Kraftig benstomme
Kraftig benstomme - vad är det? Hur vet man om man har det? Ibland hör jag folk som tycker att de väger så mycket och skyller på att de har en kraftig benstomme... Men är det sant? Har hört att det är skitprat. Någon som vet?
Kraftig benstomme - vad är det? Hur vet man om man har det? Ibland hör jag folk som tycker att de väger så mycket och skyller på att de har en kraftig benstomme... Men är det sant? Har hört att det är skitprat. Någon som vet?
Nej "kraftig benstomme" är troligtvis bara en (flitigt använd) ursäkt.
Skillnaden mellan en lätt benstomme och en tung hamnar någonstans mellan 0,5-1,0 kg (om man jämför två lika långa personer).
Så det har praktiskt taget ingen betydelse om skelettet är "normalt", "ovanligt lätt" eller "ovanligt tungt", ur viktsynpunkt.
Många gånger används det nog som sagt som ursäkt för övervikt, men jag tror även att det används för att förklara en kroppstyp snarare än själva skelettets uppbyggnad. Olika kroppstyper har vi ju. Man kan vara lång, bredaxlad, inte så bredaxla, man kan ha breda höfter, stora bröst, lite underhudsfett osv.
Kraftig benstomme tolkar jag nog (i de fall det inte är en ursäkt för övervikt) lätt som att man avser att en person väger mer än h*n ser ut, personen har mycket muskler utan att för den sakens skull vara deffad och så finns ett sunt lager underhudsfett över musklerna.
Man kan enklast kolla det genom att mäta handleder/fotleder där man inte brukar ha så mycket fett ändå. Har man kraftig benstomme har man kanske mindre risk att bryta något, det är väl den enda skillnaden? =S Jag är smal men har kraftig benstomme så trots att jag är smalare på alla andra ställen och väger mindrE/har mindre fett så har jag bredare handleder etc.
Med kraftig besnstomme brukar jag mena bred benstomme. Jag har ett bredare skelett än tex syrran. Det kan man lätt gämföra vid tex hand och fotleder där man ju lätt känner skelettet.
Eftersom jag har ett bredare skelett så ser jag benigare ut än syrran vid samma BMI. Viktmässigt väger nog våra skellet ganska lika. Och min ölvervikt beror på inte på mitt skelett utan bara på att jag glufsat i mig för mycket.
Benstommen väger någonstans kring 10-15 kg. Svårt att motivera kraftig övervikt med kraftig benstomme... Det skiljer väldigt lite mellan lätt och tung benstomme.
Så, att definiera det hela som skitprat kan inte vara så långt från sanningen!
Jag har kraftig benstomme men har varit smal som en sticka hela mitt liv. Om jag jämför min handled med min systers så är min mycket bredare, samma med mina ben. Så kraftig benstomme behöver inte alls vara ett annat ord för tjock.
Jag har alltid ansett mig ha just kraftig benstomme och skämtsamt skyllt på det för att jag också alltid har legat ca 5k över medelvikt för min längd (även när jag var vältränad). Men vad jag egentligen menar är just att den är rätt grov om man jämför med de flesta kvinnor med breda handleder och axlar. Jag har, peppar peppar, heller aldrig brutit något ben i kroppen trots ett ganska vilt leverne i min ungdom. Så det är min def på kraftig benstomme.
Med jag tror också att det faktiskt kan skilja mer än 0,5-1kg mellan en person med kraftig benstomme och mellan en som har tunn.