• SandyG

"Sommarjobb" hemma för min 8-åring?

Jag har en tjej på 8 år hemma (ska börja trean i höst) som har kommit på att hon vill tjäna lite egna pengar i sommar. En bra tanke tycker jag då hon både lär sig ta ansvar på en lagom nivå och att jobb ger pengar.

Tänkte att hon kunde få lite "sommarjobb" här hemma men har sååå dålig fantasi... Städa sitt rum, bädda säng, det gör hon redan till viss del. Något lite "jobbigare" kanske :) Eller rättare sagt mer ansvarsfullt.

Så jag skulle bli jättetacksam om ni kunde skriva ner lite förslag på vettiga sysselsättningar till dottern!

PS. Vi bor i villa.

• Svar på tråden "Sommarjobb" hemma för min 8-åring?
  • SandyG

Exakt! Bra idé med hanjagare :)

• SandyG

Vilka bra tips! Glad
    Ska nog skriva ner dom och ha ett litet "jobb-möte" och låta henne välja (som du skrev Yamit). Tvätten tror jag faktiskt är ganska bra grej att börja med. Sätta igång en maskin lite då och då. Plocka ur diskmaskinen likaså.
    Panta flaskor och burkar är också toppen. Betalar ju sig självt med liksom :)

Jag blev så trött på allt PLOCKANDE en dag, så jag införde att ALLA saker som ligger i trappan när barnen ska gå ner och sova på kvällen (alla barn sover en trappa ner) ska tas ner. Var och en får ta med det som är sitt, annars försvinner det... Funkar perfekt!

• SandyG

PRECIS "Kärnhuset"!!! Man vill ju inte att dom helt plötsligt inte vill göra något utan att få pengar.
    Men jag tror att jag redan lagt den ribban. Har inte börjat med veckopeng här heller. Utan det hon gör gör hon "gratis" och hjälper utan krångel till när jag ber om något. Så därför känns detta som en bra start för att sedan kanske kunna utveckla till veckopeng i höst.

OCH när vi ändå är inne på ämnet... Hur mycket är rimmligt i veckopeng sedan och vad ska man ha för krav? Hur har ni det?

Svar på tråden "Sommarjobb" hemma för min 8-åring?