• MatildaAn

Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!

Då är frågan som ovan: klarar sig en familj på 3 sig på 20.000 i månaden?
    Jag planerar att stanna hemma ca 2år med vårt lilla pyre. (Jag ska studera efter min mammaledighet och ska söka in till Polisen och behöver därför 2år på mig att komma iform och att söka, då det tar 1år från det man ansöker till man kommer in)

Vi har en hyra+lån på bostaden; 8000kr/månaden
    Lån; 2000kr/mån
    Övriga utgifter så som mobil, internet och tv; ca 3000kr/mån
    Bensin; 1500kr/mån

Då får vi över 5500kr i månaden till mat och övriga saker.. Är det alldeles för lite?

Och när ska min sambo då ta ut? Om jag har tagit ut 390dagar, hur många dagar är då kvar till honom? Eller har jag tagit alla?

Jag fyllde i detta på försäkringskassans hemsida. Ser det tokigt ut?

Ersättningen uppgår till:

Före skatt Efter skatt Kronor per månad 7 344 4 928 Kronor per dag 459 308 Föräldrapenningen räcker till 2012-09-03  

Utöver ovanstående ersättningsperiod har du/ni rätt till sammanlagt 90 lägstanivådagar med 180 kronor om dagen (tidigare kallade garantidagar).

Vid tvillingfödsel tillkommer ytterligare 90 dagar med denna ersättning.

Av tekniska skäl har vi beräknat alla månader som 30 dagar långa. Det innebär att detta är en preliminär beräkning. Försäkringskassan kan hjälpa dig att göra en exakt beräkning med dina personliga uppgifter.

Beräkningen är baserad på följande uppgifter: Total inkomst per år 216 000 kronor Skatteavdrag 33 % Totalt antal föräldrapenningdagar 390 dagar Första dag med föräldrapenning 2010-09-04 Antal föräldrapenningdagar per månad 16 dagar Omfattning Hela dagar Prisbasbelopp 42 400 kronor

Observera att detta endast är en uppskattning baserad på de uppgifter du själv lämnat nu. För en exakt beräkning ber vi dig kontakta Försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 08:12
    En annan fråga; Jag har ju jobbat mycket kvällar och helger nu under min heltidstjänst.. räknas dessa med när man ska räkna ut sin föräldrapenning? Utan medräknat Ob blir min årsinkomst 214 000, med Ob blir den ca 240 000. det är ganska stor skillnad... Hur räknar man? Räknar jag med Ob?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-16 07:05
    Jag räknade fel på FKS hemsida och vi kommer ha 9000kr över varje månad, så det ska räcka:)

Och ang. min dröm om polisen! jag VET att man inte kommer in första gången man söker, eller det är väldigt ovanligt. Det är tredje gången jag söker nu och jag vet vad det handlar om! Jag har bestämt mig att komma in och har en vilja av stål..så snälla ni behöver inte "trycka" ner och vara negativa mot min dröm. För man klarar allt bara man vill och man kämpar! Tråden har handlar om ekonomi och inte min dröm att bli polis...så snälla håll er till ämnet!
  • Svar på tråden Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!
  • parvati

Om man äter varierat och inte bara tar det billigaste så kostar maten ungefär 4000 kronor i månaden klart att man kan komma lite billigare undan om man äter mer soppa, handlar riktigt billigt med sämre kvalitè på maten.
    Så ni har ju inte så mycket kvar till fritid, kläder, medicin, eventuella läkarbesök och övrigt. Men det går om man planerar och lever sparsamt.

Har ni något sparkonto att ta av om det skulle bli mer snålt någon vecka? Köp så mycket begagnat som möjligt till barnet kläder, barnvagn och så vidare det spararm an in mycket pengar på.

Ska du vara hemma med barnet i 2 år? Då får du nog låta bli att ta ut föräldradagar eller bara några få första året så att du kan ta ut dem andra året och på så sätt skydda SGI. Eventuellt kanske din kommun har bidraget till dem som inte har sina barn på förskolan.

• MatildaAn

Jo 4000klarar vi oss på mat i månaden, utan problem.
    Peppar peppar ta i trä så är vi inte ofta hos läkaren och när vi väl är så åker vi ner till min mamma som jobbar som BVC sköterska och har mycket kontakter. Och lillan har ju gratis sjukvård.
    Sparkonto har vi. Barnkläder har vi så vi kan, ursäkta, slå ihjäl folk med. Spjälsäng har vi, bilbarnstol har vi, barnvagn har vi, en sitt och ligg vagn och lillan har till hon är 3år. Så vi har redan de viktigaste och största grejerna.

Jag tänkte det ja. Då det tar ett tag att komma i form efter en förlossning och gravidiitet och det tar ett år från det man söker till polishögskolan till man blir antagen, såm 1,5 -2år har jag tänkt mig.
    Skydda SGI? alltså jag ber om ursäkt, men jag är helt vilsen i detta. Det förstår jag inte. Så jag ska inte ta ut några föräldradagar det första året, dvs inte få en inkomst utan leva på min sambos lön?

Detta är så rörigt och jag förstår inte hur jag ska förstå allt.

• Anatha

Din sambo bör nog vara med i a-kassa och ha inkomstförsäkring om ni ska leva på marginalerna det kostar även en del per månad.

Jag tror alla gånger man klarar sig men det är ju tufft och jag tror hellre jag hade jobbat lite så vi hade sluppit att leva så på marginalen. Kan du inte jobba samtidigt som du kommer i form?

SGI är din sjukpenningsgrundande inkomst och det som din mammapeng baseras på. Under barnets första år kan man ta ut dagar hur som helst utan att end sjukpenningsgrundande inkomst påverkas. Du kan alltså ta ut 0, 2,3, 5 eller 7 dagar per vecka. När barnet har fyllt ett år är det andra regler som gäller. Du måste då ta ut fullt 5 dagar i veckan eller fylla på med att jobba de dagar du inte tar ur. Gör man inte det sänks ens SGI. Jag hoppas jag förklarade rätt och har uppfattat det rätt själv, kolla på försäkringskassan för säkerhetsskull så du har förstahans info och inget som har återgetts här.

• shoreline

Vi har en inkomst på ca 18500 kr i månaden och har liknande utgifter som er. Det fungerar men är riktigt tight vissa månader. Jag tror ni klarar er utan problem men var beredd på att det är tufft ibland. Jag kommer börja jobba 25% då sonen blir 10 månader, för att få lite extra pengar. Kanske kan du göra något liknande?! Lycka till!

• MatildaAn

Min sambo är med i a-kassan och så..

Grejen är den att jag HATAR, AVSKYR mitt jobb.. Helt ärligt så hoppar jag hellre från vår balkong än att gå tillbaka till arbetet efter min mammaledighet. Ja så illa är det, gråter varje dag jag ska till mitt arbete.. Så jag vill INTE tillbaka. Givetvis kan man jobba samtidigt, men jag hatar som sagt mitt arbete och dessutom är det helt omöjligt att träna med dessa arbetstider som vi har, dessutom med ett litet barn kommer det vara...ja fullkomligt omöjligt att få ihop det.

Åh allt är så svårt och komplicerat... så det första året kan jag välja hur mycket pengar jag vill ha? och sen efter 1år måste jag ta ut 5dagar i veckan...men då måste man förlora pengar på det? .... Gud jag....känner mig så korkad, även fast jag har läst på fk;S hemsida så fattar jag inget.

Jag vill vara hemma 1,5-2år, så jag slipper gå tillbaka till mitt fruktansvärda arbete och så jag kommer in på PHS. Men jag vill fortfarande ha pengar så vi klarar och och så vi kan unna oss saker med utflykter osv.... Gah.. Ursäkta, jag kanske är otroligt korkad men detta är så svårt!

• parvati

Men söka något annat arbete efter din mammaledighet. Satsa på de jobb som ser bra ut när du ska söka in till polisen, kan ju vara bra med erfarenheten. Det kommer att ordna sig

• shoreline

Känn dig inte korkad! FK:s regler kan få vem som helst att gå i taket!

När är bebisen beräknad att komma? Kanske hinner  ni spara pengar nu som ni kan ta lite av varje månad för att dryga ut? Jag tycker faktiskt att det har varit lättare än jag trodde att leva på lite pengar. Min sambo blev arbetslös i och med finanskrisen, jag var då i 5:e månaden. Sambon började plugga nu i höstas och CSN gör ju ingen människa rik. Men man kan klara sig. Vi fick helt enkelt dra in på små  saker som tex fika ute på stan, tidningsprenumeration och frisörschampoo. Ja, bara små exempel.

• Anatha
    parvati skrev 2010-06-14 08:08:24 följande:
    Men söka något annat arbete efter din mammaledighet. Satsa på de jobb som ser bra ut när du ska söka in till polisen, kan ju vara bra med erfarenheten. Det kommer att ordna sig
    Exakt och ekonomin håller ju på att vända så lagom tills TS vill börja jobba igen kommer det nog finnas gott om jobb. Bemanningsbranchen brukar gå extra bra när det vänder och företag är försiktiga och där kan man ju ofta hoppa in på lite olika grejer olika tider och måste ju inte tacka ja till allt.
  • MatildaAn
    Parvati; Jag låter som en 5åring nu, men jag ska inte jobba på ett jobb till. Nu har jag jobbat här i 3år för att kunna söka till PHS, nu ser jag min chans och jag kommer ta den. Tyvärr växer inte jobb på träd heller. Så plugga känns som rätt tidpunkt nu.

Shoreline; Tusen tack! det var snällt sagt :)
    Vi är beräknade till den 4okt, och jag tänker gå hem 1 månad innan Bf. Dvs runt den 4 sept.  Jo vi har sparat lite pengar, ca 35 000kr. Och som sagt, alla de stora grejerna är inköpta som barnvagn, bilbarnstol, säng ja... kläder har vi så har och det blir över :)
    Åh vad tråkigt att höra! Men gud vad starkt att klara det! Klarar ni så klarar vi. Exakt! Jag tänker likadant, dra ner på frisören som kostar 1860kr, fikor..som kostar massor...massa sådant smågodis och trams ska försvinna.. det sparar man en hel del pengar på...
    En annan fråga; Jag har ju jobbat mycket kvällar och helger nu under min heltidstjänst.. räknas dessa med när man ska räkna ut sin föräldrapenning? Utan medräknat Ob blir min årsinkomst 214 000, med Ob blir den ca 240 000. det är ganska stor skillnad... Hur räknar man? Räknar jag med Ob?

-för räknas Ob med...så kan jag vara hemma i 1,5år och få ut ca 7000 i månaden.
  • parvati

Vet inte din bakgrund eller vad du arbetat med ts, men som polis är ju människokännedom och hur man kan ta olika människor viktigast. Så sök inom handikappomsorg, SiS, kriminalvården, HBV-hem, väktare. Ja det mesta där man arbetar med människor och tar de in via interjuv på polishögskolan ser det bra ut med en bred erfarenhet.

Svar på tråden Klarar sig en familj på 20.000 i månaden? Hjälp mig!