• Anonym

Inte inbjuden, ska jag bara låtsas som inget eller överreagerar jag

Hur ska jag förklara
    min son är döpt, till dopet hade vi bara släkten, inte en enda kompis, vi beslöt så för att det är lite slitningar i våra kompisgrupper och vi ville att dopet skulle vara lugnt och för pojkens skull...

Nu har jag en kompis som, en nära kompis som ska döpa sin lilla. Vi är inte bjudna, de har bjudit massa kompisar, men inte oss... Hon var helt på det klara och sa att hon förstod varför vi inte hade några kompisar på vårt dop. Jag skulle inte tycka det var konstigt att de inte bjöd oss om de bara hade släkten, men det har de inte, de har en massa ytliga kompisar tom med, men inte oss.
    Vi har inte samma kompis gäng i övrigt så slitningarna som var vid vårt dop finns inte här...

Ska jag bara låtsas som ingenting (vilket jag gjort sista månaderna), eller ska jag ta upp att jag undrar o blir lite sårad av att inte vara bjuden.

• Svar på tråden Inte inbjuden, ska jag bara låtsas som inget eller överreagerar jag
  • Anonym (anledningar)

Det kan finnas många anledningar till varför ni inte är bjudna. Det skulle kunna vara av ekonomiska skäl t ex. Det är alltid svårt att dra gränsen när det gäller vilka som ska bjudas och vilka man inte bjuder. Jag har ju ingen aning om hur nära vänner ni är och hur nära de andra som är bjudna är.

Jag skulle nog vara lite försiktig med att fråga. För mig skulle det vara frågan om varför man inte är bjuden. Jag tycker att man ska respektera det de som bjudit in vill och inte ifårgasätta detta, speciellt när skälet kan vara ekonomiskt. Det är inte så himla kul att behöva svara att man inte har råd.

• AnnelieTyresö

Förmodligen bjuder hon inte er för att ni inte bjöd dem :)

Eller så kanske din inbjudan har kommit bort i posten?

• YokohamaNr2

Är det en nära kompis hade jag frågat lite försiktigt om det är så att ni inte är bjudna för att ni inte bjöd dem. Försök att inte göra så stor sak av det hela, men jag som du hade också velat veta orsaken faktiskt

• Solmolly

Precis så har vi bland våra vänner också. Vi bjöd våra vänner på dotterns dop, de bjöd bara sina familjer på deras två dop. När vi nu ska ha dop igen så skulle jag lätt välja bort dem!

Om de inte bjuder oss så kan ju de inte heller räkna med att bli bjudna gång på gång av oss.
    Om ni är bra vänner så markerar de nog bara " what comes around goes around" och efter dopet är det ju 1-1 ( låter lite fånigt men hoppas du förstår.)

Gör inte så stor grej av det, det är bara ett dop!

Skulle de däremot fortsätta att bjuda andra men inte er, då kan man ju fråga!

• eec82

hade en liknade situation men var inte dop, å då hade faktiskt inbjudan kommit bort på posten. Pratade med min vän bara allmänt å hoppasdes att de skulle få en fin helg med kalas. Å då sa hon, jag antar att ni inte kunde komma så trsit. Men de kunde vi ju så de löste sig iaf.

Men jag skulle nog bara önskat dem lycka till å gå vidare. Då får du ju reda på om ni skulle varit bjudna el ej. Men vi är alla olika, känner du att det ligger å gnager så fråga bara.

Tycker själv de är svårt att dra gränser med vissa vänner hur nära de värkligen står familjen el ej.

• NadiaMi

Hälsa på med en liten present dagarna innan eller efter istället om ni vill delta i firandet men försök att inte göra någon stor sak av det.
    Eller önska bara lycka till med dopet när ni pratar vid något tillfälle och säg att hon gärna får prata om det ifall hon vill ha tips om arrangemanget.

Visa att ni accepterar hennes beslut precis som ni ville att hon skulle acceptera ert.

• Anonym

Jag har tänkt lite så att jag förstår att de inte bjuder oss eftersom vi inte bjöd dem, men o andra sidan så finns det en bra anledning till det (som jag helst inte vill gå in på här utöver det jag skrev i ts...)
    Sen har jag trott att de inte ska ha så mkt folk på dopet, men fick reda på i veckan att hon har bjudit in folk hon knappt pratat med på flera år.
    Jag är absolut inte arg på henne för det, men det sårar lite ändå.
    Pratade med henne igår då hon frågade om råd hur de skulle göra med allt folk de bjudit in, hon skulle nog ha frågat om vi inte svarat på inbjudan, vi pratar ändå minst nån gång i veckan...

Men jag ska nog låte det bero, som några säger, respektera det och önska dem lycka till med dopet.

solmolly: jag förstår precis vad du menar och kan nog hålla med lite när jag tänker efter en stund

tack för alla tankar och råd, jag har en tendens att snöa in mig o övertänka ibland

• Anonym

jag hamnade i en liknande sits.. Hade en kompis som frågade varför hon inte blev bjuden på mitt barns dop.

Och jag sa som det var.

"vi hade släkten och bästa barndomsvännen"

Hon upplevde även min 20 årsfest. jag bjöd in 30-40 pers... och det kom 12(?)
    Jag hade hyrt lokal och allt, betalt med mina egna pengar.
    Och jag ville inte uppleva det när det gällde något så allvarligt som dop.

(på min fest var det många som hade tackat ja.. men de dök aldrig upp....)

Så hon hade sen lite förståelse varför jag gjorde som jag gjorde.

Svar på tråden Inte inbjuden, ska jag bara låtsas som inget eller överreagerar jag