• Kat78

adhd

Vad kännetecknar adhd? Min dotter är snart 4 år och ibland blir vi oroliga för henne, att hon kanske har adhd. Vad är dem första och mest framträdande symtomerna?

• Svar på tråden adhd
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ni är oroliga för att er 4-åring har ADHD och vill veta hur det visar sig. Eftersom ni inte ger någon beskrivning av vad det är som bekymrar er hos er 4-åring är det jättesvårt att svara på er fråga. Självklart finns det listor på symtom som är utmärkande för diagnosen ADHD, (sådana listor kan ni lätt hitta på nätet) men min erfarenhet är att det inte är så bra att som förälder själv sätta diagnoser på sitt barn. Risken är stor att mycket stämmer med listorna, vilken diagnos det än gäller, men att man som lekman inte kan avgöra var gränsen mellan det normala och det sjuka går. Steg 2 är ju också att det viktiga är inte om hon har diagnosen eller ej utan hur ni ska hjälpa henne på bästa sätt med det som är hennes och era problem.

Det första ni kan göra är att skicka mig en beskrivning av hur ni upplever er dotter, så kanske jag kan ge er en anvisning på hur ni ev ska gå vidare, hur ni ska hantera henne på bästa sätt och om det verkar rimligt att hon har en diagnos eller inte.

MVH

Margit

• Kat78

Vi upplever Leah som en glad tjej, men även väldigt orolig. Hon kan inte sitta still förutom en stund efter dagis när hon är trött framför tvn, annars är hon igång från 6 på morgonen till vi tvingar henne i säng och då får vi ligga med henne tills hon somnar, hon blir aldrig tillräckligt trött, hon hoppar , springer och dansar och gapar i ett hela kvällen. Hon är väldigt gapig och pratar konstant, säger själv att hon inte kan vara tyst. Hon har inte haft ro att äta sedan hon var lite över 1 år och är väldigt smal tycker vi, hon kan gå flera dagar utan att äta något annat än välling morgon och kväll. Hon får rejäla vredesutbrott när det inte blir som hon har tänkt sig och skriker och sparkas och kastar saker. Hon lyssnar inte och förstår därmed inte vissa saker som man försöker förklara, som andra barn i hennes ålder kanske förstår. Hon vill gärna göra saker som man föreslår, men halvvägs in i det tröttnar hon och vill göra nåt annat istället, svårt att koncentrera sig. Detta är några saker!!
    Men när hon är go och glad så är hon världens goaste lilla tjej!!

Svar på tråden adhd