• Anonym

Vad händer vid överlast av lätt lastbil?

Vad händer och vilket straff kan man få när man kör en lättlastbil (B-kort) överlastad. Det va mer än 50% överlast och skulle lämnas till åklagare. Men vilka straff kan han dömma en till?

Jätte tacksam om nån kan hjälpa mig..

La det här då jag gärna vill vara anonym..

• Svar på tråden Vad händer vid överlast av lätt lastbil?
  • Anonym

hjälp tack...

• Anonym

så som? Men kan man få fängelse?  Indraget körkort? Vad kan hända?!

• Anonym

hoppas innerligt att du inte får något straff alls, man kan tydligen mörda folk i sverige o komma undan straff...

• Anonym

Jo det verkar du va så.. Vissa brott kan man göra "och komma undan". Andra åker man dit på så det tjongar om det!

Antar att nåt straff kommer och skulle gärna vilja veta vad vi har att vänta..

• Anonym

För att dom behövde få med sig sakerna??!! =) Dom visste väl att dom hade lite överlast, men inte så mycket som det va.. Dvs, över 50%.

• MickeN1973
    Anonym skrev 2010-06-10 18:35:05 följande:
    Jo det verkar du va så.. Vissa brott kan man göra "och komma undan". Andra åker man dit på så det tjongar om det!

Antar att nåt straff kommer och skulle gärna vilja veta vad vi har att vänta..
    Upp till 50 procents överlast kostar  4 000 kronor i böter. Den som har högre last än så rapporteras till åklagare och riskerar då dryga dagsböter.
  • Minomin

Skulle gissa på böter.

Kan inte exakt hitta var detta regleras, men jag minns av tidigare diskussioner på andra forum och dylikt att det inte blir fråga om olovlig körning, som annars är en vanlig "gissning".

Fordonet är fortfarande en lätt lastbil, dock med för mycket last. Det är det du får böta för.

• Anonym

Del av överlasten Överlastavgift
    100 till 2 000 kg 400 kr per 100 kg
    2 100 till 4 000 kg 600 kr per 100 kg
    4 100 till 6 000 kg 800 kr per 100 kg
    6 100 kg och däröver 1 000 kr per 100 kg.

• Anonym

Så enl. länken så kan vi vänta oss dryga dagsböter?! Hur räknar man fram dagsböter?

• Minomin
    Anonym skrev 2010-06-10 18:41:57 följande:
    Del av överlasten Överlastavgift
    100 till 2 000 kg 400 kr per 100 kg
    2 100 till 4 000 kg 600 kr per 100 kg
    4 100 till 6 000 kg 800 kr per 100 kg
    6 100 kg och däröver 1 000 kr per 100 kg.
    Var har du hittat detta?
  • Jill 79

Min kompis fick detta för ett par år sedan. Men hon hade 75% övervikt. Fick rejäla böter och nån form av prick i körkortet. Men defenitivt inget indraget eller dylikt. Två hästar i en bil eller?

• Anonym

Nä inte två hästar.. men rejält packad bil.. Nu har vi köpt lastbil istället..

Svar på tråden Vad händer vid överlast av lätt lastbil?