• Här och nu

Skulle du bli göra slut pga. ADHD?

Om det kontsterades att din partner fick diagnos ADHD eller liknande, utan våldstendenser, skulle du fundera på att bryta förhållandet? Jag menar om personen sa ja till träning och/eller medicin. Ni får gärna berätta hur ni gjort om våld ingått, men det är trist när aggressivitet kopplas ihop med alla som har ADHD. Om ni skulle bryta; varför? Skulle det ha med längden på förhållandet att göra? Skulle du själv föredra att bli lämnad om du hade ADHD?

• Svar på tråden Skulle du bli göra slut pga. ADHD?
  • Nifelheim

Det var nog faktiskt en av de märkligaste frågor jag läst... Är du allvarlig?

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • 19Louise87

Man tycker väl om sin partner trots hans fel. Har man kunnat leva med honom innan varför lämna honom då han får en diagnos. Det är ju typ som om du skulle lämna din partner om han skulle bli sjuk i cancer.  Nej jag skulle inte lämna min partner för att han fått en diagnos, man slutar väl inte älska någon för deras sjukdom??!

• jagäraf
    Nifelheim skrev 2010-06-11 18:19:06 följande:
    Håller med!
  • Här och nu
    Nifelheim skrev 2010-06-11 18:19:06 följande:
    Jag vet nämligen folk som skulle göra det av detta skäl eller liknande. Folk som skulle bryta direkt. Det är därför jag undar.
  • Här och nu
    19Louise87 skrev 2010-06-11 18:20:23 följande:
    Man tycker väl om sin partner trots hans fel. Har man kunnat leva med honom innan varför lämna honom då han får en diagnos. Det är ju typ som om du skulle lämna din partner om han skulle bli sjuk i cancer.  Nej jag skulle inte lämna min partner för att han fått en diagnos, man slutar väl inte älska någon för deras sjukdom??!
    Har läst en tråd på FL, där många skulle bryta pga. depression. Tyvärr är det så att fysiska sjukdomar anses finare än psykiska. Jag skulle definitivt inte bryta pga. adhd osv. Jag älskar personen och inte beteendet. Skulle det bli jättejobbigt hade jag föredragit att följa med min partner och söka mer hjälp.
  • jagäraf

Om man säger att man skulle bryta med sin partner pga depression, adhd eller vad det nu kan vara för åkomma tror jag inte att man älskar sin partner på riktigt!

• linslus80

Hypotetisk fråga...
    Jag skulle inte göra slut bara för att han får en diagnos. Däremot är det ju möjligt att hans sätt att fungera p.g.a. ADHD (eller andra saker också för den delen) skulle kunna leda till att det tar slut. Men det hänger väl mer på hur personen är och hur vi har det tillsammans isåfall... Jag skulle nog ge det lite tid, om han är villig att försöka få saker att fungera bättre. I slutändan ansvarar man dock själv för att man är lycklig och får man det inte att fungera på ett bra sätt så tycker jag att det är bättre att man gör slut. Fast det hänger ju inte på om man får en diagnos eller inte...

• Anova

Vad spelar diagnosen för roll? ADHD är väl knappast en sjukdom man snabbt insjuknar i?
    Jag skulle glädjas av att min partner fick en diagnos om han hade en sjukdom och därmed kunde få anpassad hjälp.

• Nifelheim
    Här och nu skrev 2010-06-11 18:20:35 följande:
    Jag vet nämligen folk som skulle göra det av detta skäl eller liknande. Folk som skulle bryta direkt. Det är därför jag undar.
    Det var verkligen knepigt folk du känner. Ens partner blir ju inte förändrar pga en diagnos, har man stått ut med honom/henne tidigare så gör man det ju garanterat efter en eventuell diagnos också.
    Sen är det heltknasigt att generalisera på det viset. En del med ADHD fungerar superbra i sitt vardagsliv och det märks knappt på de, medan en del är helt dysfunktionella och allt omkring de slutar i kaos.

Kort sagt: Nej jag skulle absolut inte lämna någon pga. en diagnos och skulle INTE vilja bli lämnad pga. att min eventuella partner skulle få veta att jag har en diagnos.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • 19Louise87
    jagäraf skrev 2010-06-11 18:24:11 följande:
    Om man säger att man skulle bryta med sin partner pga depression, adhd eller vad det nu kan vara för åkomma tror jag inte att man älskar sin partner på riktigt!
    Håller med! 
Svar på tråden Skulle du bli göra slut pga. ADHD?