Vad har ni för sås när ni äter kassler med potatis?
Som rubriken lyder. Både varma som kalla såsförslag mottages tacksamt
Som rubriken lyder. Både varma som kalla såsförslag mottages tacksamt
Jag öser ur stekpannan med vatten och häller skyn i en gryta. Sedan får kasslerskivorna ligga i skyn och puttra i 20-25 minuter för extra smak på skyn. Plockar ur kasslern och smaksätter skyn med antingen spad från konserverade grönsaker eller en liten bit grönsaksbuljongtärning. Reder med vetemjöl och vatten, en skvätt soja och så lite grädde när såsen kokat i hop.
Jag hade nog gjort en champinjonstuvning/-sås till det
Champinjonsås. så förbaskat gott!!
Cremé fraiche + lite fil + kryddor (tex grillkrydda, salt, svartpeppar och/eller vitlök)
Vanligtvis champinjonsås
jag brukar ta skivad kasler och lägga i ungssäker form hälla över en burk krossad ananas sveet chilli sas och grädde.
Cafe de Paris(pulversorten), är himla gott till kassler och potatis. =)
Vi brukar ha kassler, ris och currysås.
Vi kör utan sås, men gör i stället potatisgratäng till kasslern! MUMS! Åt faktiskt det i går!
Kassler med äppel- och dragonsås.
Kärna ur och skär 2,5 äpplen med skalet på i tunnare klyftor och lägg i en gryta. Skiva kassler och bryn den och bryn sedan 1 hackad lök och lägg över allt i grytan, peppra över lite vitpeppar. Blanda 2,5 dl mellangrädde med
1 dl koncentrerad äppeljuice och 1-1,5 tsk dragon och häll över i grytan. Låt allt småkoka ca 5 minuter tills äpplena är lagom mjuka.
Kassler med lökgräddsås:
Stek kasslern och lägg över i en kastrull eller gryta.Skiva en stor gul lök och bryn den .Slå över valfri grädde, krydda med salt,peppar och grillkrydda. Red av med maizena om du tycker såsen blir tunn. Häll detta över kasslern och låt puttra några minuter. Klart att servera med kokt potatis.
Champion-, kantarell- eller rosepepparsås...:)
Eller kall sås på gräddfil, äpple, purjolök
Brunsås med champinjoner *mums*