• El66

Han pillar på sig själv vid blöjbyte, hur ska man hantera det?

Min 1-åring har upptäckt sin snopp. Till en början trodde jag att det är att han utforskar kroppen men nu vill han klämma och leka med snoppen varje gång jag byter blöja. Det verkar mest kitla för han skrattar högljud när han gör det. Det är jobbigt att kunna tvätta honom när han håller på och så är jag orolig att det ska bli en vana hos honom. Har sett andra små pojkar som kliar sig i tid och otid men trodde det skulle komma först vid 3-4 års ålder.

Någon annan som varit med om detta? Hur ska man hantera det?

• Svar på tråden Han pillar på sig själv vid blöjbyte, hur ska man hantera det?
  • Ruggugglan

Låter honom att undersöka. Det är normalt. Min son på 5 månader ligger gärna och känner när han får ligga utan blöja. Det är ju något nytt för dem.

• swimle

Det är helt normalt att dom upptäcker sig själva, är ju en kul tingeling som hänger där!!
    Bara ta bort hans hand å säg nej när du ska rengöra!!
    Är nog inte någat att vara orolig för eller fundera på, alla barn har perioder där deras könsdelar är spännande.

• camas

förstår inte riktigt problemet... men ska du byta blöja så är det väl bara att säga nej. men han vill ju bara upptäcka den roliga kroppsdel som hänger där.

min son är likadan och han är 5½ år... dottern på 2 år utforskar oxå sig själv... hon pillar på sig och han pillar på sig.

:) det är fullkomligt normalt

Filip 041227 och Tea 080401
  • teha

Har en 14 månaders härhemma som mer än gärna tar på snoppen när han ligger på skötbordet. Har börjat göra det nu på sistonde och det är ju helt normalt. Barn måste få utforska, även min dotter gjorde så när hon var så liten och sedan i perioder. Hon är 7 år och nu bryr hon sig ju inte nämnvärt. Om man börjar med att visa att det är onormalt så får ju barnen fel signaler och då blir det kanske ännu mer intressant!

När jag måste byta blöja på honom och inte vill att han ska vara där och ta så brukar jag bara skoja till det lite, kittla och busa med honom och påpeka att det är hans snopp men nu måste mamma tvätta rumpan.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • YokohamaNr2

Min ett-åring är också lite besatt av sin pillesnopp ser inget direkt problem med det förutom när han har bajsat och handen direkt åker ner där så fort blöjan tas av...men som sagt det är totalt normalt. Min äldre son som nu är 3.5 var lite senare han har mer blivit intresserad nu

• nirakanna2

Vi säger bara nej när det är bajskladdigt. Annars måste han ju få chansen att upptäcka sin kropp. När han blir större får vi lära honom att bara pilla på snoppen när han är ensam.

• Syllen

Du behöver inte vara orolig för fem öre. Du behöver inte hantera det på något sätt.

• AB79

Vår 15 månaders älskar att springa runt utan blöja. & frågar man var "pillesnoppen" är skrattar han & tar ett tag om den direkt=))) Dom är ju bara för charmiga i den åldern=)
    Enda problemet är väl att handen ska ner dit direkt när man byter blöja...

• Catti41

Sen ser jag iallafall dagligen vuxna män som tar sig i skrevet i tid och otid. De har visserligen byxor på sig, men iallafall...

Nä men skämt åsido. Det viktiga är ju att när blöjtiden är över, och snopp-ägaren är lite större, så lär man sig att pilla på snoppen när manä r för sig själv.

• clembke

Vår son pillar isg där med o inget jag har funderat någo nämnvärt över. Säger bara att där är snoppen.
    O ska han ta sig där när det är bajs så säger vi att vi måste torka rent först. Nu när han sitter på pottan så vill han gärna hålla i snoppen (pappa håller ju i sin när han stå o kissa) o det är helt ok me, tvättar ju ändå händerna efteråt.

Låt han undersöka sig själv, till slut är det nog inte lika roligt.

Svar på tråden Han pillar på sig själv vid blöjbyte, hur ska man hantera det?