• Alle

Tips inför flytten önskas!!

Vi har precis köpt radhus och vi får tillträde den 1 december! Så november kommer att gå i flyttlådans tecken
    VAD måste jag komma ihåg att fixa?
    Snälla hjälp mig!
    Allt från rena praktiska tips till smarta lösningar är välkommet!

• Svar på tråden Tips inför flytten önskas!!
  • AmandaPitkänen

behöver också hjälp, vi flyttar till radhus den 15 dec

• J o Js mamma

Ett tips... Backa inte in med den hyrda flyttbilen i en personbil.... det kan bli dyrt.
    (Nej, jag har inte släppt det än trots att vi flyttade i maj! )

• önskar2

måste ha pack papper, kartonger, sop säckar att lägga kläderna i.
    min sambo jobbar med flytt så jag slipper tänka men nått tips kanske jag kan komma med.
    Skriv på kartongerna vilket rum dom ska in i, tex v-rum vitrinskåp osv.
    det går mycket fortare att packa upp om dom står i det rum dom ska upp i så slipper man leta.
    är man ett par st kan 1-2 kanske stå inne och packa upp medan dom andra springer och hämtar från bilen då går det fortare att få undan allt.
    vet ej om det hjälper er nått men lycka till med flytterna.
    kram

• Davids fru

Anlita en flyttfirma!!! Vi använde Länkarna ( i Stlm) som är halv-ideella. Det gick på en bråkdel av tiden och var inte särskilt dyrt, eller i alla fall värt det.
    Vi använde hellre vänner och bekantas hjälp till målning och bygg sedan, jag tror att det kan vara svårt att få hårt arbetande kompisar att gör båda

• Lola Jämtland

För att spara lite utrymme när det gäller kartongerna; packa erat porslin o ömtåliga saker i era handdukar o lakan o sånt. Då packar ni sas två "saker" på en gång.

• Lola Jämtland

utrymme är kanske fel ord...ni får färre kartonger helt enkelt....

• önskar2

näe ni ska inte pack dom i lakan och dyligt det blir mycket fler kartonger då. det säger min sambo iaf som jobbar med flytt.
    man ska packa i papper och så att det inte kan röra på sig i kartongerna (porslin)
    det mesta ska man ta i kartonger. men nån garderob kan man ta i säckar så man kan kasta dom högst upp i lastbilen.

• Nattviolen

Billigt och bra packpapper kan du nog få om ni har något tidningstryckeri i närheten. Slutet på rullarna brukar de skänka bort. Då slipper du trycksvärta på allt som det blir om du tar vanliga tidningar. Sparar massa disk!

Begär skriftliga offerter från flyttfirmorna. Vi gjorde inte det och fick betala för bla att killarna åkte iväg till lunch. Hade jag vetat det hade jag bjudit dem på en hamburgare, det hade blivit billigare.

Beställ avräkning av el i god tid så att det funkar tills ni flyttar in. Kolla upp försäkringar, så att du har klart med husets försäkring. Kommer ni från lägenhet har du förmodligen bara lösösesförsäkring idag.

Börja packa NU! Hur mycket man än har packat ner så är det alltid saker opackade när flyttdagen kommer. Spara bara så mycket porslin framme så att ni har typ en tallrik och ett glas var kvar i skåparna. Se till att du har hjälp som tar emot flyttlådorna och lastar in i skåpar och garderober på en gång. Även om du måste flytta om det senare, för att få som du vill ha det, så blir du av med flyttlådorna och kan börja BO direkt.

Lycka till med Radhusboendet!

• Lola Jämtland

Jag är väl ingen expert med mina 17 flyttar hittils men det packningssättet har iaf funkar utmärkt för min del......Dessutom kastas kanske pappret efteråt, vilket känns onödigt. Lakan o sånt viker man ihop o lägger in i skåpen.

• Poena

Rensa ut mycket innan ni börjar packa. T ex börja med att packa sådant som ni inte använder så ofta och rensa hårt bland det! Så slipper man onödigt många lådor, spring med onödiga kartonger och att samla en massa "skräp"

Svar på tråden Tips inför flytten önskas!!