Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!
Då är frågan som ovan: klarar sig en familj på 3 sig på 20.000 i månaden?
Jag planerar att stanna hemma ca 2år med vårt lilla pyre. (Jag ska studera efter min mammaledighet och ska söka in till Polisen och behöver därför 2år på mig att komma iform och att söka, då det tar 1år från det man ansöker till man kommer in)
Vi har en hyra+lån på bostaden; 8000kr/månaden
Lån; 2000kr/mån
Övriga utgifter så som mobil, internet och tv; ca 3000kr/mån
Bensin; 1500kr/mån
Då får vi över 5500kr i månaden till mat och övriga saker.. Är det alldeles för lite?
Och när ska min sambo då ta ut? Om jag har tagit ut 390dagar, hur många dagar är då kvar till honom? Eller har jag tagit alla?
Jag fyllde i detta på försäkringskassans hemsida. Ser det tokigt ut?
Ersättningen uppgår till:
Utöver ovanstående ersättningsperiod har du/ni rätt till sammanlagt 90 lägstanivådagar med 180 kronor om dagen (tidigare kallade garantidagar).
Vid tvillingfödsel tillkommer ytterligare 90 dagar med denna ersättning.
Av tekniska skäl har vi beräknat alla månader som 30 dagar långa. Det innebär att detta är en preliminär beräkning. Försäkringskassan kan hjälpa dig att göra en exakt beräkning med dina personliga uppgifter.
Beräkningen är baserad på följande uppgifter: Total inkomst per år 216 000 kronor Skatteavdrag 33 % Totalt antal föräldrapenningdagar 390 dagar Första dag med föräldrapenning 2010-09-04 Antal föräldrapenningdagar per månad 16 dagar Omfattning Hela dagar Prisbasbelopp 42 400 kronor
Observera att detta endast är en uppskattning baserad på de uppgifter du själv lämnat nu. För en exakt beräkning ber vi dig kontakta Försäkringskassan.
En annan fråga; Jag har ju jobbat mycket kvällar och helger nu under min heltidstjänst.. räknas dessa med när man ska räkna ut sin föräldrapenning? Utan medräknat Ob blir min årsinkomst 214 000, med Ob blir den ca 240 000. det är ganska stor skillnad... Hur räknar man? Räknar jag med Ob?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-16 07:05
Jag räknade fel på FKS hemsida och vi kommer ha 9000kr över varje månad, så det ska räcka:)
Och ang. min dröm om polisen! jag VET att man inte kommer in första gången man söker, eller det är väldigt ovanligt. Det är tredje gången jag söker nu och jag vet vad det handlar om! Jag har bestämt mig att komma in och har en vilja av stål..så snälla ni behöver inte "trycka" ner och vara negativa mot min dröm. För man klarar allt bara man vill och man kämpar! Tråden har handlar om ekonomi och inte min dröm att bli polis...så snälla håll er till ämnet!