• Anonym (smilla)

katten blev biten av hund, vad göra ?

min katt hoppade idag in i grannens hundgård. Hundarna jagade henne runt och hon blev jätterädd och chockad, men hoppade sedan ut igen. Vid första anblick såg jag inga skador på henne men nu ikväll såg jag att hon hade ett litet hål /sår på baksidan av låret, ser ut som ett bitmärke så jag antar att det är det. Katten verkar rätt pigg och springer omkring, klättrar i träd och har tom fångat en råtta nu på kvällen. Jag är dock ändå orolig att det ska bli infekterat och en varböld av det hela i längden. Ska ringa veterinären imorgon och höra vad de säger kanske är det penicilin som behövs? Någon som vet hur allvarliga sånna här skador är och om det är något särskillt jag ska tänka på. Jag har tvättat såret med desivon då det var de vi hade hemma. Dum som jag är är katten inte försäkrad heller, har inte blivit av så jag oroar mig lite för vad kostnaden kan tänkas bli också fast jag sätter såklart katten före det.

• Svar på tråden katten blev biten av hund, vad göra ?
  • riboflavin

Håll koll på henne och tvätta såret även i morgon på morgonen, om hon fortfarande verkar pigg och området runt såret inte är rött eller svullet runt lunchtid så kan du nog slappna av.
    Infektioner brukar ju sätta in ganska fort.
    Finns inga symtom på infektion så behövs inte heller något penicillin.
    Om det nu blir så att du måste åka in med henne så kostar ett genomsnittsbesök ca 500 kr, receptavgift tar många veterinärer ut, brukar ligga runt 100 kr, och penicillin för mindre djur brukar ligga under 200 kr/kur.
    Hoppas allt går bra, som du säjer så verkar hon ju må fint, håll såret rent så ska du se att det troligtvis läker av sig själv. 

• Anonym (smilla)

det som oroar mig är att det  är som ett bithål och då är det ju som en ficka under eller vad man ska kalla det och jag vet att det lätt ansamlas bakterier där och blir varböld, var med om det med en annan katt jag hade och det var inte roligt och blev riktigt dyrt då det gick alltför länge innan han fick vård.  Har någonstans hört att hundbett är bättre än kattbett men vet inte om det stämmer. Egentligen är det ett  under att hon inte fick mer skador med tanke på att det är stora hundar och hon bara är en liten katt.  Benet känns lite varmt och om jag för huden vid bithålet fram och tillbaka kommer det som blodig vätska. Magkänslan säger att det nog är klokast av mig att ringa veterinären imorgon och om de anser att hon måste få vård hoppas jag verkligen att de har en tid till oss imorgon.

• Anonym (Sånt händer)

Bekymra dig inte om försäkring i sånt här fall. Den täcker ändå bara kostnader över 1600 kr. Var in med min katt efter ett sådant bett blivit en varböld. De sövde och spolade rent såret. Fick pencillin och strut att ha på huvudet. Totalkostnaden blev under tusenlappen. Mao under gränsen för försäkringen.

• Anonym (smilla)

Okej, men det vore ändå klokt med försäkring för det kan ju hända att katterna råkar ut för saker som är dyrare. Tycker det lät väldigt billigt faktiskt om de sövde och allt sånt. Hade en katt med urinstopp som de fick söva och spola ur urinvägarna på det gick på runt 2000 har jag för mig. Fick en gång en salva till en katt som hade sår, streptocillin eller liknande, den fick vi utan att ens behöva visa upp katten och det enda vi betalade var kostnaden för salvan, tro om man inte skulle kunna få sån igen för det funkade den gången iallafall.

• Anonym (smilla)

Funderar och tänker, ska jag ringa veterinären eller chansa på att det blir bättre av sig själv, hur hade ni gjort ?

• riboflavin

Om du känner dig orolig så ska du ju så klart ringa, inte lönt att sitta och vara nervös.

Tycker fortfarande dock att så länge du inte ser tecken på en infektion (varbildning, väldigt varmt runt såret, smärta hos katten, dålig lukt mm), så är pennicillin bara onödigt att ge, tänk på att sårvätska och en liten temperaturhöjning ju faktiskt är kroppens sätt att påskynda och förbättra läkning. 

Om såret inte är så stort att det faktiskt kräver stygn så hade jag personligen haft is i magen, att stressa iväg till veterinär i "onödan" snarare stjälper än hjälper. 

Hoppas att allt går bra, vi håller tummarna för kissen, som precis som du säjer måste haft änglavakt. 

• Anonym (smilla)

Imorse kollade jag henne för att se om jag skulle ringa vet eller ej, då hittade jag typ inte såret, letade och kände men hålet verkar gått igen, känns heller inget märkvärdigt svullet eller så. Jag hoppas bara inga bakterier finns kvar där inne så det blir en böld men jag får väl hålla koll och ringa i så fall. Katten är ute igen då hon trivs bäst så satt på bron och blängde på hunden nyss och hunden blängde tillbaka. Hoppas verkligen hon och de andra katterna har vett att hålla sig borta därifrån i fortsättningen.

• Anonym

Hundägare har strikt ansvar och om katten din behöver vård så är ägaren skyldig enligt lag att betala. Det spelar ingen roll att din katt var lös och hoppade in på deras tomt.

Svar på tråden katten blev biten av hund, vad göra ?