• Peztis

Att ge sin katt ett piller

Alla med katt vet ju hur "lätt" det är att peta in det där förbenade lilla pillret i munnen på kattskrället och hoppas att hon sväljer det...

Vet du inte, kolla här: www.mamarocks.com/how_to_give_your_cat_a_pill.htm

Den ena av våra är det egentligen inte några problem med, hon är inte så bångstyrig. Men den andra... jag hade världens slagsmål innan jag kom på hur jag skulle göra: krossa tabletten, blanda den med en droppe yoghurt och kladda in framtassen. Då slickar hon i sig utan problem.
    Vad som definitivt inte funkade var att försöka peta ned tabletten i halsen eller att krossa den med vatten och spruta in i munnen på henne. Då satte hon sig bara och fradgade så att allt kom ut igen. Väldigt skoj när hon MÅSTE få i sig penicillinet. Och nu p-pillrena.

Hur gör ni när ni ska ge era katter piller? Och vad funkade definitivt inte?

• Svar på tråden Att ge sin katt ett piller
  • siamesen

Lägger den pa tungan, stänger munnen och blaser lätt i nosen

Ögondroppar däremot är en helt annan femma...

• Borboleta

Har ingen katt nu, men har haft flera förut. Ingen av dem var en sån där snäll sak som käkar upp pillret om man bara lägger det i en klick smör...

• Petra i Kattland

Min man har ett väldigt bra trick: Han har som en lång pinne som han sätter fast tabletten på (vet inte vad den heter). Sen tar han "mammagreppet" på katten. Alltså ett rejält tag i nackskinnet. Katten protesterar med ett MJAUUU och då är det bara att trycka ner tabletten i halsen! Ser väldigt komiskt ut. Och är väääldigt effektivt. Vi har 6 katter så det behövs något effektiv sätt.

• MiaMaa

mina får bara burkmat när dom ska ha avmaskning och sånt...mal det i morteln och sen i maten....sen passar jag dom när dom äter

• Felicia6

Jag tar o sätter henne i ett grepp runt armen min, och så lirkar jag upp munnen på henne (hon biter ihop så hårt hon kan, eftersom hon vet vad som är på g..haha) och sen då jag fått upp munnen släpper jag ner tabletten o så sväljer hon o så är allt bra sen

• J son

Ha henne inne en stund efter du stppat in p-piller i henne, för katter kan kräkas upp de... det gjorde min katt o sedan blev hon med kattungar som var missbildad pga p piller =(

att inte det finns p-spruta för katter sm man kan ge var trejde månad?? =) hade vart smidigare =)

• E l l a

Gör något likande som TS, min katt fullkomligt älska smör så jag krossar tabletten lite grovt, blanda med en klick smör och kletar i tassen - sedan fixar han resten själv...

Vi har också provat allt, allt i från att hålla fast honom till att gömma tabletterna i räknor men han är en liten smart skit...

• Peztis

J son, det finns p-spruta men blir det mycket dyrare för katten måste träffa veterinär först och sedan ska den ha sprutan var tredje månad.
    Men framför allt så är det mycket biverkningar på det varför vi valde bort det även om kattsnuttan är 15 år.

Pfft... bända upp käken och peta i pillret med eller utan verktyg... vad har ni för mesiga katter!!!

• Paincake

Hoho, har hittat det mest humana sättet! Äntligen!! Jagt ar katten under armen, med handen över bröstkorgen, så att hon inte smiter. Sen peter jag in pillret på insidan av kinden, utanför tandraden. Det behövs inte alls komma långt in. Då sväljer katten duktigt! Det går jättelätt!

• Baggs

Vår katt är makalöst snäll och duktig när det gäller det där med piller. Hon sitter snällt och låter mig sticka in ett pekfinger mellan käkarna och så droppar jag ner pillret i halsen och så smeker jag hakan så att jag är säker på att det gått ner. Kommer det på tungan eller i kinden så hittar jag det garanterat någonannstans... Vissa piller (antibiotika) tar hon tom självmant om man lurar henne och säger att det är godis!!

• LPW

Jag petar också in tabletten lite från sidan. Den brukar oftast glida nästan ner i halsen varför Misse sväljer tabletten direkt och jag tror knappt att han märker vad som händer. Det är underbart att det går så lätt för Misse kommer att få sin medicin varje dag i resten av sitt liv...

• Zenobia

he he här kör vi med samma teknik som yoghurten då men vi använder räkost ist. Krossar tabletten och har det i räkosten sne smetar ut på tassarna.

• kela81

Eftersom min katt är en kastrerad hankatt så far han ju inga p-piller men annan medicin blir det ibland..då brukar jag mosa pillret, göra ett snitt i några räkor och lägga dit medicinen...det finns snämligen inget bättre än räkor tycker han och då spelar det ingen som helst roll va de innehåller

• milimina

med våran lilla dam funkade det att krossa tabletten och blanda med räkost (fast hon är inte så förtjust i just räkost längre efter en penicillikur, undrar varför ), men med badisen är det bara stoppa ner i svalget och massera strupen som gäller. han har gått omkring med banminth i ansiktet tre dagar innan jag gav upp och tvättade av honom, det var rekordet. tyvärr måste han äta medicin ibland eftersom han blir så fruktansvärt åksjuk och får postafen då. annars kräks han så han knappt kan andas, oavsett om han fått mat eller ej. och veterinärbesök kan man inte undvika hur länge som helst.

det enklaste, rakaste är att ta ett fast grepp oavsett om man ska ge piller eller klippa klor. är man tillräckligt bestämd ger de sig.

• Peztis

Åh milimina, jag skulle verkligen vilja se dig med min lilla Pezt! Ett fast grepp så der de med sig... eller inte!

• JFL

TS: be att få antibiotikan flyande, och ge med doseringsspruta i munnen. Visst man måste hålla i då med men om hon tycker att det är obehagligt att få tabletter så kanske detta är bättre.
    Jag skulle ha kastrerat katten, tyckte själv att det var urjobbigt att behöva ge min katt p-piller så hon är nu kastrerad. Men var din katt 15 år eller förstod jag det fel ?

• milimina

peztis,
    ingen match. junior är typen som_avskyr_ att bli fasthållen, han är som en orm och har ungefär femton fäktande ben med dubbla antalet tassar, och så skriker han så grannarna ska tro vi plågar honom och ringa kattpatrullen som understöd.
    bring it on

• Peztis

JFL, ja hon är 15 år så de tyckte att man inte borde kastrera henne.

Den andra katten, Lakris, hon får penicillin nu efter ett bett från en annan katt och det är i krämform och det är bara att kladda in en klick i munnen på henne. Som sagt, henne är det inga problem med, Men Pezt... vardör tror ni hon heter som hon gör?

Svar på tråden Att ge sin katt ett piller