Hej,
Tack för ditt mail. När man blir gravid så kommer så många känslor och det är inte ovanligt att man blir orolig för man bär ju något väldigt stort inom sig. Även om man vet intellektuellt att en sak inte är farlig så behöver inte det betyda att mina känslor "hänger med" på det. När du får de här känslorna och negativa tankarna så försöka att stanna upp och försök se och resonera objektivt kring tankarna, försök också ändra de till ett positivt tänkande. Upprepa vid flera tillfällen att allt kommer gå bra och säg till dig själv att du är bra. Det är också viktigt att du accepterar dina känslor som kommer upp, skriv gärna ner vad det är som oroar dig mest. När du får det på papper blir det tydligare och det är också lättare att jobba med det. Det är också väldigt viktigt med avslappning så nedan ger jag ett tips på en avslappning som inte tar så lång tid. Hör gärna av dig om du undrar något mer. Jag har också fler övningar i min blog catharinalindstedt.blogspot.com/
Andas i din egen takt. Så stannar du upp medvetet en kort stund där andningen vänder. Gör så här: Andas in – håll stilla – andas ut - håll stilla. Just stillheten i vändpunkterna är mycket rogivande. Variant: Andas in andas ut , håll stilla vid vändpunkten och säg ”en” eller ”stilla” eller ett eget ord. Fort sätt i 2 min.
Mvh,
Catharina