skruva isär bord och såntoch lägg skruvarna i en plastpåse som ni sätter fast fast på någon del av möbeln, då vet man genast vilka skruvar som hör vart.
Börja packa i god tid före, det tristaste som finns är att stå där ocvh flytta medan någon stressad person packar "det sista". Märk upp kartongerna med vad de innehåller och vilket rum de ska till, lättare att hitta saker när de nästan är på samma plats.
Sortera upp alla "viktiga papper" i pärmar och dyligt och packa dem i en särskild kartong ocvh släng övriga papper som ni inte behöver ha kvar. Det blir lätt så att man annars slänger ner de viktiga pappererna och tänker att man kan sortera dem sen...sen brukar komma väldigt sent.
Passa på att göra en upprensning av garderoben, ge bort kläder ni inte vill ha kvar, tvätta det som ska tvättas, häng upp på galagar, häng galgarna i plastgarderober eller vad det heter, såna här klädskydd i plast, man kan få plats med många i samma, då kan ni hänga in allting direkt i garderoberna sen.
Är ni många som hjälps åt (alltså om ni inte anlitar flyttfirma) så kan ni dela upp alla i lag, gula laget får i uppdrag att flytta in alla kartonegr med gul prick på i köket, gröna laget till sovrummet etc, då har var och en något att fokusera på, och alla springer inte och frågar, vart vill du ha den här lådan...
ha vätskekontroll för flyttgubbar och gummor så att de inte törstar i onödan.
Kom i håg att utrusta både gamla hem och nya med toapapper ifall någon behöver kissa mitt i.
ha ev. bensinpengar redo i kuvert om det är fler som ska hjälpa till att köra.
Lämna någon form av lampa till flyttstädningen i den gamla bostaden, en kompis till mig flyttade och helt plötsligt kom vi på att det inte fanns något ljus kvar i lägenheten...så vi fick hämta tillbaka några lampor igen.