Hur ofta tvättar ni era kuddar?
Ja hur ofta gör ni det och varför?
Ja hur ofta gör ni det och varför?
3-4 gånger om året. Då tvättar vi även täcken och överkast.
1 gång om året om de inte händer nått under tiden
Usch nu blev jag lite äcklad av mig själv. Tvättar i stort sett aldrig kuddarna. Nu vet jag vad jag ska göra idag.
en gång var tredje månad har jag läst någonstans att man ska tvätta de, så det har jag följt (minns inte var jag läst det *S*). Men den senaste tiden har min ena katt tyckt att jag ska tvätta oftare eftersom han fått en dålig ovana med mitt täcke :-/. *grrr*
Typ varannan-var tredje månad. Tvättar även täcken då.
Sunt förnuft och dina sovvanor styr hur ofta kudden bör tvättas.Kvalster trivs i fuktiga, varma och mörka miljöer som t.ex.sängen. Därför bör du tvätta kudden såväl som täcke, lakan,påslakan och örngott relativt ofta. Alla kuddar på IKEA kantvättas i 60°C – samma grad som kvalster dör vid – och torktumlaspå normal värme.Kom ihåg att kontrollera så att din tvättmaskin/torktumlare hartillräcklig kapacitet för att tvätta din kudde. Om inte så lämnaiväg den för tvätt. Tänk också på att kudden blir tyngre när detär blött.Vädra kudden ofta så att det hinner torka ordentligt. Då hållerden sig fräschare längre. Vänta gärna en till två timmar varjemorgon med att täcka över kudden med sängöverkast.
Syntetkuddar är mycket lättskötta och tål att tvättas ofta.De torkar också fort.De av våra kuddar som innehåller både syntetfibrer och cellulosafibrer,tvättas på samma sätt som syntetkuddarna.Även dessa kuddar torkar fort och kan tvättas ofta.Våra kuddar i temperatur- och viktkänslig skumfyllning torkardu av med en fuktig trasa. Tvätta det avtagbara överdraget i60°C.Till kuddar i dun/fjäder bör du endast använda en tredjedelav normal mängd tvättmedel. Lägg tennisbollar i torktumlarenså får kudden tillbaka fluffigheten och torkare snabbare eftertvätt. Men kontrollera så att bollarna inte färgar av sig på kudden.Se till så att kudden är helt torrt innan du använder den.Undvik att dammsuga och banka kudden – risken finns att duförstör dun och fjädrar.
Iofs Ikeas, men kan nog stämma med andra märken med
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/fy10/produktguider/textil/GOSA_bg.pdf
Jag tvättar täcken. kuddar, överdrag på bäddmadrasser etc. 2 gg per år - försöker storstäda vår och höst! Händer det en olycka (vilket det gör med 3 små) tvättas givetvis täcken och kuddar då också!
2-4 gånger om året, men skulle vilja göra det oftare, men då skulle jag behöva en egen torktumlare=(