• CTMT

NAN - Hur tillagar man det? Snabb hjälp tack!

Vår son kräks en hel del av Sempers ersättning, så nu ska vi testa NAN.

Där står ju hur man ska göra på förpackningen, men visst borde man kunna använda kokt kylskåpskallt vatten (som med semper)?
    Att koka vatten varje gång och vänta på att det ska svalna har man inte alltid tid med när lillen gallskriker och är hungrig ;)

med Semper kan man ju förbereda färdigblandat i kylskåpet och förvara där i 6-8 timmar, men det kan man inte med NAN´s ersättning eller?  

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden NAN - Hur tillagar man det? Snabb hjälp tack!
  • Zetima

Ja jag kokade upp vatten, ställde i kylskåpet och värmde sedan i micron när jag skulle blanda NAN.

• Cecese

Jag kokade upp vatten och förvarade i kylskåp. Egentligen ska man inte behöva göra det men jag gjorde det ändå tills barnen började med smakisar. Sen tog jag lagom mängd kylskåpskallt vatten och värmde i mikron och sen i med pulver när det var lagom varmt vatten. Orsaken till att jag hellre värmer bara vattnet och sen i med pulver är att ibland blir det för varmt och är det då bara vatten är det enkelt att spä med kallt vatten tills det är lagom och hälla ur överskottet. Om man värmer ersättningen och det blir för varmt kan man ju inte ha i mera vatten. Pulvret förvarande jag i en vällingdoserare med 3 fack, då var det enkelt att hälla i rätt mängd och slippa mäta upp.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Skogsflickan

jag använder Nan till min son. Jag kokar vatten, låter det svalna till rätt temperatur, häller upp i en termos som håller värmen och sedan använder jag det. har funkar jättebra och helt problemfritt hittills.

Lycka till

• Zenobia

Mna kan köra med hälften varmt och sen kallt vatten, så kan man få in direkt ät temperatur på en gång så slipper man vänta.

• jagoduoentill

ursäkta jag tränger mig på men måste bara fråga....

måste man ha vattnet i kylskåpet???jag låter d vara kvar i vattenkokaren....e de fel? 

• pluppen200

det håller sig bättre i kylskåpet för bakterietillväxten går snabbare i halvljummet vatten, detsamma som att du inte ska ta varmvatten rakt ur kranen när du lagar något.  Men jag fattar dock inte allt ståhej kring detta kokande. Min son är snart 4 månader och har ätit Nan sen 2,5 veckors ålder. Jag tar vanligt kranvatten och värmer till ättemp i micron, för att jag vet att vi i Sverige har bra vatten i våra kranar. Skulle aldrig göra det utomlands. Efter jag har värmt det så häller jag i pulver. Sen är det bara att äta. Är jag ute så kokar jag vatten och häller i termos och en kall flaska vatten som jag späder med i nappflaskan till ättemp. Dom små godingarna har ju en förmåga att bli akut hungriga nu och kan inte vänta. Min son har än inte varit sjuk, ( inte ens förkyld) aldrig haft magproblem eller något så jag är inte rädd att han blir dålig av hur jag ger honom ersättningen.

• La Lola

Här värmer vi kallt vatten från kranen till ättemperatur i micron, blandar i pulver, skakar, serverar.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • pluppen200

och för att tillägga, tillaga inga portioner i förväg, tror det står på förpackningen att man ska bara göra en åt gången men jag ser ingen anledning till att göra en åt gången för värmer du upp maten i micron så blir det ojämt uppvärmt och enligt det dom sagt till mig så förstör vitaminer och näringen om det blir för varmt. Plus att jag tycker att flaskor som bara ståt en kort stund börjar bli slemmig av någon anledning. Sen anpassar mängden till hur länge sen han åt dvs jag gör inte iordning en jätteportion om det bara var 2,5 timme sen han åt för då vet jag att han inte är så hungrig.

Svar på tråden NAN - Hur tillagar man det? Snabb hjälp tack!