Hej!
Jag förstår att du är oroad över situationen med en psykiskt sjuk mamma till din bonusdotter.Det låter ju bra att hon nu får vara hos er på heltid eftersom mamman är sjuk. Jag utgår från att mamman har en egen medvetenhet om sin oförmåga att ta hand om dottern eftersom hon låter henne vara hos er även på sina veckor. Detta har ju lite att göra med vilken typ av psykisk sjukdom modern har. Men dina farhågor att mamman vill ha dottern på sina veckor kan ju också besannas om mamman exvis blir psykotisk, (då insikt brukar saknas).
Utan att riktigt veta fakta i målet är mitt tips ändå att ni som vuxna, du och pappan, tar ansvar för 7-åringen och i vems vård hon ska befinna sig. Om ni tror att hon far illa av att vara med modern så ska ni i första hand tala med modern och om detta inte lugnar er, anmäla det till socialkontoret. Sedan är det deras sak att besluta var flickan ska vara under mammans sjukdom. Ibland kan det ju vara vanskligt att påstå att den andra parten i en separation är psykiskt sjuk. Då är det bättre att proffs blir inblandade och får göra den bedömningen. Detta är naturligtvis en svår situation för en 7-åring och hon behöver allt stöd hon kan få och försäkran om att mamman får god vård så att de kan träffas igen.
Barn har en benägenhet att vara väldigt solidariska mot båda sina föräldrar och kan därför lätt ta ställning för att hjälpa den ena eller den andra, vilken det nu verkar vara mest synd om. Detta är inte bra för barnet, och särskilt inte om hon bara är 7 år.
Förhoppningsvis får mamman stöd och hjälp under sin sjukdom så att hon kan ta rätt beslut i frågan.
MVH
Margit