• SaraF

När låta barnet se Disneyfilmer?

Hej!

Jag har en dotter som fyller tre i sommar. Jag har varit ganska noga med vad hon har sett i TV/film-väg och varit noga med att hon ska se oskyldiga och trevliga saker som typ Spöket Laban, Fifi, Mamma Mu osv utan en massa otäcka figurer och historier hon ändå inte förstår.

I vintras sov hon över hos farfar och det visade sig att hon då fått se den gamla klassiska Snövit. Jag hade inte tillåtit det om jag vetat om det! Hon drömde mardrömmar om häxor i flera veckor efteråt.

Jag tycker många Disneyfilmer är ganska otäcka, som typ Lejonkungen, Djungelboken osv. Ja, alla de där filmerna. När tycker ni man kan börja visa dem? Hur resonerar ni kring vad barnen får se?

• Svar på tråden När låta barnet se Disneyfilmer?
  • zaffron

Snälla saker, länge länge. Dottern fick se Kikis expressbud för första gången för någon månad sedan och där är det arga fåglar med i en scen. Det blev lite hemskt, och jag ångrar att jag inte kontrollerade ordentligt innan (hu så klantigt). Efter det har jag fått sitta med och förklara varför de är arga och att det blev bra sen och så vidare. Nu ser hon filmen utan att bli rädd som tur är. Nu kommer det dröja innan det blir några fler hemskheter! Själv såg jag skräckfilmer när jag var 14-15 och var livrädd i säkert ett decennium efter det för sånt jag sett. Så det kommer som sagt dröja LÄNGE innan hon får se hemskheter!

• sataya

alltså min dotter är 2½ och ser alla möjliga disney och pixar filmer... hon föredrar de och tycker de är bra.. hon tjatar om att se de så jag låter henne se de...
    hon gillar till och med monsters inc väldigt mycket och sedan är shrek, alladin och snövit några av favoriterna...

men det är ju så olika på hur barn är.. skulle jag märka att hon inte mår bra av det skulle hon inte få se de heller...

• Amy1983

Det finns ju olika grader på hemskheter i disneyfilmerna också. Vissa av deras filmer tycker jag inte alls är lämpliga till de som de riktar sig till fast de är animerade. Sen finns det vissa som är så jättegulliga att det nästan är löjligt. Men Dumbo tycker inte jag är så farlig heller. Visst lite sorlig är den men vad jag kan komma ihåg är där inga dödsfall iaf (jämfört med t.ex. bambi och lejonkungen). Och de återförenas ju på slutet

• Annaïck

De flesta ska man nog vara åtminstone 7 år för att se. Mina barn ser Askungen, Dumbo tex men blir rädda av Nemo, Den lilla sjöjungfrun osv. Jag går nog mest på deras reaktion och stänger av om de blir rädda. Känns bättre att de tittar på "snälla" filmer som Nicke Nyfiken, Dora, Alfons Åberg osv

• snuttP

Mina barn är så olika.. Min stora grabb som är snart 7år, han har ALLTID sett allt, t.o.m. CSI, mm. Det har aldrig bekommit honom.

Min lilla tjej på snart 3år blev rädd för prinsessan och grodan, så vi fick sluta titta..

Svar på tråden När låta barnet se Disneyfilmer?