• Analoga

Vad har ni för sås när ni äter kassler med potatis?

Som rubriken lyder. Både varma som kalla såsförslag mottages tacksamt

• Svar på tråden Vad har ni för sås när ni äter kassler med potatis?
  • lövet2

Jag öser ur stekpannan med vatten och häller skyn i en gryta. Sedan får kasslerskivorna ligga i skyn och puttra i 20-25 minuter för extra smak på skyn. Plockar ur kasslern och smaksätter skyn med antingen spad från konserverade grönsaker eller en liten bit grönsaksbuljongtärning. Reder med vetemjöl och vatten, en skvätt soja och så lite grädde när såsen kokat i hop.

• bakeacake

Champinjonsås. så förbaskat gott!!

• La Lola

Cremé fraiche + lite fil + kryddor (tex grillkrydda, salt, svartpeppar och/eller vitlök)

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Analoga
    bakeacake skrev 2010-06-14 11:23:01 följande:
    Champinjonsås. så förbaskat gott!!
    Javisst är det! Men tyvärr är det bara jag i familjen som tycker det Kyss
  • lokisse

jag brukar ta skivad kasler och lägga i ungssäker form hälla över en burk krossad ananas sveet chilli sas och grädde.

Difficile est saturam non scribere
  • Analoga
    lokisse skrev 2010-06-14 11:30:41 följande:
    jag brukar ta skivad kasler och lägga i ungssäker form hälla över en burk krossad ananas sveet chilli sas och grädde.
    Ja det är jättegott att tillreda kassler i ugnen, men jag blev plötsligt så sugen på lättstekt kassler med kokt potatis så det är bara såsrecept jag söker nu
  • bakeacake
    Analoga skrev 2010-06-14 11:32:37 följande:
    Ja det är jättegott att tillreda kassler i ugnen, men jag blev plötsligt så sugen på lättstekt kassler med kokt potatis så det är bara såsrecept jag söker nu
    Men gör grundsåsen och ta av lite till dig å ha i champinjoner.. :)
  • BeDee

Cafe de Paris(pulversorten), är himla gott till kassler och potatis.  =)

• Caysa

Vi kör utan sås, men gör i stället potatisgratäng till kasslern! MUMS! Åt faktiskt det i går!

• Analoga
    Caysa skrev 2010-09-21 11:05:57 följande:
    Vi kör utan sås, men gör i stället potatisgratäng till kasslern! MUMS! Åt faktiskt det i går!
    Tungan ute mmmm, älskar potatisgratäng!
  • Amoudara

Kassler med äppel- och dragonsås.

• Analoga
    Amoudara skrev 2010-09-21 11:44:11 följande:
    Kassler med äppel- och dragonsås.
    Recept?
  • Amoudara

Kärna ur och skär  2,5 äpplen med skalet på i tunnare klyftor och lägg i en gryta. Skiva kassler och bryn den och bryn sedan 1 hackad lök och lägg över allt i grytan, peppra över lite vitpeppar. Blanda 2,5 dl mellangrädde med
    1 dl koncentrerad äppeljuice och 1-1,5 tsk dragon och häll över i grytan. Låt allt småkoka ca 5 minuter tills äpplena är lagom mjuka.

• Candygirl xxx

Kassler med lökgräddsås:

Stek kasslern och lägg över i en kastrull eller gryta.Skiva en stor gul lök och bryn den .Slå över valfri grädde, krydda med salt,peppar och grillkrydda. Red av med maizena om du tycker såsen blir tunn. Häll detta över kasslern och låt puttra några minuter. Klart att servera med kokt potatis.

• Ts Mamma

Champion-, kantarell- eller rosepepparsås...:)

Eller kall sås på gräddfil, äpple, purjolök

• Headrush

Brunsås med champinjoner *mums*

Somliga ger en bara magont...
Svar på tråden Vad har ni för sås när ni äter kassler med potatis?