hjälp hon biter!!
Lika som Gossow skrev så bits även min dotter på snart 14 mån när hon blir riktigt ivrig då vi kramas. Vid de situationerna försöker jag avleda så gott jag kan för hon menar ju inte att bita. Hon vill ju bara pussa väldigt, väldigt gärna och tänderna är ivägen
Däremot så kan hon också bita p.g.a. trots. T.ex. om hon tagit något hon inte får ha och jag tar bort det så hugger hon riktigt efter handen. Det började med att hon bara gjorde det då hon var ensam med mormor. Jag sa åt min mamma att säga ifrån men hon är så snäll så hon bara vifta bort det. När hon sedan började bita mig så försökte jag först avleda, men då det inte hjälpte så tog jag tag i henne (naturligtvis inte hårt men så att hon stannade upp) och så sa jag lugnt men väldigt bestämt att i vårt hem biter man inte varandra och att det inte under några som helst omständigheter är acceptabelt att göra någon illa, oavsett hur arg man blir. Tillika pekade jag på hennes tänder och sedan på märkena på min hand. Vet inte hur mycket hon förstod av det, men *peppar, peppar* det fungerade! Hon har inte bitit på ett tag nu.
Tycker att man ibland måste sätta ner foten. Hon blir storasyster om 2 månader och då passar det sig inte att hon bits i tid och otid. Om man i övrigt är pedagogisk och förklarar och ger valmöjligheter o.s.v. så anser jag inte det är fel att säga ifrån ordentligt (fast inte så man skrämmer barnet förstås) då det gäller nåt viktigt som att bitas, slåss eller springa ut på vägen. Både för barnets egen och för andras säkerhet...