Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Jag tycker man ska dela på städning,matlagning och tvätt i den mån det går trots att någon är hemma med barn. Det har vi gjort och det funkade bra.
     Hur har ni gjort? Tycker ni att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 19:20
    Eftersom jag visst har varit väldigt otydlig så vill jag uppdatera TS. Jag undrar alltså om ni förväntar er att den föräldralediga gör grovjobbet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?
  • MalinEddie
    La vita è bella skrev 2010-06-12 17:33:27 följande:
    Självklart. Framförallt för att den som arbetar också ska få mycket tid att umgås med barnet/barnen!
    Man behöver ju inte städa när barnen är uppe. Här blev de ofta så att den som var föräldraledig småstädade lite (diskade, damsög snabbt) under dagen för att slippa totalt kaos. De stora grejerna som tvätt, moppning och matlagning fixade vi när barnen sov på kvällarna. Det brukade ta en timme och barnen la sig vid 18.00 på den tiden så vid 19.00 hade vi tid att umgås med varandra. Det viktiga är ju att man trivs med sin sits. Det är alltid intressant att höra hur andra gör. På sistone har jag sett tråd efter tråd med bittra mammor som klagar på att de förväntas göra allt hemma och därav min omröstning.
  • MalinEddie
    lövet2 skrev 2010-06-12 17:44:36 följande:
    Nej. En föräldraledigs uppgift är att ta hand om barnen. Allt utöver det är en ren bonus.
    Precis!
  • MalinEddie
    VinterNoll2 skrev 2010-06-12 17:49:23 följande:
    Svarade faktiskt Nej eftersom jag anser att vara hemma med barn är arbete det med. Merparten av hushållssysslorna kan jag ta, men inte allt. Mycket av det beror på att min man inte ofta utnyttjar sin tid han får med sonen utan hamnar lätt framför datorn istället och så står jag där och ska göra nån syssla (exvis disk) med en ett-åring klängandes i byxbenen.

Om min man sitter framför datorn så ser jag det som fritid för honom och jag har ofta väldigt liten fritid eftersom det alltid finns nåt att göra hemma då sonen sover. Och ja då han är vaken så är det inte så att jag kan ha min fritid utan då får jag roa honom istället. 
    Jag blev lite nyfiken varför du står ut med att ha det så? Vad säger din man, anser han att hans fritid är mer värd än din?
  • MalinEddie
    Rödnäbba skrev 2010-06-12 17:55:33 följande:
    men då gjorde ni ju själva så att den som var hemma gjorde mest.
    Fast det var inget som den andra partnern krävde eller vi hade kommit fram till. Vi stökade undan för att vi ville och det var inte mycket så jag skulle inte säga att det var huvudansvaret. De stora grejerna gjorde vi tillsammans. Visa dagar när jag var föräldraledig städade jag inte alls dagtid, samma sak med sambon. Det berodde helt på hur barnen var. Jag tycker precis som jag sa i TS att man ska dela i den mån det går även om det hände att den föräldralediga gjorde mer här. Det var dock inget som vi hade kommit fram till, det blev bara så vissa dagar.
  • MalinEddie
    Rödnäbba skrev 2010-06-12 18:02:59 följande:
    Nä, trots att ni inte kom fram till det så blev det naturligt så. Den som var hemma hade såklart mer tid.
    Ibland hade jag ingen som helst tid. Att arbeta eller studera kan vara rena semestern jämfört med att vara hemma med barn. Men visst, det hände att den föräldralediga gjorde småsaker dagtid som den andra slapp. För egen del beror det på att jag blir galen av ha det för stökigt omkring mig. Min sambo skulle inte bry sig om jag inte hade diskat av och han fick ta det på kvällen medan jag gjorde gjorde nån annan syssla. Det viktiga är att ingen i denna familj tycker att den föräldralediga ska ta huvudansvaret och det var frågan.
  • MalinEddie
    Joje skrev 2010-06-12 18:07:10 följande:

Nej, ansvaret delar vi på!! Att ansvara för något är inte samma sak som att faktiskt utföra uppgiften!!

Precis!
  • MalinEddie
    Helene OSV skrev 2010-06-12 18:26:03 följande:
    Och du säger inget utan bara finner dig i att diska med en klängande ettåring?
    Om jag vore du hade jag sagt till pappan "antingen tar du pojken eller så tar du disken!"
    Samma här!
  • MalinEddie
    Rödnäbba skrev 2010-06-12 18:47:26 följande:
    Men i TS skriver du att du tycker man ska dela. Ändå gör den som är hemma mest.
    Jag tycker att man ska dela och det har vi också strävat efter. Sen har det blivit så ibland att den som har varit föräldraledig har haft tid över dagtid och valt att göra smågrejer. Det är dock inte samma sak som att ha huvudansvaret eftersom det är inga måsten utan bara nåt som den föräldralediga har valt att göra. Jag var väl otydlig. Jag menar alltså om ni i er familj tycker att den föräldralediga ska ha huvudansvaret? Vi tycker inte det.
  • MalinEddie

Fyris: Ser du verkligen ingen skillnad på att göra saker för att man vill och inte för att man förväntas göra dom? Min rubrik borde istället varit "förväntar ni er att den föräldralediga tar huvudansvaret för hemmet i er relation?" eller något liknande. Tyvärr går det inte att ändra. Jag hoppas andra fattar vad jag menar.

• MalinEddie
    Rödnäbba skrev 2010-06-12 19:11:01 följande:
    Båda som bor i huset har väl ansvar över hemmet och båda föräldrarna över barnen. Vi håller inte på och delar in det i "huvudansvarsområden". Dessutom är det väl helt ointressant vem som har ansvaret om det ändå är den andra som gör uppgiften.
    Okej, vi tycker väl olika. Vi tycker det är jäkligt viktigt att dela på stora grejer som tvätt, grovstädning och matlagning. Att den som har varit föräldraledig diskar ett par tallrikar mer för att den vill ser vi däremot inte som nån stor grej i det stora hela.
  • MalinEddie
    Rödnäbba skrev 2010-06-12 19:14:43 följande:
    Jo, men jag uppfattar inte att du frågat något om vilja eller förväntningar.
    Nej, jag märker det. Jag borde nog uppdatera, TS:)
  • MalinEddie
    mina1 skrev 2010-06-13 20:59:23 följande:
    Jag gissar att man är olika helt enkelt. hade jag varit hemma utan att städa, tvätta, laga mat m.m så betyder det ju att det skall göras kvällstid när barnen sover och inte kan vara delaktiga i det hela. Jag anser att det är den som är hemma som lär barnen de vardagliga sysslorna samt gör dem delaktiga i vad de innebär att sköta ett hem. Finns det verkligen föräldrar som sitter i sandlådan 50 timmar i veckan?? Om man inte hinner sköta sitt hem på de många timmar per dag man är hemma så gissar jag att man måste ha ett himla krävande barn. (Och ja jag har 4 barn som är HEMMA så jag vet att det går alldeles utmärkt att få dem delaktiga och de tycker det är KUL). Sen att vänta med städning m.m tills den andra parten kommit hem, bara för att vara jämställd verkar ju lite knasigt. Hur sjutton skall man då hinna umgås som familj?! Nu antar jag ju att man är två som delar på föräldraledigheten efter hur familjen själva vill och då samtidigt bestämmer om det skall vara jämställt eller ej. mannen kan väl städa lika bra som frun, eller?!?
    Alla är vi olika precis som du säger. Vi har delat lika på föräldraledighten. Småplock gjorde den föräldralediga om den hann. Grovstädning och matlagning ägnade vi en timme (högst) åt på kvällarna när barnen lagt sig. Vid 19.30 var vi klara och hade egentid.
  • MalinEddie
    Smilla75 skrev 2010-06-14 09:13:53 följande:

Ni som inte sköter hushållet när ni är hemma hela dagarna med barnet, era partners får ju då betydligt mindre tid med barnet när den fria tiden måste gå till hushållssysslor? Känns inte det fel?

Nej, det fick han inte. Han fick 21/2 timme med dottern. Vi städade när dottern hade lagt sig vid 18.30. Vid 19.30 (senast) var vi klara och hade flera timmar för oss själva. Man hittar lösningar om man prioriterar andra saker dagtid och hellre delar. Antingen så gör man som vi, involverar barnet i städningen eller delar upp städning/barn.
  • MalinEddie
    Movie Freak skrev 2010-06-14 11:45:26 följande:
    o min tid med barnen då. jag spenderar mer tid till hushållet en till dem när jag är hemma med dem.

varför är det alltid så jävla synd om män o deras tid med barnen är så jävla viktig men kvinnors tid med barnen är skit sak samma.

sicket jävla argument.
    Där har du en poäng!
  • MalinEddie
    kråka skrev 2010-06-14 19:51:23 följande:
    jag anser absolut att den som är föräldraledig ska göra nästan allt hushålls arbete.
    jag har varit föräldraledig mkt. har tre barn. och har alltid klarat att sköta all tvätt, städ och i stort sett all matlagning och disk, med lite undantag på helgen och semester.
    samt haft tid att ge barnen riktad tid.det handlar om att vara bra på att organisera och att inte bli för lat.
    men det funkade bara när jag var föräldraledig, när min sambo sedan var föräldraledig såg huset ut som ett bombnedslag tvätthögarna växte och barnen fick se alldeles för mkt tv och gå ut alldeles för lite, och varge dag var "lördag". så barnen hade tom iblad pyamas på sig när jag kom hem från jobbet vid tre.

jag blev så arg. för i flera år har min sambo blivit servad och bara få jobba och sedan kommahem o leka med barnen.
    medans jag fick kommahem och få ångest över röran.
    min sambo tyckte att städ o disk ska man göra tillsammans på kvällen. vilket ledde till att jag fick väldigt lite tid för barnen plus att det inte blev nå mysiga kvällar med familjen längre. utan kvällarna spenderades i tvättstuga o så.
    jag var bitter.
    insåg att alla inte kan vara organiserade. alla kan helt enkelt inte.....
    min sambos föräldraledighet var en tung och bråkig period.han vägrade ändra sig
    gämställdhet funkar inte i vår relation. om jag ska leva med min sambo får jag leva ett gammaldags föhållande.
    därför vill jag helst inte att min sambo ska vara föräldraledig mer. för jag anser att han inte klarar jobbet, jo kanske om han får ha hus hållerska,, och barnvakt.. DåGlad
    Vad tråkigt att ni inte är överens om hur ni vill ha det. Det måste vara tufft. Jag skulle bli väldigt bitter om min sambo inte ville leva jämställt precis som jag. Jag har väninnor som är i den sitsen och jag avundas de inte. Jag tror de är jätteviktigt att vara överens.
  • MalinEddie
    Smilla75 skrev 2010-06-14 20:26:37 följande:
    Men är ni helt på samma nivå? Jag vill tex ha undan barnens leksaker varje kväll, putsa köksbänkarna, skura fint i vasken osv. Min man vill bara göra det grova. Då blir det ju att jag gör mer på min fritid. Annars blir det ju inte till min nivå.
     Vi har pratat ihop oss om hur vi vill ha det. Vi delade på föräldraledigheten och den som var hemma småplockade lite under dagen men var främst hemma för att vara med barnen och hade inget krav på sig att göra nåt annat. På kvällarna (efter barnen lagt sig vid 18.30) förberedde vid mat till nästa dag och städade lite. Vi tvättade och storhandlade på helgerna. Vi är nog ganska lika tror jag och har nog samma krav på städning och mat. Jag försöker komma på nåt negativt men gör det inte just nu.
    Jag tror som sagt det viktiga är att vara överens. Det finns inga rätt och fel så länge man är det.
Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?