• Alle

Tips inför flytten önskas!!

Vi har precis köpt radhus och vi får tillträde den 1 december! Så november kommer att gå i flyttlådans tecken
    VAD måste jag komma ihåg att fixa?
    Snälla hjälp mig!
    Allt från rena praktiska tips till smarta lösningar är välkommet!

• Svar på tråden Tips inför flytten önskas!!
  • önskar2

jo det gör man ju men lakan tar mer plats om det inte är "skåp vikt".
    jag brukar inte heller packa och sköta flytten men jag vet att skulle en "flyttgubbe" hjälpa till med en flytt så grinar han väl om han skulle se en sån packning.
    men vill man slippa allt sånt så är det bara att anlita.
    jag vet att kungsholmen i sthlm är bra. ring runt och kolla priser hos olika flytt firmor.
    man kan även köpa kartongen och pack papper från vissa firmor, kan vara bra att ha om man ska flytta fler g eller om nån i familjen ska flytta.
    hoppas ni fått lite tips iaf

• Minnavilja

Håller med Poena, vi har slängt så himla mycket saker, flyttade sept 02 och nu igen sept 05, vi hittade kartonger som vi inte har packat upp på hela tiden! >>Till LOPPIS!!!!

Sen har vi slängt massa skrot sammanlagt TVÅ släpvagnar till tippen som vi helt i onödan flyttat med runt halva Sverige och kånkat på!
    Lycka till, roligt att ha flyttat till jul!

• MrsC

Min enda tanke vad gäller flytt är; det går åt MÅNGA FLER kartonger än man tror, och det tar också längre tid att packa än man tror.... Man (jag) upphör aldrig att förvånas över hur mycket saker som får plats i skåp och lådor

En sak till förresten; försök att packa så mycket som bara är möjligt i just flyttlådor; själva flytten går sååå mycket snabbare och lättare än om man tvingas ta till nödlösningar som plastsäckar (vilket iofs funkar bäst till t ex kuddar och täcken och dyl) och papperspåsar.

• Michanna

kanke inte packtips men ändå använgdbart..

ha samma sängkläder till barnen första näterna. ( allstå inte helt rena. ) detta för att dom luktar bekant medans omgivningen är ny..
    HA en kartong med leksaker som är "måsten" till barnen som ni packar själva i vanlig bil om ni har flyttfirma.. Allstå lätt att komma åt och ge till barnen fort...

• Marlean

Glöm inte att vara noggranna när ni städar i under och bakom spis/ugn och kyl & frys.

• lisabeth

Hej!
    Mitt bästa tips är att packa en ""campinglåda" med köksutrustning som om man skulle ut och tälta, t ex en gryta, en stekpanna, en tallrik per person, glas, smörkniv, osthyvel osv så har man allt på ett ställe när man blir hungrig, för det blir man ( är man riktigt ambitiös så kan man ju göra en stor pastasallad eller något annat som man kan äta kallt och packa också) så att man slipper riva i lådorna när man behöver något, allt är kaotiskt och alla jättehungriga.
    Samma princip kan man tillämpa på sängkläder, ombyten, underkläder osv packa som om du skulle resa bort en vecka så behöver man inte panikriva i alla kartonger för man brukar inte orka packa upp allt första dagen, inte jag iallafall.

Ang att rensa ut prylar kan jag varmt rekomendera boken "rensa i röran med feng shui" mycket god inspiration för utrensingar, Karen Kingstone har skrivit den.

lycka till med flytten!

• Alle

Tack för alla bra tips! Mer!
    Michanna - såna tips som dina vill jag också ha!

• Piri

Sist jag flyttade använde jag oxå handdukar å örngott istället för papper. Tyckte inte att det tog så mycket mer plats. Sen att man sparade papper tyckte jag bara var bra.

Dessutom är jag en bokmal av stora mått och har upptäckt att det bästa (för mig) är att packa böckerna i papperskassar istället för i lådor. Dessa kassar kan man kila in mellan möbler och liknande. Sen blir det inte lika tungt att bära. Visst, det blev massor av påsar men det gick bra iaf. Påsarna är även enkla att stuva in i bilar eftersom de är mer flexibla än en fyrkantig kartong.

Jag flyttade med katt, inte det enklaste. Vi löste det genom att hon fick bo hos mina föräldrar i två veckor. Dels slapp hon bli orolig när vi bar ut saker. Dels slapp vi passa henne så att hon inte smet. Sen var hon även van vid att vara hos mamma och pappa. Det sista plusset i denna historia är att när hon väl kom hade jag bott in mig lite och huset luktade matte. Inbillar mig att dettta underlättade för henne!

Som någon sa innan: rensa innan!! Skulle hjälpa några kompisar att flytta i somras och de rensade och packade samtidigt. Jag trodde jag skulle bli galen. Det blir så svårt att hjälpa till då. Sen drog det ju ut på tiden nåt fruktansvärt. Vi höll på hela natten..

Kom ihåg att meddela telefonbolag, elbolag, posten, försäkringsbolag ody att ni flyttar.

• Runguska

Det jag minns mest från våran flytt var att såå mycket av någon anledning amnade i köket. Dock ingen mat så det första vi fick göra var att gå och köpa hem färdiglagat och fika. Det blev lite dyrare än om vi hade tänkt på maten innan. Så även om det inte är kul att "flytta" mat så är en tur till matbutiken ett tips. Ett fyllt kylskåp är viktigt då man håller på och flyttar. Eller vi insåg att det hade varit bra....

Sedan ville vi ha allt framme för att vi hade "plats" vilket var ett stort misstag!

Tvätta all tvätt innan flytten och mangla lakan och sådant som kan manglas så det tar så lite plats som möjligt. Inget kul att flytta smutstvätt. I samma veva kan man ju även slänga ut sådant man inte haft på sig på några år eller inte längre kommer i.

Flyttfirma kommer i alla fall vi att anlita om vi flyttar igen eftersom det är slitsamt och tidskrävande med flytt. Dessutom har vi inte körkort så... Men det är också om någonting händer så skulle det kännas bra.

Fotografera mera. Det kanske ser fånigt ut och en del kan anklaga en som smitare då man kommer med kameran, men det är roligt att ha bilder på tomma rum, rum fulla med kartonger och sedan inredda rum. Dessutom kan man ta bilder på de som hjälper till om några gör det, kompisar exempelvis. Sedan kan man trycka upp tackkort med en sådan bild, någonting so uppskattas för att det är lite udda.

• Alle

Seroc - tack för idéen om kameran!
    Iom att jag kommer att vara i v. 36-37 när vi flyttar så kommer jag iaf bara att vara "flyttbas" och peka med hela handen, och då kan jag ju också passa på att föreviga det.

• Angelica77

Be en polare sköta flyttstäden för en rimlig penning. Vi hade först tänkt ta denna flyttstäden själva då vi flyttar till hus i samma kommun nu den 30 nov. Men så sa sambon att han tyckte vi kunde kosta på oss lite hjälp.
    Finns väl alltid nån i ens bekantskapskrets som behöver lite extra (jul-)pengar mm.
    Vi pröjsar 1000:- för flyttstäd av vårt nuvarande hus. 107 kvm är det. Enplans...

• Helenas

Någon som vet vart man kan köpa (billigt) papper att slå in porslin och glas i. Tänkte jag skulle slippa diska allt från trycksvärta.

Bubbelplast skulle jag också vilja ha tag på, tips?

• Noh

Helenas när jag flyttade så gick min mamma till en blomsteraffär och fick en massa papper, tappade precis namnet på vad det heter på tån :), men sånt där tunt som de lägger runt blommerna och förr blöttes det och lades runt stjälkarna. Jag hoppas att du för står vad jag menar och vad jag vet så betalade hon knappt någon ting alls för det typ 10 eller 20 kronor och det räckte mer än väl. Så gå och fråga. Det bästa var att man slapp disak när man plockade upp.

• Alle

Helenas - ny bubbelplast köper du hos emballagegrossister - bor du i Stockholm så finns det tex en som säljer på rulle vid Norra Station. Men det är ganska dyrt.

• twentyone

Bubbelplast vet jag inget om men packpapper brukar jag stjäla från ikea *Sch* ;).
    Det är jättebra att packa böcker i banankartonger som man kan få i mataffären - gratis, annars är risken överhängande att kartongerna blir väldigt tunga.

Jag brukar alltid köra fläktgallret i diskmaskinen, då blir det renast, sen skurar jag alltid badrummet i klorin. Dey brukar sitta fast massa hudavlagringar och annat som är svårt att få bort. Häll klorin i en sprayflaska och spruta på, låt verka några timmar, sen går det lätt bort.

Jag har provat packa i både handdukar & lakan och med vanligt silkepapper/tidningar.
    Tycker bägge funkar bra, den enda nackdelen med att packa i lakan tex är att man får massa kartonger med blandat i, för man har ju inte tallrikar och lakan på samma ställe, + att det brukar bli rynkigt.

Jag kommer nog på mera...
    //20 år och flyttat 16 gånger :)

• snartfaster

skruva isär bord och såntoch lägg skruvarna i en plastpåse som ni sätter fast fast på någon del av möbeln, då vet man genast vilka skruvar som hör vart.

Börja packa i god tid före, det tristaste som finns är att stå där ocvh flytta medan någon stressad person packar "det sista". Märk upp kartongerna med vad de innehåller och vilket rum de ska till, lättare att hitta saker när de nästan är på samma plats.

Sortera upp alla "viktiga papper" i pärmar och dyligt och packa dem i en särskild kartong ocvh släng övriga papper som ni inte behöver ha kvar. Det blir lätt så att man annars slänger ner de viktiga pappererna och tänker att man kan sortera dem sen...sen brukar komma väldigt sent.

Passa på att göra en upprensning av garderoben, ge bort kläder ni inte vill ha kvar, tvätta det som ska tvättas, häng upp på galagar, häng galgarna i plastgarderober eller vad det heter, såna här klädskydd i plast, man kan få plats med många i samma, då kan ni hänga in allting direkt i garderoberna sen.

Är ni många som hjälps åt (alltså om ni inte anlitar flyttfirma) så kan ni dela upp alla i lag, gula laget får i uppdrag att flytta in alla kartonegr med gul prick på i köket, gröna laget till sovrummet etc, då har var och en något att fokusera på, och alla springer inte och frågar, vart vill du ha den här lådan...

ha vätskekontroll för flyttgubbar och gummor så att de inte törstar i onödan.

Kom i håg att utrusta både gamla hem och nya med toapapper ifall någon behöver kissa mitt i.

ha ev. bensinpengar redo i kuvert om det är fler som ska hjälpa till att köra.

Lämna någon form av lampa till flyttstädningen i den gamla bostaden, en kompis till mig flyttade och helt plötsligt kom vi på att det inte fanns något ljus kvar i lägenheten...så vi fick hämta tillbaka några lampor igen.

• Zenobia

Det jättekul att ta kort med kameran, jag har gjort det då vi flyttade in. Tog massor överaltl hur det såg ut då och sen när vi började få upp saker osv. Bra minne att ha sen.

Svar på tråden Tips inför flytten önskas!!