• Soulstar

Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?

Har inte läst hela tråden, så jag svarar bara på TS. Jag valde "Annat" för jag tänkte direkt på "Vi delar precis som vanligt".

Sköta unge hela dagarna är också ett heltidsjobb, det var både jag och min make rörande överens om!

• Soulstar
    Mymlan80 skrev 2010-06-20 23:46:10 följande:
    Samma hos oss!
    Välkommen Liten 091203
    Gött!
  • Soulstar
    astalacasta skrev 2010-06-20 23:54:54 följande:

Jag är nyfiken:
    Ni som skriver att det är ett heltidsjobb att sköta ett barn, var det verkligen ett heltidsjobb i bemärkelsen något som var lika tidskrävande och ansträngande som ert vanliga heltidsjobb, eller var det mer som en princip - alltså att ni i er familj bestämde er för att det skulle få vara ett heltidsjobb?

Att vara föräldraledig med mina barn var väldigt, väldigt långt ifrån lika tids- och energikrävande som mitt jobb är. Så därför tyckte jag att det var rimligt att den som var hemma kunde göra lite mer i hushållet för att underlätta vardagen och möjliggöra mer tid för hela familjen tillsammans. Inget krav (för det fanns ju dagar när det verkligen inte gick att få något gjort av ren och skär utmattning om sömnen sket sig helt) men bara som ett trevligt bidrag till att underlätta vardagen.

Jag håller med om det vittra skriver. MER än heltidsjobb. Tror det är oh så viktigt att inse att alla inte har haft samma upplevelse med bebisar, det vill säga: vissa kan ha haft det riktigt tufft.
  • Soulstar
    Catti41 skrev 2010-06-23 14:17:17 följande:
    Och jag säger som Vittra. Mitt jobb är som visserligen är avancerat och utvecklande och ofta stressigt, men det är jag som helt och hållet är boss över min almanacka. Jag har inga schemalagda tider för fika eller lunch (eller ens när jag ska sluta) men när jag dricker te så kan jag dricka upp hela te-koppen i lugn och ro och prata skit med en kollega samtidigt, eller så sitter jag vid datorn och gör nåt viktigt när jag dricker mitt te, eller så håller jag i ett möte när jag dricker mitt te. MEN jag får ALLTID dricka upp mitt te. Jag får ALLTID äta klart min lunch. Jag får alltid gå på toa i lugn och ro och ifred. (Jag måste visserligen dra av mitt toapapper själv, hemma har jag en liten tvåårig assistent som gör det åt mig...) Jobbar jag till kl 21 så  är det MITT VAL istället för att gå hem vid 17-tiden.

Dessutom vaknar inte mitt jobb klockan två på natten och behöver kramas och sjungas för i en timme innan det somnar om igen.... och mitt jobb vakna rinte heller kl 5 och tycker att det är morgon.
    Hahaha, gud så bäst skrivet!
Svar på tråden Tycker du att den som är föräldraledig ska ta huvudansvaret för hemmet?