• Anonym (ajajaj)

Dessa munblåsor...

Jag får ofta blåsor i munnen. Allltså inte på läpparna utan på tungan, insidan av kinderna, insidan av läpparna, tandköttet... Det gör så fruktansvärt ont. Gör ont i hela munnen. Får svårt att äta, prata och stänga munnen och blir därmed torr i munnen. Usch, det är så jobbigt. de går inte bort fort heller utan sitter kvar i 7-10 dagar och gör ont. Jag har vanligen 1-3 åt gången och när de försvunnit vet man inte när det kommer nya. Ibland kan jag slippa dem i flera månader - det är så skönt! Men ibland, som senaste tiden, så kommer de oftare.

Jag har talat om detta med min tandläkare och bytte för flera år sedan tandkräm. Tror det är SLS (det ämne i tandkrämen som gör att den skummar) man kan reagera på. Använder nu Zendium och jag tror det blivit lite bättre sen dess men de kommer ändå ibland och som sagt så har de kommit ganska ofta på sistone. Jag fick även recept på bedövning att ta på och den hjälpte bra men jag vill ju inte hålla på med en massa receptbelagda läkemedel. Har sett reklamen för det där nya läkemedlet på apoteket - någon som provat det och vet hur/om det funkar? 

Någon som har samma problem?

Någon som vet vad blåsorna beror på? Min tandläkare sa någon form av herpes men hon lät inte helt säker. Kan det vara något annat?

Någon som har tips på hur man slipper blåsorna? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 12:53
    Välkomna att klaga och skriva av er alla med blåsor!

Det gör ju fruktansvärt ont ibland!

• Svar på tråden Dessa munblåsor...
  • Ansi30

Ja jag har alltid fått höra att man ska använda Zendium och så har jag gjort i massor av år och haft massor av blåsor. Ibland så illa att jag inte haft ngn "vila" utan haft stora onda blåsor i månader. Men som sagt, efter byte till Pepsodent så är jag blåsfri. Har hört att Pepsodent innehåller ngn ört, kanske är det den som jag reagerar positivt på.

• Lady Namárië

Jag har alltid haft afte, och det finns bakåt i släkten också. När jag var barn och tonåring fick man ett vidrigt brunt medel att droppa på blåsorna så att de liksom "sprängdes", vilket gjorde fruktansvärt ont.

För några år sedan hittade jag en fantastisk salva som hette Kenacort T. Den fanns till och med receptfritt ett tag, och hjälpte oftast över natten. Nu har den tyvärr tagits ur produktion, men får man tag i en bra läkare kan hen skriva ut en specialblandning med ungefär samma beståndsdelar. Triamcinolon mynhålepasta 0,1% heter den. Tyvärr har den sämre konsistens än den gamla salvan, och kan därför vara lite svår att smörja på. Jag brukar blanda en klick med en droppe olivolja för att rätta till konsistensen.

En teori som jag hört från tandläkare är att afte kan förvärras om man får i sig för lite folsyra. Testa folsyratillskott och se om det hjälper!

De receptfria gelerna som finns på apoteket nu tycker jag är helt värdelösa.

So say we all
  • Lady Namárië
    Lady Namárië skrev 2010-06-17 13:20:59 följande:
    Triamcinolon mynhålepasta 0,1%
    MUNhålepasta, skall det förstås vara. *suck*
    So say we all
  • Yn84

Jag har också haft dessa jävliga blåsor till o från hela livet. Det går i släkten.

Ett tips som jag tycker funkar OK är att badda blåsan med sprit på en tops några gånger om dan, det har vi gjort sen vi var små. Häll upp lite vodka/whiskey i typ en äggkopp o låt topsen stå ett tag för att verkligen suga åt sig o håll sedan emot blåsan. Första baddningen kommer göra SJUKT ont men stå emot o badda två-tre ggr varje tillfälle. Det dödar bakterierna o bedövar blåsan så man inte känner den på ett tag.
    Tycker det är så svårt med salvor, det blir så kladdigt o svårt att få den att fastna. Har man dessutom blåsorna långt bak i munnen kommer man ju inte åt...

• Anonym (ajajaj)
    Lady Namárië skrev 2010-06-17 13:20:59 följande:
    Jag har alltid haft afte, och det finns bakåt i släkten också. När jag var barn och tonåring fick man ett vidrigt brunt medel att droppa på blåsorna så att de liksom "sprängdes", vilket gjorde fruktansvärt ont.

För några år sedan hittade jag en fantastisk salva som hette Kenacort T. Den fanns till och med receptfritt ett tag, och hjälpte oftast över natten. Nu har den tyvärr tagits ur produktion, men får man tag i en bra läkare kan hen skriva ut en specialblandning med ungefär samma beståndsdelar. Triamcinolon mynhålepasta 0,1% heter den. Tyvärr har den sämre konsistens än den gamla salvan, och kan därför vara lite svår att smörja på. Jag brukar blanda en klick med en droppe olivolja för att rätta till konsistensen.

En teori som jag hört från tandläkare är att afte kan förvärras om man får i sig för lite folsyra. Testa folsyratillskott och se om det hjälper!

De receptfria gelerna som finns på apoteket nu tycker jag är helt värdelösa.
    Hej!

Tack så mycket för dina tips och råd. Den där otäcka bruna vätskan har jag aldrig provat. Fick ingenting mot mina blåsor när jag var barn eller ung. Trodde det bara var att härda ut... Det är först sedan jag blev vuxen jag börjat fundera på om det finns något att göra. Jag lägger Triamcinolon munhålepasta 0,1 %  + olivolja på minnet.

Jag vet att jag inte har folsyrbrist för detta kollade jag nyligen hos läkaren. Däremot kanske jag har ett extra behov av folsyra. Vem vet? Jag skulle kanske testa.

Igår skaffade jag en flaska Andolex i alla fall. Ca 200 spänn kostade den och den är alldeles för stor men jag tror inte det fanns mindre flaskor... Bra att ha hemma.
    Lady Namárië skrev 2010-06-17 13:22:26 följande:
    MUNhålepasta, skall det förstås vara. *suck*
    Ja, jag gissa det, eller att det var norska eller något
    Yn84 skrev 2010-06-17 13:31:38 följande:
    Jag har också haft dessa jävliga blåsor till o från hela livet. Det går i släkten.

Ett tips som jag tycker funkar OK är att badda blåsan med sprit på en tops några gånger om dan, det har vi gjort sen vi var små. Häll upp lite vodka/whiskey i typ en äggkopp o låt topsen stå ett tag för att verkligen suga åt sig o håll sedan emot blåsan. Första baddningen kommer göra SJUKT ont men stå emot o badda två-tre ggr varje tillfälle. Det dödar bakterierna o bedövar blåsan så man inte känner den på ett tag.
    Tycker det är så svårt med salvor, det blir så kladdigt o svårt att få den att fastna. Har man dessutom blåsorna långt bak i munnen kommer man ju inte åt...
    Jättebra tips... Tror kanske Andolex är något slags sprit? Kommer inte ihåg vad medlet kallas men det står tydligt att det inte ska sväljas..
    Ansi30 skrev 2010-06-17 13:12:01 följande:
    Ja jag har alltid fått höra att man ska använda Zendium och så har jag gjort i massor av år och haft massor av blåsor. Ibland så illa att jag inte haft ngn "vila" utan haft stora onda blåsor i månader. Men som sagt, efter byte till Pepsodent så är jag blåsfri. Har hört att Pepsodent innehåller ngn ört, kanske är det den som jag reagerar positivt på.

Usch, det är hemskt när blåsorna avlöser varandra. Så har jag det också i perioder. Okej, bra att veta. Man får prova sig fram bland tandkrämerna.
    Lippans skrev 2010-06-17 11:00:08 följande:
    Man ska vara väldigt försiktig så man inte får små sår i munnen för dessa blir blåsor..
    Knäckebröd, surt godis och flingsalt bör mao undvikas... 

• blommanigbg

Jag tar b12-injektioner för en annan sjukdom och jag har då märkt att aften helt har försvunnit. Hade mkt problem med afte innan..

• Anonym
    blommanigbg skrev 2010-06-24 12:21:43 följande:
    Jag tar b12-injektioner för en annan sjukdom och jag har då märkt att aften helt har försvunnit. Hade mkt problem med afte innan..
    Vad skönt!
    Jag tar också B12-sprutor numera, men i mitt fall har det inte skett nån nämnvärd förändring på afte-fronten... Men min afte verkar hormonell, får alltid en blåsa eller två när jag ska ha mens.
  • blommanigbg
    Anonym skrev 2010-06-24 19:52:06 följande:
    Vad skönt!
    Jag tar också B12-sprutor numera, men i mitt fall har det inte skett nån nämnvärd förändring på afte-fronten... Men min afte verkar hormonell, får alltid en blåsa eller två när jag ska ha mens.
    Jag har hormonspiral, Kan kanske också hjälpa lite..
  • Anonym (Sofia)

Hej!

Oralmedic svider till ordentligt men verkar vara den enda behandling som verkligen fungerar direkt! Jag har använt produkter flera gånger och tycker att smärtan är helt okej med tanke på att man kan äta och dricka som vanligt direkt efter behandling. Vi har ju olika smärttröskel men jag tycker verkligen att man borde ge denna behandling en chans!

Har provat Aftex och Aftamed också men tycker inte att de funkar.

Sofia

• Anonym (Älsklingen)

Låter som Herpes ca 90 % av befolkningen har någon typ.  Det är antagligen typ1 som oftast sätter sig på läppar och i munnen, men kan ochså smitta gentialt. Var försiktig....  Av de som får gential herpes är 50 % av typ 1 och 50% typ2.  Förr kallade man typ1 Herpes för munsår, men det stämmer inte i dagsläget då det lika många blir smittade med typ1 i underlivet och kan också sprida viruset vidare genom sexuella kontakter. Typ2 smittar också till munnen, men det är inte lika vanligt. Båda typer förkommer på, och kan smitta till övriga delar av kroppen, det är dock ovanligt, och smittar inte vidare på samma sätt. När man har sin förstagångsinfektion var den än är, ska man vara väldigt försiktig att inte smitta sig själv på andra ställen på kroppen, vilket är nästan om blåsorna kommer igen, då man redan har antikroppar mot HSV. 

• Lady Namárië
    Anonym (Älsklingen) skrev 2010-12-21 11:42:01 följande:
    Låter som Herpes ca 90 % av befolkningen har någon typ.  Det är antagligen typ1 som oftast sätter sig på läppar och i munnen, men kan ochså smitta gentialt. Var försiktig....  Av de som får gential herpes är 50 % av typ 1 och 50% typ2.  Förr kallade man typ1 Herpes för munsår, men det stämmer inte i dagsläget då det lika många blir smittade med typ1 i underlivet och kan också sprida viruset vidare genom sexuella kontakter. Typ2 smittar också till munnen, men det är inte lika vanligt. Båda typer förkommer på, och kan smitta till övriga delar av kroppen, det är dock ovanligt, och smittar inte vidare på samma sätt. När man har sin förstagångsinfektion var den än är, ska man vara väldigt försiktig att inte smitta sig själv på andra ställen på kroppen, vilket är nästan om blåsorna kommer igen, då man redan har antikroppar mot HSV. 
    Fast nu är det ju troligen Afte hon har, och inte herpes.
    So say we all
Svar på tråden Dessa munblåsor...