lövet2 skrev 2010-06-13 08:13:26 följande:
Det har faktiskt varit väldigt olika beroende på familj och ålder på barnen.
Min svågers barn var först. De hade barn innan vi fick några. Där var vi både på kalas och gav presenter i början. När så vi också började få barn, så bestämde min svägerska att vi skulle skippa presenter och bara ge julklappar. Det har vi fortsatt med.
Nästa svåger har bara 1 barn. Där blir det både julklappar och presenter fast jag tagit upp den sneda fördelningen med att han har 1 barn och vi har 7. Det spelar ingen roll, tycker han!
På min sida kom mina svägerskor överens om att vi skulle skicka födelsedagspresenter till den ena familjen och julklappar till den andra, och att det är slut vid 18 år.
även om det är sned fördelning så kan man alltid köpa lite billigare till dom som har fler barn.
eller jag vet inte.
jag köper för den summan jag har råd med till mina syskonbarn. mer om dom tar student eller fyller mer jämnt (typ 15, 18, 20)
vi har bara ett barn och mina syskon har ju jättemånga. dom brukar alltid köpa lite dyrare grejer till min dotter, eller ge henne fler presenter helt enkelt. dom tycker det är orättvist mot oss att vi köper så mycket till dom och att dom bara har en att ge tillbaka till. min dotter är också det enda barn vi kommer få så vi vet att det inte kommer jämna ut sig heller sen med fler ungar.
hur som helst tycker jag man ska göra det som passar plånboken bäst.