• Miang

Blåsor på fötter och händer?

De senste dagarna har jag fått blåsor på fötterna och några på händerna. Det är inga stora besvär även om de på fötterna gör lite ont när jag går. Jag undrar dock vad det beror på. Jag är gravid i v 21 - kan det vara kopplat till graviditeten? Jag har försökt läsa lite om höstblåsor (verkar väldigt ovanligt hos vuxna - och det är fel årstid), svinkoppor (stämmer inte med hur blåsorna ser ut) mm men hittar inget som verkar passa. Jag har en son som är två men han har inga blåsor så jag tror inte han har tagit hem nån smitta.

Nån som har några idéer?

• Svar på tråden Blåsor på fötter och händer?
  • Delene

Sök Vc för det, gå inte barfota... jag har absolut ingen aning men om det smittar är det ju inte så bra att föra runt det på golvet.. Sonen hade i höstas scharlakansfeber, det blir blåsor..

• alem

höstblåsor är vanligast under sommaren och hösten så visst kan det vara det.
    Vuxna kan få det, oftast blir man imun om man får det en gång och de är oftast hos barn de förekommer men visst kan vuxna få det och man kan få det igen om man inte blivit imun då man hade det första gången.

Om du även har blåsor i munnen så äre nog det ska du se.
    Isf så är det extremt smittsamt så du bör vara hemma tills blåsorna är borta, tar ca 7-10 dagar från att blåsorna kommer tills att de torkat ut och försvinner.

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Miss Maria

kan tillägga att min dotter då lite över två hade de samtidigt! Hon hade blåsor på händerna o en 50 ta i munnen, det va ssåååå synd om henne!! Hon åt inget hunde inte suga på nappen men va så tapper!!!

• Carisma

Jag får små små blåsor på mina fingertoppar varje vår. De försvinner efter ett tag och då blir huden torr och typ flagnar bort.
    Våren för två år sen var det som värst och jag hade dem på hela handflatorna och även på insidan av fötterna märkte jag sen.
    Var hos olika distrikssköterskor och läkare men till slut var det en läkare som visste vad det var. Inget har dock hjälpt så direkt utan de förvinner av sig själv på mig.
    Har haft dessa varje vår i säkert 10 år. Det är små vätskefyllda genomskinliga blåsor.
    Denna våren är jag gravid och hade blåsorna på fingertopparna i vanlig ordning men i kanske bara en vecka.

Det jag har är inte smittsamt men minns inte heller vad det heter.

• Carisma

Hittade namnet på det jag har. Det heter Dishydrotiskt eksem.
    Du kan ju googla på det och se om du känner igen det.

• Miang

Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen och de gissade också på höstblåsor. Det är dock inte så supersmittsamt, ofta klarar sig familjen, och jag behöver inte stanna hemma. Det är väl sonen som dragit hem det även om han verkar ha klarat sig.

Jäkla jobbigt att det gör så ont att gå bara... :(

Svar på tråden Blåsor på fötter och händer?