• Anonym (S)

Bo i 2a med bebis?

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt som är en  2a som vi stortrivs i! 60kvm.

När vi börjat planera detta med barn så har vi funderat på att börja bo kvar i lägenheten.

Är det några som bor med sitt barn i en 2a? Hur fungerar det?

Vi har en klädkammare som man skulle kankse kunna göra till ett mini-rum till barnet sålänge?

• Svar på tråden Bo i 2a med bebis?
  • Konvaljen

Vi bodde i en tvåa på 60 kvm till vår dotter var 8 månader, då flyttade vi till hus.
    Det hade dock gått jättebra att bo kvar längre, det var mer jag som längtade efter trädgård.

• Garderobshylla

Vi bodde i en tvåa med en treåring, en bebis och två hundar. På tredje våningen utan hiss.
    Var väl ingen höjdare(haha) om du frågar mig. Men med bara en bebis hade det säkert funkat kanon om man verkligen velat

• MammaJ2011

Jag och killen planerar att bo kvar kanske ett år när det är dags, vi har en tvåa på 65 kvm. Jag tror det funkar utmärkt. Bebis behöver en säng, ja det är nog allt den behöver. Sen fixar man ju plats för kläder i garderoben. Skötbädd har man ju oftast på toaletten =) det funkar säkert jätte bra. Det enda jobbiga jag tänker på är barnvagnen, vill inte gärna ställa den i något källarrum..

• 737 dagar

Vi har tänkt bo kvar i våran etta på 43 kvm när bebisen kommer. Jag tror allt att det funkar :D

• Anonym (kompis)

Jag har en kompis som bor med sin son i en 2a. Sonen bor i ett såkallad förråd.. jättemysigt...

• j 3 n N y

Vi bor i en tvåa (66 kvm) med vår dotter som är 20 månader. Det funkar hur bra som helst, hon har sin säng i vårt rum, hennes kläder tar knappt någon plats alls men leksaker har vi överallt Om tre veckor kommer lillebror och då flyttar vi till en fyra, vi hade inte pallat att bo två vuxna och två barn i en tvåa men allt går om man vill! Vi är nog lite bortskämda med yta och tanken att barn ska ha eget rum från dess att de föds.

• benedikten

Jag och min sambo bor i en 2:a på 55 kvm och vi är också osäkra på vad vi ska göra. Vi trivs jätte bra i vår lägenhet och vill nog bo kvar ett tag till men jag vet att vi måste flytta sen. Kanske borde vi göra det nu, innan bebisen kommer, jag vet inte:)
    Det kommer bli trångt men det funkar.

• Anonym (68 kvm)

Vi bor i en 2,5:a med vår dotter som är strax över ett år. Funkar hur bra som helst. Halvrummet är hennes, där sover hon, har sina leksaker, sin garderob och skötbord. Nu har vi precis köpt större, men det hade nog funkat problemfritt i minst ett halvår till om man hade velat. En riktigt liten bebis tar ju knappt någon plats alls (även om alla prylar kan göra det ) Det kommer säkert att gå jättebra för er att bo kvar ett bra tag till!

• Anonym (Funkar)

Vi bodde i en tvåa (typ 60 kvadrat eller något sån´t) fram tills första barnet var 1,5 år. Hon sov inne hos oss hela tiden, i spälsängen. Sen flyttade vi till hus och hon fick ett eget rum, inga konstigheter. Sex och myspys kunde vi ju ha i vardagsrummet eller köket, om vi var rädd att hon skulle vakna.

Vi hade även en liten klädskrubb, men det hade vi som arbetsrum (fick precis plats med plattskärm, ett litet skrivbord som vi snickrade ihop själv i rätt mått och en stol. Vet inte om vi hade gjort det till hennes rum senare ändå...tror inte det. Var så skönt att bli av med datorn och alla kablar)

Eget rum hade hon inte behov av. Vi köpte fyrkantiga rottingkorgar där leksakerna fick plats. Kände inte att vi behövde flytta egentligen, men det blev bara så....och nu har vi ju två också i och för sig.

• Elsans

Vi bodde i en tvåa på 56kvm när vår dotter kom. Nu har vi flyttat till större men hon hann nästan bli 2år, 2 månader ifrån, innan vi gjorde det. Det fungerade jättebra!

• Konvaljen

Kan tillägga att om man fixar och trixar med smart förvaring så ryms förvånansvärt mycket i en tvåa.
    Vi hade exempelvis inget skötbord, onödigaste uppfinningen ever enligt mig, utan hade en lös skötbädd som vi förvarade under spjälsängen när den inte användes. Ovanför spjälsängen hade vi hyllor med plats för blöjkorgar, böcker etc. Leksaker hade vi i korgar i vardagsrummet och hennes kläder låg i en byrå i hallen.
    Det är först nu, när hon är 2,5 år, som hennes grejer kräver mer utrymme tycker jag.

Svar på tråden Bo i 2a med bebis?