• Mrs Cykel

Smittar jag min nyfödda bebis med halsont/förkylning?

Jag fick en liten bebis i måndags, så hon är bara fem dagar gammal.

Storasyster är förkyld och nu har jag fått ont i halsen. Kommer jag smitta bebisen "automatiskt" eftersom hon är så nära mig eller via amning?

Kommer hon väldigt lätt bli smittad av storasyster eller har bebisar något extra skydd i början via moderkakan?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Smittar jag min nyfödda bebis med halsont/förkylning?
  • lövet2

Nej, om du ammar henne så smittar du henne inte. Däremot har antagligen storasyster smittat henne redan. Amningen skyddar mot förkylningssmitta från dig men inte från andra.

De sjukdomar som (hel)amning skyddar bra mot är annars olika magåkommor, barnsjukdomar (om du har haft dem) och i viss mån influensa.

• Mrs Cykel
    lövet2 skrev 2010-06-12 17:47:10 följande:
    Nej, om du ammar henne så smittar du henne inte. Däremot har antagligen storasyster smittat henne redan. Amningen skyddar mot förkylningssmitta från dig men inte från andra.

De sjukdomar som (hel)amning skyddar bra mot är annars olika magåkommor, barnsjukdomar (om du har haft dem) och i viss mån influensa.
    Tack! Då kan jag känna att det är ok att vara nära henne iaf. Jobbigt bara att storasyster är förkyld, men det kan man ju inte göra så mkt åt?
    Magåkommor, är det magsjuka?
  • lövet2
    Mrs Cykel skrev 2010-06-12 17:52:17 följande:
    Tack! Då kan jag känna att det är ok att vara nära henne iaf. Jobbigt bara att storasyster är förkyld, men det kan man ju inte göra så mkt åt?
    Magåkommor, är det magsjuka?
    Ja, olika typer av magsjuka. Det är mycket ovanligt att helammade spädbarn får magsjuka.

• Jokkan

Hejsan!

Jag smittade min bebis trots bra hygien och helamning i början. Pappa fick ha henne resten av tiden men hon blev ändå sjuk, var det i en vecka men hade ingen feber.
    Amning lindrar ju iaf och ger antikroppar.
    Lycka till iaf.

Mvh

• Mrs Cykel
    Jokkan skrev 2010-06-12 19:55:49 följande:
    Hejsan!

Jag smittade min bebis trots bra hygien och helamning i början. Pappa fick ha henne resten av tiden men hon blev ändå sjuk, var det i en vecka men hade ingen feber.
    Amning lindrar ju iaf och ger antikroppar.
    Lycka till iaf.

Mvh
    Vad smittade du din bebis med?
  • Jokkan
    Mrs Cykel skrev 2010-06-12 19:57:28 följande:
    Vad smittade du din bebis med?
    Förkylning, hon blev snuvig, tät i näsan, ont i halsen och tröttare.
  • Jokkan

Det gick iaf bra trots allt. =) Även om det var jobbigt för oss.

• Mrs Cykel
    Jokkan skrev 2010-06-12 20:05:32 följande:
    Det gick iaf bra trots allt. =) Även om det var jobbigt för oss.
    Hur gammal var hon?
  • Jokkan
    Mrs Cykel skrev 2010-06-12 20:06:29 följande:
    Hur gammal var hon
    Ca 2 månader!
  • jag7

Min lille fick sin första förkylning 1 vecka gammal från sitt syskon. När han var 5 veckor fick vi RS. Läkarna på sjukhuset sa att det är omöjligt att skydda dom från förkylningar om det finns syskon. Amning kan göra förkylningar lättare och kortare. Den första förkylningen gick väldigt lätt. RS var nåt annat. Men nu är det ju inte RS säsong så då lär det bli en lätt för er! Köp koksalt, näsdroppar och en näsfrida.

• mariaheterjag

MIn son smittades med en förkyldning ifrån sin pappa när han var 3 veckor. Han blev snuvig, fick hosta och ont i halsen... som i sin tur gjorde att han började äta väldigt dåligt då det gjorde ont Men efter ett besök på akuten fick vi ge alvedon var 6etimme i ett par dygn och sedan var i alla fall halsen bättre. Men snuvan satt i ett tag. De sa på BB att om föräldrarna är sjuka så är det nästan omöjligt att inte smittan förs över till barnen.

Svar på tråden Smittar jag min nyfödda bebis med halsont/förkylning?