• Latika

Ni som slutat med spjälsäng - hur sover era barn?

Sonen är 17 mån och börjar försöka klättra ur spjälsängen, och han fastnar med benen mellan spjälorna på natten. Så det är nog dags att byta till en barnsäng. 
    Undrar dock vad ni andra har valt för modell/lösning. Eftersom han är så liten vill jag inte ha en hög säng, den ska helst vara utan ben så att säga. Sen vill jag helst ha någon typ av skydd på sidorna så att han inte ramlar ur.

Hur har ni andra löst det här med säng när spjälsängen är dags att bytas ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 01:26
    Tror jag vill skippa växasäng. Vill nog hellre ha en bred låg säng eller madrass direkt på golvet. Undrar dock vilken typ av madrass och var jag ska köpa. Tips?

• Svar på tråden Ni som slutat med spjälsäng - hur sover era barn?
  • Ellabus

Vi bytte till en liten växasäng från IKEA och satte på ett skydd så att han inte trillar ur. "Plankan" som utgör skyddet är också från IKEA, kommer inte på vad det kallas nu... Skyddet satte vi intill huvudändan på sängen, så att han kan gå ur och i sängen utan problem vid fotändan samtidigt som han inte kan kravla ur i sömnen vid huvudändan där han sprattlar runt mest. Sängen är inte särsilkt hög, men vi får in en madrass under den på dagen. På natten drar vi ut madrassen och kan ligga bredvid när han somnar eller vaknar på natten, dessutom kändes det bättre att den låg där i början, när vi inte visste om han skulle trilla ur trots skyddet.

För oss har det fungerat jättebra, han sover minst lika bra som han gjorde i spjälsängen och gick inte ur sängen i början. Numera ropar han om han vaknar på natten och går upp själv på morgonen. Han kommer inte över till vår säng på natten och kan inte somna där annars heller (vilket är tur eftersom hans lillebror ligger där nu och det skulle bli väldigt trångt...).

• Smilla75

Växasänger är väl rätt oekonomiska då man måste köpa nya madrasser som kostar mer än sängen? Juniorsängarna däremot som är 70 breda och 160 cm långa är jättebra. Våra barn har först sovit lite oroligt i dessa lite större sängar när vi bytt men sedan kommit fint till ro. Stödbräda ett måste.

• Ellabus
    Smilla75 skrev 2010-06-12 10:31:43 följande:
    Växasänger är väl rätt oekonomiska då man måste köpa nya madrasser som kostar mer än sängen? Juniorsängarna däremot som är 70 breda och 160 cm långa är jättebra. Våra barn har först sovit lite oroligt i dessa lite större sängar när vi bytt men sedan kommit fint till ro. Stödbräda ett måste.
    Det finns tredelade madrasser som först fungerar som skydd vid huvud-/fotända + liggdel och sedan kan vikas ned som förlängning av liggdelen då sängen "växer". För oss har det varit rätt så bra eftersom sonen alltid ligger med huvudet upptryckt ovanför kuddarna. Men visst är det mer ekonomiskt att köpa en stor från början. Vi fick en begagnad växasäng, så det var inget vi funderade över :).
  • Smilla75
    Ellabus skrev 2010-06-12 15:15:10 följande:
    Det finns tredelade madrasser som först fungerar som skydd vid huvud-/fotända + liggdel och sedan kan vikas ned som förlängning av liggdelen då sängen "växer". För oss har det varit rätt så bra eftersom sonen alltid ligger med huvudet upptryckt ovanför kuddarna. Men visst är det mer ekonomiskt att köpa en stor från början. Vi fick en begagnad växasäng, så det var inget vi funderade över :).
    aha, smart!
  • madde1983

,om dotter är 17 månader ocxh sover i en säng från i kea som heter snigel , hon har sovit i den i ca en månad och det e hur bra som helst ,
    tror det inte finns någon speciel ålder för att sluta med spjälsäng utan man märkar när det börja bli dax

• Lilla Fjun

Vi köpte en vanlig 90x200 säng på IKEA utan ben och la direkt på golvet. Lägger småkuddar under bäddmadrassen på den sidan som inte väggen är och på golvet lägger vi en skumgummibit ifall han ändå rullar ur.
    En gång rullade han ur och ropade "mamma" men när jag kom in låg han och sov på golvet på skumgummit

• lykta
    Lilla Fjun skrev 2010-06-12 20:57:39 följande:
    Vi köpte en vanlig 90x200 säng på IKEA utan ben och la direkt på golvet. Lägger småkuddar under bäddmadrassen på den sidan som inte väggen är och på golvet lägger vi en skumgummibit ifall han ändå rullar ur.
    En gång rullade han ur och ropade "mamma" men när jag kom in låg han och sov på golvet på skumgummit
    Jag hade exakt samma tanke, men killen på IKEA sa att madrasserna aldrig ska ligga direkt på golvet pga kvalster, damm och cirkulationen runt sängen, så vi köpte till deras lägsta ben som är ca 10 cm.
    Bara ett litet tips =)
  • lykta
    lykta skrev 2010-06-12 21:08:50 följande:
    Jag hade exakt samma tanke, men killen på IKEA sa att madrasserna aldrig ska ligga direkt på golvet pga kvalster, damm och cirkulationen runt sängen, så vi köpte till deras lägsta ben som är ca 10 cm.
    Bara ett litet tips =)
    Jag vet alltså inte om det stämmer, men han var så söt ung och hjälpsam så jag köpte hans tankar =)
  • KasperSixten

vi har en vanlig resårmadrass på golvet. I början hade vi ett extra täcke på golvet men eftersom han aldrig ramlade ur så slutade vi snart med det. Nu har vi ikeas lägsta ben på sängen, de är runt 10 cm.
    Sonen sover mkt bättre på sin madrass än sin spjälis....och då är han en "strulig kille" när det gäller att sova.  

• strojes

Äldsta dottern sov i en 120*200 säng (resårbotten direkt på golvet) efter spjälsängen. Hon var knappt 2 år när hon bytte till den sängen. Kommer inte riktigt ihåg hur hon sov efter bytet. Periodvis vaknade hon någon gång varje natt och så gick en av oss in och sov hos henne resten av natten.
    Våra två småtjejer bytte till stor säng ett par månader efter 2-årsdagen. 90*200 sängar med normalhöga ben och vanlig skumgummimadrass. Vi har köpt en stödbräda (www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293) på ikea för att hindra att de trillar ur sängen. De har sovit ett par månader i sina nya sängar och det funkar bra. Båda tjejerna är ibland ganska vilda i sömen och vi har hittat de åt alla möjliga olika håll i sängarna men de har aldrig trillat ur sängen.

• Viggo och pyrets mamma

Vi bytte säng på sonen när han helt enkelt började växa ur spjälisen, han fattade aldrig att han kunde ta sig ur den
    Han har juniorsängeln snigel från Ikea med stödbräda och det har funkat jättebra från första natten. Men han är fortfarande för lat för att själv gå in till oss när han vill flytta över under natten, så han ropar helt enkelt tills nån av oss hämtar honom  

-Mammas älskling 080425-
Svar på tråden Ni som slutat med spjälsäng - hur sover era barn?