• Miss Cee

Barn som inte vill duscha?

En familj i bekantskapskretsen har storas problem med en son som inte vill duscha. Jag har hört att detta är vanligt bland barn, men har själv aldrig varit sådan när jag var liten. Så jag känner att jag har dålig koll på det här, och undrar lite hu rvanligt det egentligen är.

Snälla rösta, och skriv en rad om hur gammalt barnet var vid tillfället, hur länge ni hade problemet och hur ni hanterade det!

Om ni har flera barn och bara ett bråkade om duschen så rösta efter det barnet som INTE ville duscha.
    Om ni inte har barn med ändå vill vara med så rösta efter er egen uppväxt.
    (Med "anstränger sig" menar jag att man tex hittar på att man duschade i skolan tidigare på dagen fast man inte gjort det, eller att man sätter igång med något annat så att föräldrarna ska glömma bort duschen etc.. helt enkelt att man hittar på sätt att slippa, utan att ha ett öppet bråk om just duschandet.)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn som inte vill duscha?
  • shitvadjaghatar

Hur gammalt är barnet? Varför måste han duscha?
    Han kanske kan gå med på att tvätta håret ett par gånger i månaden och tvätta snoppen och rumpan vid behov.

mina barn har alltid okynnesduschat, men nu är stora tjejen så stor att det behövs, men 4 åringen skulle ju inte behöva det egentligen.

**BF 4/5-2011**
  • Miss Cee
    shitvadjaghatar skrev 2010-06-10 22:23:05 följande:
    Hur gammalt är barnet? Varför måste han duscha?
    Han kanske kan gå med på att tvätta håret ett par gånger i månaden och tvätta snoppen och rumpan vid behov.

mina barn har alltid okynnesduschat, men nu är stora tjejen så stor att det behövs, men 4 åringen skulle ju inte behöva det egentligen.
    Barnet är i skolåldern och det är ett problem eftersom det syns att han inte är ren bla i håret, och de andra barnen har börjat göra kommentarer.

Vill inte skriva för mycket detaljer...
  • Bangbang

Nu visste jag inte riktigt vad jag skulle ta. Men vår dotter vägrar att duscha sitt hår. Hon kan bli spolad på magen och rumpan MEN inte håret. Hon får panik och blir helt hysterisk. Hon är 2½ nu och det har välpågått över ett år. Jag tror det började när hon låg inne för epilepsin och vi skulle duscha bort kladdet från EEG. Hon var trött, hade haft massa kramper och var bara inte på humör. Hon grät hela duschen, tror det blev traumatiskt då. Slutade även med flaskan för det blev en sjukhusgrej(min egen teori).
    Ska skaffa ett sånt där hårduschgrej tror jag, få se om det fungerar. Vi har testat allt utom det nu....

Det finns inte möjlighet att bada istället? Är ju trevligare oftast.

• shitvadjaghatar

TS,
    Jag förstår. Vad säger han om man förklarar att "du luktar ganska äckligt" och säger att det inte är så trevligt. Man får vara lite hård.

Jag fick låta min dotter inse att hon faktiskt luktade svett och att det var lite äckligt, då började hon duscha 2 ggr/v.

**BF 4/5-2011**
  • lövet2

Alla våra barn har haft perioder när de hatat att duscha och verkligen ansträngt sig för att slippa. 11-åringen har just kommit ur en sådan period, men ett par av flickorna var nog 12 år innan det gick över ...

• Matillin

Jag vet inte om det är barn i skolåldern du efterfrågar bara?
    Min äldsta dotter är bara strax över 3 och hon är inte speciellt förtjust i att duscha håret eftersom hon inte gillar att få vatten i öronen och ögonen, men det är väl inte direkt samma problematik

• April Mamma

Många barn gillar nog inte att duscha o tvätta håret osv MEN det är ju en sak som måste göras och vissa saker tycker jag inte att det är någon diskussion om. Duscha gör man punkt slut.
    Sonen på 5 år gillar inte att få vatten i ansiktet när han tvättar håret med det har vi löst genom att han har en liten handduk över ansiket =)
    Han är väldigt medveten om att man måste duscha för att inte lukta konstigt/illa osv.
    Han kan säga tex "Nu måste jag nog dusha för att jag stinker armsvett"..=) Vilken han inte gör =)

• aprilsill

Min 4-årige son har nog aldrig gillat att duscha håret. Men det senaste året har det nog blivit värre, ibland har jag fått hålla fast han för att få skölja bort från håret. Han är rädd för att få i ansiktet och ögonen. Men nu har vi en deal att vi måste duscha håret en gång i veckan, och då tar vi inte så hårt vatten och han sitter och tittar upp allt han kan när vi tar håret där framme.

• camas

sonen älskar att bada men gråter så fort han ska duscha av sig efter badet... han HATAR det!

senaste gången så gick det lite bättre men det är fortfarande skit jobbigt.

det har varit så här i 3-4 år... han är 5½ år nu.

Filip 041227 och Tea 080401
  • gt98mbj

har aldrig haft problem med att duscha eller bada min dotter, men det är jag helt övertygade om att vi har bebissimmet att tackka för. Började redan när hon var 35 månader

IVF borde få mycket mer uppmärksamhet då dom för många av oss är guld värda.
  • basio

Vi har lite olika varianter här hemma

Femåringen: har aldrig krånglat, gått bra att både bada i badkar och duscha.

Fyraåringen: Hade en period när han var 2-3 år då han vägrade att bada, men duscha gick bra. Nu älskar han att duscha och bada!

Snart tvååringen: avskyr att duscha! Hon skriker hysteriskt och försöker smita så fort ordet "duscha" nämns. Som bebis gillade hon det, men inte sedan hon var omkring ett år.

• iolanthe

Har en snart 4-åring som inte vill duscha eller tvätta sig med annat än vatten. Bada går bra så länge hon inte behöver blöta håret. Tack och lov så blir hennes hår inte flottigt, så det räcker med tvätt en gång i månaden ungefär. Sist mutade jag med godis fastän det inte var godisdag, funkade super .

• Snork

Här e de en kamp varje gång hon ska både bada o duscha, hon reser sej o springer iväg o blir helt hysterisk, tar vi fram såpbubblor som hon får blåsa sammtidigt som hon badar så går de bra, men när vi ska tvätta bort tvålen från kroppen börjar hon skrika som om vi skulle sticka kniven i henne samma sak när man blöter håret på henne.... Hon e 2 år o 9 månader o de har hållt på i ca 1 år nu...

• Kajak

Rösta på "Våra barn har alltid älskat att duscha"

Barnen har varsin badbalja. Vår dusch/toa är jätteliten, ca 3 kvm...
    Lagomstor ändå...

Mamma till 4
  • enny signatur

VÅran 3åring badar men dusha? Nej de tär inte så populärt så det görs inte typ. Ibland är det saker  på benen som måste sköljas av och med lite anstränging så köper hon det ju men bada är vad som sker normaltsett

• Superbia

Mina barn är inte så gamla än, men jag kan svara för hur jag var när jag var liten. Det var en jobbig kamp för mina föräldrar att lyckas få in mig i duschen åtminstone en gång i veckan. Min mamma har sagt att hon är glad över att vi inte bodde i lägenhet, för då hade de nog blivit anmälda för barnmisshandel. Detta gick över när jag förstod att andra duschade oftare än vad jag gjorde, så det kanske är så man ska göra. Få barnet att inse att det är äckligt om det inte duschar oftare.

Har märkt på mina killar att den ena blir väldigt upprörd när jag duschar honom, men när jag badade honom gick det okej. Han kanske har fått mitt humör..

Morten & Vidar 091029
Svar på tråden Barn som inte vill duscha?