• Lisaanna

Hur många semesterdagar efter föräldraledig?

Jag har varit mammaledig i 13 månader och har nu jobbat i två. Även om jag har jobbat en kort tid skulle jag vilja ha semester ihop med familjen.

Jag har för mig att man har rätt till betald semester även efter en föräldraledighet, men hur många dagar rör det sig om? Hur många dagar har jag jobbat in på de här två månaderna jag faktiskt har jobbat? 

Har en chef som inte vet något om arbetsrätt och för det mesta måste man kämpa lite för att han ska följa lagen. Jag är inte med i facket, så vem kan jag fråga?

• Svar på tråden Hur många semesterdagar efter föräldraledig?
  • 071001

Jag har för mig att det är 1,8 dagar per månad som man jobbar in och de första 120 fp-dagarna är semseterlönegrundande. Hur många du tjänat in under den tiden beror dock på hur erat semster-kalenderår ligger och när du fick barn. Jag som fick barn i jan och hade ett kalenderår som gick mars-april tjänade bara in 2 semesterdagar. Lite snopet tyckte jag. Den som gör löner på ditt jobb ska ha koll på detta.

• VärldensbästaH
    071001 skrev 2010-06-14 10:55:41 följande:
    Jag har för mig att det är 1,8 dagar per månad som man jobbar in och de första 120 fp-dagarna är semseterlönegrundande. Hur många du tjänat in under den tiden beror dock på hur erat semster-kalenderår ligger och när du fick barn. Jag som fick barn i jan och hade ett kalenderår som gick mars-april tjänade bara in 2 semesterdagar. Lite snopet tyckte jag. Den som gör löner på ditt jobb ska ha koll på detta.
    120 dagar är alltid semestergrundande men hur många faktiska dagar det blir styrs av semesterdelen i kollektivavtalet så hon måste nästan veta vilket avtal hon har
    - eller ännu lättare är ju som du säger att fråga löneadministratören
Svar på tråden Hur många semesterdagar efter föräldraledig?