• SolOchSnö

Tips: Släta ben varje dag, särskilt för er som rakar

Jag läste en annan tråd om hårborttagning och har ett tips. För en massa år sedan köpte jag sandpapper som är till för att ta bort hår med. Jag använde det mycket men det blev såklart utnött och sedan har jag inte hittat det igen.

Förra sommaren hittade jag det på Åhlens. Man fick 3 st papper för 45:- tror jag. Jag har nött ut ett av dem, jag använde det hela förra sommaren och lite under vintern.

Jag använder det bara på benen. Om jag har mycket hår så rakar jag först och använder pappret efteråt. Om jag har kort utväxt tar jag pappret direkt.

Fördelen är att man slipper hård stubb eftersom pappret slipar bort håren istället för att skära tvärt. Dessutom har jag knöliga knän och jag har råkat skära mig en massa gånger med rakhyveln, det slipper jag också med pappret. Nackdelen är att det tar lite längre tid än att raka och att man blir lite torr. Å andra sidan blir man torr av att raka också.

Jag tycker att det är en suverän metod och dessutom billig men jag vet ingen annan som använder den, därför vill jag tipsa om den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-13 23:18
    Någon skrev att sandpappren även finns på Kicks och de finns säkert också på H&M och alla andra butiker med parfymavdelningar. Kolla hyllan med hårborttagningsmedel och liknande.

• Svar på tråden Tips: Släta ben varje dag, särskilt för er som rakar
  • Sab1na

Haha vilken rolig ide =)!

Har ja aldrig hört! Lätt värt att pröva.
    En fråga, gör de ont??? Känns som att de ska rivas lite eftersom det ändå är sandpapper.

=)

• SolOchSnö
    Sab1na skrev 2010-06-13 21:34:30 följande:
    Haha vilken rolig ide =)!

Har ja aldrig hört! Lätt värt att pröva.
    En fråga, gör de ont??? Känns som att de ska rivas lite eftersom det ändå är sandpapper.

=)
    Jag tycker inte att det känns alls men det kan säkert vara olika för olika personer. Det är väldigt fint sandpapper som är speciellt för hårborttagning, det är till och med rosa

För mig blir skinnet dessutom väldigt slätt och fint, det är lite som peeling. Men som sagt, alla är olika så en del kanske har känsligt skinn som blir irriterat.
  • Sab1na

haha rosa oxå ;) Då måste ja köpa det =)!

Nä men jag ska verkligen köpa det nästa gång ja har vägarna förbi stan =)

• RiNan

Jag köpte det på Kicks för några år sen. Jag och min väninna blev helt galna i det och filade hela tiden Även i armhålan, fungerade perfekt! Dock så filade jag alldeles för mycket i armhålan så jag blev jätte irriterad och fick typ en stor svullnad. Självklart skulle min nuvarande man, dåvarande killkompis testa om det verkligen gjorde ont så när vi var ute på promenad körde han i handen i min armhåla och fick mig att gråta
    Har för mig att jag gillade den innan jag sandpapprade sönder mig. Dock växer det ut väldans fort men det gör ju rakning med.

• Babblis

De har reklam i tv-shop för en manick med sådant slippapper på...sitter på en skiva som snurrar och är just för att ta bort hår. =)

Jag hade också sådana slippapper för lääänge sedan men sen har jag rakat i många år. Nu när jag såg Tv-reklamen så funderade jag just på om inte de papprena gick köpa nånstans (utan manicken då) så nu vet jag vart jag ska leta...Åhlens. Tack för tipset!

• RiNan
    Babblis skrev 2010-06-13 22:29:30 följande:
    De har reklam i tv-shop för en manick med sådant slippapper på...sitter på en skiva som snurrar och är just för att ta bort hår. =)

Jag hade också sådana slippapper för lääänge sedan men sen har jag rakat i många år. Nu när jag såg Tv-reklamen så funderade jag just på om inte de papprena gick köpa nånstans (utan manicken då) så nu vet jag vart jag ska leta...Åhlens. Tack för tipset!
    Och Kicks
  • gumtree

Har inte hört om dessa på mååånga år. Min bästa kompis använde dessa när vi gick i gymnasiet för typ 16-17 år sedan . Men det är väl en väldigt gammal teknik va? (har för mig att jag läst om detta för länge sedan)

Ska prova tror jag, jag får ofta lite utslag och röda prickar efter rakning. Tack för tipset!

• BlommyNess12

undviker man prickar och utslag med denna metod?

• LillaTanten

Jag har också en variant på slippapper:

http://www.devlon.se/_product_43279/Beauty_Quick

De är köpta på ett hemparty och när jag har behov av att vara hårlös funkar de suveränt! Jag har aldrig fått utslag eller skav av just slipningen, däremot blir det ju lika lätt inåtväxta hårstrån om man använder dem som vid alla andra hårborttagningsmetoder som jag använt, dvs epilering, rakning och vaxning.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • BlommyNess12

Dum fråga, kan man använda det till underlivet?

• LillaTanten
    BlommyNess12 skrev 2010-06-13 22:43:42 följande:
    Inga frågor är dumma - men den här har jag inget svar på eftersom jag inte provat.

Bikinilinjen funkar i allfall - underlivet kan kanske vara svårare att komma åt eftersom den jag har bygger på att man  liksom slipar i cirklar?
    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • SolOchSnö
    BlommyNess12 skrev 2010-06-13 22:43:42 följande:
    Jag vet inte heller, jag har inte testat. Men jag tycker att det är svårare att få bort långa hårstrån så jag skulle i så fall raka först och slipa när håret växer ut. Jag misstänker att skinnet i underlivet är känsligt så man ska kanske ta det försiktigt så att man inte slipar sönder det. Men det ser man nog under tiden som man slipar, om det verkar irritera skinnet så slutar man.

Och jo, det är en gammal teknik och inte direkt rocket science men jag vet inte om så många känner till det så jag tänkte tipsa
  • vackrastarflow

Jag har provat det och fick nån slags brännskada fast jag inte tog i hårt. Min hud är tyvärr rätt känslig, så jag skippar det igen.

Svar på tråden Tips: Släta ben varje dag, särskilt för er som rakar