• ninaaw

Vad får man äta egentligen för att gå ner i vikt?!

Vad får man äta om man vill gå ner i vikt? Jag kan ju inte äta kyckling eller fisk varje dag, då tappar man motivationen ganska så fort.

Ge exempel på frukost, lunch, middag (Jag kan ingenting om sånt här då jag aldrig behövt tänka på vad jag äter innan jag fick barn)

Vad ska man äta till frukost? Fil/ Gröt /Hårdbrödmacka eller en frukt?
    Lunch ?
    Middag ?

Antar att man inte får äta korv, pannkaka, pyttipanna, potatisbullar, m.m..

• Svar på tråden Vad får man äta egentligen för att gå ner i vikt?!
  • JellyBean

Jodå korv får du äta. Pannkaka med med då får du göra dom på dinkelmjöl/fullkornsmjöl. Pyttipanna går med bra, stek det inte i för mycket fett. Tex olivolja eller raps olja går bra. Potatisbullar vet jag inte vad det är.

• ninaaw
    Hannah76 skrev 2010-06-12 01:42:24 följande:
    Tränar du?
    Nej jag tränar inte
  • JellyBean
    ninaaw skrev 2010-06-12 01:45:21 följande:
    Nej jag tränar inte
    Om du vill gå ner i vikt är det bra om du börjar träna. Bästa är att börja styrketräna. Muskler slukar mest fett av allt. Sen träning stärker hela kroppen. Allt från skelett till leder och kroppens alla delar.
  • ninaaw
    JellyBean skrev 2010-06-12 01:51:06 följande:
    Om du vill gå ner i vikt är det bra om du börjar träna. Bästa är att börja styrketräna. Muskler slukar mest fett av allt. Sen träning stärker hela kroppen. Allt från skelett till leder och kroppens alla delar.
    Har inte tid med träning. Är ensamstående . Kan göra sittups och så hemma men jag är så dålig på att komma igång. Får ont i ryggen när jag ligger på golvet och sånna ursäkter :P Funkar det att göra situps i sängen? Oskyldig
  • Hannah76
    ninaaw skrev 2010-06-12 01:54:42 följande:
    Har inte tid med träning. Är ensamstående . Kan göra sittups och så hemma men jag är så dålig på att komma igång. Får ont i ryggen när jag ligger på golvet och sånna ursäkter :P Funkar det att göra situps i sängen? Oskyldig
    Ut och gå varje morgon innan fruksot gör susen. Funkar även med barnvagn.
  • JellyBean
    ninaaw skrev 2010-06-12 01:54:42 följande:
    Får du ont i ryggen när du gör sits-up så gör du fel, bara så du vet :)

Jag kan ju säga att jag inte själv tycker att hemma träning är speciellt bra, men det är för jag har enormt dålig diciplin.

Man kan gå ner i vikt endast genom att hålla ren diet men då måste den vara 100% sund. Det kommer ta längre tid men det går.
  • Elyelle

TS:Det gar att ga ner i vikt utan traning i samma takt, som med traning. Jag har gjort bada och vill saga att med traning ar att foredra. Kroppen blir fastare, vilket ser finare ut. Men jag hinner/orkar inte heller trana just nut, utan kor med vardagsmotionen och ett par promenader i veckan istallet och haller strikt matdagbok. Jag har gatt ner i samma takt, som nar jag tranade. Ville bara saga att du maste inte vanta tills du orkar/hinner trana, utan du kan borja halla koll pa maten med en gang, om du vill och ga ner i vikt. Om du kan engelska, ar www.myfitnesspal.com en trevlig sajt att anvanda, men det finns sakert liknande svenska sajter med, dar man kan rakna kaloribehovet samt fora matdagbok.

• ego
    Elyelle skrev 2010-06-12 02:58:38 följande:
    TS:Det gar att ga ner i vikt utan traning i samma takt, som med traning. Jag har gjort bada och vill saga att med traning ar att foredra. Kroppen blir fastare, vilket ser finare ut. Men jag hinner/orkar inte heller trana just nut, utan kor med vardagsmotionen och ett par promenader i veckan istallet och haller strikt matdagbok. Jag har gatt ner i samma takt, som nar jag tranade. Ville bara saga att du maste inte vanta tills du orkar/hinner trana, utan du kan borja halla koll pa maten med en gang, om du vill och ga ner i vikt. Om du kan engelska, ar www.myfitnesspal.com en trevlig sajt att anvanda, men det finns sakert liknande svenska sajter med, dar man kan rakna kaloribehovet samt fora matdagbok.
    www.matdagboken.se är just en sådan sida
  • nu1mlock

Jag gick ner 13 kilo på två månader genom att endast skippa skit som chips, läsk och godis och istället äta mer regelbundet. Jag åt mig aldrig "proppmätt", utan endast så pass så att jag inte var hungrig längre.

Efter dessa 13kg så blev det dock svårare, nu står jag helt stilla (+/- 1kg beroende på vad jag har gjort), så för min del är det bara att börja träna om jag vill bli av med mer.

• Juno

Finns otaliga "dieter" men om du är ovan att tänka på vad du äter så är talriksmodellen bra. Det går ut på att du ska tänka talriken delad i tre delar. En del fyller du med proteiner, en del med kolhydrater och en del med grönsaker/frukt

Exemple på bra proteiner är
    kött, kyckling, fisk, nötfärs, korv med hög kötthalt, ägg, mjölk, yoghurt, keso. köttpålägg

Bra kolhydrater
    fullkornsbröd, fullkornknäcke, pasta, ris och potatis. Prova också quinoa, bulgur och mathavre

Grönsaker
    Satsa på matiga grönsaker som morötter, vitkål, broccoli och alla sortes bönor. Sallad och tomat är också okej så klart men blir lite tradigt i längden

Förslag, tre huvudmål och två mellanmål. Vatten till maten

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med lättmjölk, äppelbitar och kanel. fullkornsmacka med lättmargarin, rökt kalkon och grönsaker.

Lunch: Rester från dagen innan eller en sallad med goda grönsaker, 100 g rostbiff, pastaskuvar och lättdressing

Middag: nötfärsbiffar med klyftpotatis och tzatziki på yoghurt som runnit av i kaffefilter. Hacka ner lite grönsaker bland potatisen

Förslag på mellanmål:
    en handfull nötter
    en halv burk keso med frukt
    youhurt med osötad musli och russin
    knäckemacka med makrill i tomatsås och grönsak
    riskaka med lättost och grönsak

Angående pannkaka osv...
    Gör pannkaka med fullkornsmjöl och ät stekt skinka till och mycket grönsaker

Pytt i panna är bra om du gör den själv med mycket grönsaker och steker i olja

Potatisbullar är värre eftersom de innehåller mycket kolhdrater och kräver mycket fett till stekningen.

• nu1mlock

Drick ett glas vatten innan du börjar äta - det mättar lite, vilket gör att du inte äter riktigt lika mycket mat. :)

• ninaaw
    nu1mlock skrev 2010-06-12 19:42:30 följande:
    Jag gick ner 13 kilo på två månader genom att endast skippa skit som chips, läsk och godis och istället äta mer regelbundet. Jag åt mig aldrig "proppmätt", utan endast så pass så att jag inte var hungrig längre.

Efter dessa 13kg så blev det dock svårare, nu står jag helt stilla (+/- 1kg beroende på vad jag har gjort), så för min del är det bara att börja träna om jag vill bli av med mer.
    OJ 13kg på två månader?! Bra gjort
  • ninaaw
    Juno skrev 2010-06-12 22:07:23 följande:

Finns otaliga "dieter" men om du är ovan att tänka på vad du äter så är talriksmodellen bra. Det går ut på att du ska tänka talriken delad i tre delar. En del fyller du med proteiner, en del med kolhydrater och en del med grönsaker/frukt

Exemple på bra proteiner är
    kött, kyckling, fisk, nötfärs, korv med hög kötthalt, ägg, mjölk, yoghurt, keso. köttpålägg

Bra kolhydrater
    fullkornsbröd, fullkornknäcke, pasta, ris och potatis. Prova också quinoa, bulgur och mathavre

Grönsaker
    Satsa på matiga grönsaker som morötter, vitkål, broccoli och alla sortes bönor. Sallad och tomat är också okej så klart men blir lite tradigt i längden

Förslag, tre huvudmål och två mellanmål. Vatten till maten

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med lättmjölk, äppelbitar och kanel. fullkornsmacka med lättmargarin, rökt kalkon och grönsaker.

Lunch: Rester från dagen innan eller en sallad med goda grönsaker, 100 g rostbiff, pastaskuvar och lättdressing

Middag: nötfärsbiffar med klyftpotatis och tzatziki på yoghurt som runnit av i kaffefilter. Hacka ner lite grönsaker bland potatisen

Förslag på mellanmål:
    en handfull nötter
    en halv burk keso med frukt
    youhurt med osötad musli och russin
    knäckemacka med makrill i tomatsås och grönsak
    riskaka med lättost och grönsak

Angående pannkaka osv...
    Gör pannkaka med fullkornsmjöl och ät stekt skinka till och mycket grönsaker

Pytt i panna är bra om du gör den själv med mycket grönsaker och steker i olja

Potatisbullar är värre eftersom de innehåller mycket kolhdrater och kräver mycket fett till stekningen.

Okej tack för ditt svar :)
Svar på tråden Vad får man äta egentligen för att gå ner i vikt?!