• Knasiga morsan

Detta med kallhyra - vad kan värme + el kosta en månad?

Detta kanske är en lite dum fråga egentligen men eftersom varken jag eller sambon har någon erfarenhet av det så tänkte jag att jag kan ju fråga er här på familjeliv!

Vi väntar tillskott i början av september och bor just nu i en 2.a och inser att det kommer bli riktigt riktigt trångt och vi har nu börjat leta efter ny lägenhet. En ledig 4:a som ligger på samma gård som vår nuvarande lägenhet är ledig men vi är nummer 3 i kön så det kanske inte är säkert vi får den.

I ALLA FALL så finns det många fina lägenheter till uthyrning som är 3:or och 4:or och där det är runt 85 kvm och där det är KALLHYRA. Alltså att vi ska betala både värme och el.

Hur mycket skulle det kunna tänkas kosta? Jag vet - det är jättesvårt att svara på det, men om det är någon som har någon erfarenhet eller som kanske bor i hus och kan berätta hur det är för er?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Detta med kallhyra - vad kan värme + el kosta en månad?
  • Pappa G

Var lägenheten finns är ju av betydelse..
    Kostnaden för uppvärmning skiljer sig ju om vi pratar Skåne eller Över Norrland.

Även lägenhetens konstruktion och ålder påverkar.
    Är det ex. en marklägenhet som värms med vattenburen elvärme, så kan det vara riktigt kostsamt.

Senaste, riktigt kyliga vinter, var det inte ovanligt med elräkningar på 6-8 000 kr per månad.
    Men ett genomsnitt för 85 kvm över året ligger nog på runt 2 500-3 000 kr inklusive hushållsel. Norrland lite högre.

• Sofiie

Beror ju helt o hållet va va de är för uppvärming.
    Vi bor på 108 kvm med elpanna och dyrast hade vi i januari månad då räkningen slutade på över 4000 som billigast förra året i juli låg den på ca 1100 (per månad).

Vi betalar kallhyra vilket vi då också får stå för sophämtning och kallvatten.

• sarsparis

Ta reda på vad det är för uppvärmning, ingår vatten? vi har också kallhyra, betalar för uppvärmning samt vatten. nu har vi bergvärme, för jan-mars betalade vi 1000:- för detta, och då var det ovanligt kallt i göteborg. i vanliga fall brukar räkningen vara på ca 600 för 3 mån. utöver detta är det då också förbrukning av el, vi brukar ha ca 600 för 3 mån, men då använder vi torktumlare mycket. Vår lägenhet är 70 kvm.
     har en vän som också bor i kallhyra och det är helt eluppvärmt, hon betalade ca 5000 för jan-mars.

Du kan ju även fråga de som bor nu hur mycket de brukar betala.

Svar på tråden Detta med kallhyra - vad kan värme + el kosta en månad?