus...

hejsan..är et någon som kan det här med lån..

vi bor i ett hus och har gjort det sen 4 år tillbaka och nu har det börja läcka från taket,det regnar in ,så vi har fått ställa hinkar på 2 ställen på vinden så vattnet hamnar där i så länge..

vi har tagit kontakt med ett företag som kan byta vårat tak..

men nu är min fråga.

vad tar man för lån..
    kan man ta nått tilläggs lån på det man redan har på huset..

jag kan inget om det här så jag vill ha alla tips man kan få..

vi har swedbak.

• Svar på tråden lån för att byta tak på hus...
  • Kjell2

Ni går till banken där ni har ert nuvarande huslån och snackar med dem. Är huset inte överbelånat och ni inte har sabbat er kreditvärdiget brukar det fixa sig. Ni får i så fall utöka ert huslån.

Försök fixa taket snabbt. Det kan fort bli stora och dyra skador.

• Anonym (undrar)

så det går att utöka huslånet..det vore ju perfekt..

ska  höra med dom..

vill inte att det ska bli flera tusen dyrare varje månad..men vi får se..
    tack för svaret

• Anonym

Vi har precis utökat vårt huslån med 250 000 kr för att få nytt tak + bergvärme. Samma ränta och villkor som för övriga huslån.

• Anonym

Sedan kan man fixa taket själv till en inte särskilt dyr kostnad. Vi la shingeltak själva förra året, och då kan tilläggas att vi båda är hyfsat ohändiga, men det gick lätt och stannade på ca 20 000 kr.

• Anonym (undrar)

tack för svaren..har inte hunit vara på banken än men ska så fort jag hinner..

taket har dom varit här o gått igenom och det kommer att kosta  246 000 - 50 i rot avdrag..

så jag hoppas vi kan låna 200 000 ..

det visade sig att det finns bara plåt på taket..ingenting under alls så när man tittar upp så är det bara plåt,så det som regnar in  kommer direkt på vinden o ner på vårat plan..

så dom måste byta rubbet o lägga duk eller vad det nu var o stup rör ..snö skydd..så det vart dyrt men det måste göras..

• sötäpplet

Vill bara varna för att det mesta med renoveringar kostar mer än vad man tror, så se till att ni har svängrum i budgeten.

Vi bytte tak själva förra sommaren, det var plåt men vi behövde byta rubbet och lägga papp och läkt t o m byta brädorna under pappen.

Vi gjorde arbetet själv och jag tror att vi kom undan med ca 75 tusen, då har vi köpt en del verktyg för de pengarna också, men även lånat in vertyg från vänner o bekanta. Min sambo är halv-händig och jag kan följa instruktioner.

• Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2010-06-11 08:47:05 följande:
    tack för svaren..har inte hunit vara på banken än men ska så fort jag hinner..

taket har dom varit här o gått igenom och det kommer att kosta  246 000 - 50 i rot avdrag..

så jag hoppas vi kan låna 200 000 ..

det visade sig att det finns bara plåt på taket..ingenting under alls så när man tittar upp så är det bara plåt,så det som regnar in  kommer direkt på vinden o ner på vårat plan..

så dom måste byta rubbet o lägga duk eller vad det nu var o stup rör ..snö skydd..så det vart dyrt men det måste göras..
    Det lät dyrt! Vi måste också göra ganska mycket. Hade också plåt direkt på med gles panel. Ni har väl tagit in prisförslag från flera??
  • Anonym

Kolla bara så ni tjänar tillräckligt för att da av 50.000 på rot-avdraget

• Anonym

Hur stort tak är det, drygt 250 k för att byta tak låter väldigt mycket, ta in fler offerter från minst 3-6 olika företag då priserna kan skilja väldigt mycket mellan olika företag för samma jobb.

Ett annat alternatv är att byta tak själv, det är inte så svårt, ni känner kanske någon snickare som kan hjälpa er i så fall, då får ni ner kostnaderna rejält.

Byggföretagen lägger ofta på vädligt mycket på materialet så kolla upp vad materialet kostar själv via olika byggbutiker så du har något att jämföra med när ni ska titta på de olika offerterna, se till att de då specificerar kostnaderna mer detaljerat för byggmaterialet samt arbetskostnaden och inte bara en klumpsumma det underlättar vid en jämförelse mellan bolagen om ni inte gör jobbet själv.

• Anonym

TS, det låter VÄLDIGT dyrt för takbyte! Ta in fler offerter från andra företag eller överväg om ni kan göra det själv eller tillsammans med någon kunnig släkting/vän. Vi tog in offert på vårt tak från 4 olika företag, priset varierade från 75 000 kr till 130 000 kr. Det slutade med att vi gjorde det själv (shingeltak) för ca 30 000 kr. Då är vi grymt ohändiga båda två, men gick bra med hjälp av en kompis till sambon.

• teec

vårt tak  som är från 1964 (super gammalt) , 160 kvm  - vi bytar underlagspapp, läckt, tegelpannor, vindskivor (ca 56 000 , plåtarbete (ca 26 000 ... ja allt man kan tänka sig. har hyrt in ställning (10 000 och container (6000 och har min sambo + 2 andra kompisar som fixar med det. 

i alla fall.. tror slutnotan blir 110 000:-  

när vi tog in offerter fick vi en nota på 230 000:- . HELT SJUKT!!!!

nu tycker vi det blir billigt... köket vi har från 2009 kostade 120 000:-     =) 

detta har vi sparat ihop själv och ej tagit lån. kände att det blev bäst så. 

MEN förklara bara på banken vad pengarna ska användas till så borde det inte vara problem. 

• teec

amen.... 

skulle inte vara en massa smileys efter priset.  

• Anonym

Många mycket kloka tankar i denna tråden. =)

Ang. ROT och offerter

begär in offert från olika företag
    Kolla noga så företagen har F skattsedel så de KAN göra rotavdrag
    Se till att ni tjänar tillräckligt för att komma upp i summan som behövs för det avdrag ni önskar
    Skriv kontrakt med firman

Se över olika materialalternativ på taket. Byte kan kräva bygglov, men bli billigare. Tex byte från tegel till papp...

Ang. att göra själv.
    Jag har ganska höga tankar om vad man klarar av och inte. Just med tak är det viktigt att få det tätt. Är man inte helt säker på att man utför arbetet på ett fackmannamässigt sätt kan man få stora problem med försäkringsbolagen vid ev. läcka. 

• teec
    Anonym skrev 2010-06-12 20:55:19 följande:
    Många mycket kloka tankar i denna tråden. =)

Ang. ROT och offerter

begär in offert från olika företag
    Kolla noga så företagen har F skattsedel så de KAN göra rotavdrag
    Se till att ni tjänar tillräckligt för att komma upp i summan som behövs för det avdrag ni önskar
    Skriv kontrakt med firman

Se över olika materialalternativ på taket. Byte kan kräva bygglov, men bli billigare. Tex byte från tegel till papp...

Ang. att göra själv.
    Jag har ganska höga tankar om vad man klarar av och inte. Just med tak är det viktigt att få det tätt. Är man inte helt säker på att man utför arbetet på ett fackmannamässigt sätt kan man få stora problem med försäkringsbolagen vid ev. läcka. 
    håller självklart med!!!   jag kan tillägga att det två kompisarna som hjälper oss lägger tak i sitt yrke. 
Svar på tråden lån för att byta tak på hus...