Lady Namárië skrev 2010-06-17 13:20:59 följande:
Jag har alltid haft afte, och det finns bakåt i släkten också. När jag var barn och tonåring fick man ett vidrigt brunt medel att droppa på blåsorna så att de liksom "sprängdes", vilket gjorde fruktansvärt ont.
För några år sedan hittade jag en fantastisk salva som hette Kenacort T. Den fanns till och med receptfritt ett tag, och hjälpte oftast över natten. Nu har den tyvärr tagits ur produktion, men får man tag i en bra läkare kan hen skriva ut en specialblandning med ungefär samma beståndsdelar. Triamcinolon mynhålepasta 0,1% heter den. Tyvärr har den sämre konsistens än den gamla salvan, och kan därför vara lite svår att smörja på. Jag brukar blanda en klick med en droppe olivolja för att rätta till konsistensen.
En teori som jag hört från tandläkare är att afte kan förvärras om man får i sig för lite folsyra. Testa folsyratillskott och se om det hjälper!
De receptfria gelerna som finns på apoteket nu tycker jag är helt värdelösa.

Hej!
Tack så mycket för dina tips och råd. Den där otäcka bruna vätskan har jag aldrig provat. Fick ingenting mot mina blåsor när jag var barn eller ung. Trodde det bara var att härda ut... Det är först sedan jag blev vuxen jag börjat fundera på om det finns något att göra. Jag lägger Triamcinolon munhålepasta 0,1 % + olivolja på minnet.
Jag vet att jag inte har folsyrbrist för detta kollade jag nyligen hos läkaren. Däremot kanske jag har ett extra behov av folsyra. Vem vet? Jag skulle kanske testa.
Igår skaffade jag en flaska Andolex i alla fall. Ca 200 spänn kostade den och den är alldeles för stor men jag tror inte det fanns mindre flaskor... Bra att ha hemma.
Lady Namárië skrev 2010-06-17 13:22:26 följande:
MUNhålepasta, skall det förstås vara. *suck*
Ja, jag gissa det, eller att det var norska eller något

Yn84 skrev 2010-06-17 13:31:38 följande:
Jag har också haft dessa jävliga blåsor till o från hela livet. Det går i släkten.
Ett tips som jag tycker funkar OK är att badda blåsan med sprit på en tops några gånger om dan, det har vi gjort sen vi var små. Häll upp lite vodka/whiskey i typ en äggkopp o låt topsen stå ett tag för att verkligen suga åt sig o håll sedan emot blåsan. Första baddningen kommer göra SJUKT ont men stå emot o badda två-tre ggr varje tillfälle. Det dödar bakterierna o bedövar blåsan så man inte känner den på ett tag.
Tycker det är så svårt med salvor, det blir så kladdigt o svårt att få den att fastna. Har man dessutom blåsorna långt bak i munnen kommer man ju inte åt...
Jättebra tips... Tror kanske Andolex är något slags sprit? Kommer inte ihåg vad medlet kallas men det står tydligt att det inte ska sväljas..
Ansi30 skrev 2010-06-17 13:12:01 följande:
Ja jag har alltid fått höra att man ska använda Zendium och så har jag gjort i massor av år och haft massor av blåsor. Ibland så illa att jag inte haft ngn "vila" utan haft stora onda blåsor i månader. Men som sagt, efter byte till Pepsodent så är jag blåsfri. Har hört att Pepsodent innehåller ngn ört, kanske är det den som jag reagerar positivt på.
Usch, det är hemskt när blåsorna avlöser varandra. Så har jag det också i perioder. Okej, bra att veta. Man får prova sig fram bland tandkrämerna.
Lippans skrev 2010-06-17 11:00:08 följande:
Man ska vara väldigt försiktig så man inte får små sår i munnen för dessa blir blåsor..
Knäckebröd, surt godis och flingsalt bör mao undvikas...