• Gabbisen

Hur lång tid tog det för er att få svar på er sjukskrivning?

Vilken helnervös väntan det är innan man får reda på om ens sjukskrivning blivit godkänd eller ej.
    Jag har ansökt om 75% sjukskrivning från mitt arbete pga foglossningar och ryggsmärtor... läste att handläggningstiden kan vara 30 dagar...
    nervös väntan indeed! Väntar de maxtid så får jag inte besked förrän alla räkningar ska varit betalda. Och tänk om man dessutom får avslag, då får man börja om från början.. suck... vilket mardrömsscenario... 

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att få svar på er sjukskrivning?
  • hemgjordcurrypizza

Efter att alla papper (läkarintyg samt min egen beskrivning) var inskickade så tog det mindre än en vecka för mig att få svar. De ringde upp efter ca 4 dagar och meddelade att jag blev beviljad sjukpenning =) Men efter vad jag har läst här på familjeliv så är det nog väldigt olika, det kanske gäller att ha tur med handläggare helt enkelt..

• Alexi

Jag hade också extrem tur, fick svar inom en vecka från att alla papper skickades in. Men så var jag supernoga med att fylla i allt rätt också och jag hade en diagnos som väl sällan ifrågasätts (bebisen växte för dåligt så jag behövde ta det lugnt av den anledningen, inte för min egen skull).

• lillaskorpan

Här tog det 2 månader. Jobbig väntan.

• SagaOmNatten

5 månader and counting. De hörde inte ens av sig och sa till att jag själv måste sjukanmäla mig eftersom jag jobbade på timmar. Nu hoppas jag alla papper är klara och jag sitter här och väntar på besked.

• emmiz01

Jag var sjukskriven i mars, fick pengarna i måndags..

Bf 8 juli
  • 82sjo

Har snart tagit två månader och har inte fått veta ännu.

Men beror säkert på lite vart man bor i landet och sen på handläggaren om man blir godkänd eller ej.

• vivianne

Mig ringde de efter ett par dagar och sa att de övervägde bevilja mig bara halv sjukpenning (läkarintyget sa hel). Så hade jag lagt mig ned och accepterat det så hade det gått snabbt. Nu gjorde jag inte det utan fixade nytt, tydligare,  läkarintyg samt beskrev mina symptom mer utförligt i en inlaga. Tog nog ett par månder men det var ju läkaren som dröjde, lite svårt att få tag på honom, missförstånd när kontakten gick genom barnmorskan etc.

När jag skickat in alla kompletterande papper gick det snabbt igen, en vecka kanske. Fick min hela sjukpenning.

• Shea 1

Ifrån det datum alla papper fanns hos fk tog det ca 2,5 vecka.
    Ring in och kolla vilket datum de fick in alla handlingar, sedan ska handl.tiden vara 30 dagar. Fast ganska många har ju erfarenheter av annat...

• Gabbisen

Ja alltså hur kan det ta två månader när deras maximala handläggningstid är 30 dagar? har det fattats papper eller nåt?

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att få svar på er sjukskrivning?