• Orolig

Dröm eller verklighet?

Måste få fråga här, ni verkar så duktiga! har frågat andra, Men inte fåt något svar som känns riktigt. Detta hände för några år sedan. Mitt ex och jag hade nyss gått ifrån varann. Han är en psykopiat. Sant faktiskt. Nåja . Den här drömmen nu då. Jag gick och lade mig som vanligt. Mitt ex kom in efter en stund och klädde av sig och la sig i min säng. Jag blev alldeles kall, låtsades sova. Han kom närmare mig, kramade mig bakifrån, hårt. Tyckte det kändes rätt skönt. Sem kramade han hårdare och hårdare. Jag blev rädd, låtsades inte känna något, inte bry mig, hoppades att han skullesläppa men nej då, han bara kramade hårdare och hårdare, tills slut höll jag på att kvävas. Jag fick panik, sa nej, nej nej ännu högre. Så vaknade jag!! Helt sanslöst, jag hade ju varit vaken, jag hade ju legat och tittat på sängbordet, kollat kl, tiden stämde, alla saker på plats,allt var som de var, tapeten, rummet, ja allt var som det var. Jag var ju vaken, samtidigt som jag drömde!! Mitt ex var ju självklart inte där. Jag kollade men han var inte där..Herregud, jag var ju vaken, allt var som det skule vara, runt mig, allt, men jag måste ju ha drömt!Men hur kan man se allt som det är, vara där man är, prescis som det är, och sen inse att det ändå var en dröm. Eller var det verkligen inte verklighet... Jag fattar inget!

• Svar på tråden Dröm eller verklighet?
  • Orolig

Tyvärr är det inte så. Jag var inte förlamad, jag var inte alls som den beskrivningen. Skulle vilja ha svar från sådana som varit med om liknande. Att helt enkelt vara vaken, allt är som det är, men plötsligt inse att man drömt. Hur otroligt det än låter. Ungefär, som att du vaknar, kliver upp , äter frukost, allt är som vanligt, å plötsligt vaknar du. Du börjar ju funderar om du ska ta och söka hjälp! För hur ska du veta om något är verkligeht och inte dröm.....

• Semper Idem
    Orolig skrev 2010-06-16 07:10:09 följande:
    Tyvärr är det inte så. Jag var inte förlamad, j
    Hur vet du att du inte var förlamad?
  • Orolig

Eftersom jag kunde röra mig. Finns det inge här som har varit med om något liknande??

• Semper Idem
    Orolig skrev 2010-06-17 00:07:34 följande:
    Eftersom jag kunde röra mig. Finns det inge här som har varit med om något liknande??
    Hur vet du att du kunde röra dig?
  • Lovely 1
    R Franklin skrev 2010-06-15 11:35:45 följande:
    Låter som ett rätt klassiskt fall av sömnparalys
    sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
    Jag säger bara OMG! Det exakt så här jag har förklarat det för min man och jag citerar från denna sidan som du länkade till: "Sömnparalysen har ofta tolkats av folktron som att ett demoniskt väsen sätter sig på den sovandes bröst, ofta sammankopplat med en känsla av andnöd." Det är exakt så jag har upplevt och förklarat för min man att jag tror att det måste vara en demon som lägger sig över mig eftersom jag totalt tappar andan då och känner att jag håller på att kvävas av någon/något osynligt! Har försökt kolla upp detta på nätet och då hittade jag informatonen om den där folktron och den religiösa tolkningen av sömnparalysen. Men nu har jag fått det rätta namnet på tillståndet och en bra förklaring på vad det hela innebär. Helt otroligt. Ska spara denna sidan. Hehe, eftersom jag fortfarande hamna i detta tillståndet då och då.

I början blev jag rädd varje gång jag upplevde dessa konstiga "händelserna" medans jag sov (fast jag kände mig klarvaken och förstod vad som hände med mig, men jag kunde inte röra på mig eller protestera). Men senare tänkte jag att jag skulle acceptera det som hände och se vad det hela skulle leda till, även om det som hände kändes lite skrämmande. Då insåg jag att tillståndet försvann av sig självt efter en stund. Men det kunde återkomma då och då med jämna mellanrum, särskilt och speciellt ett par timmar närmare den tiden jag brukar gå upp på morgonen.
  • Lovely 1
    Semper Idem skrev 2010-06-17 00:33:35 följande:
    Hur vet du att du kunde röra dig?
    Måste berätta om hur jag upplever det hela under ett liknande tillstånd. Jag förstår precis vad ts har upplevt eftersom jag upplever detta med jämna mellanrum. Men det händer alltid lite olika saker. Oftast att jag antingen blir kvävd eller att jag blir våldtagen i sömnen, haha! Eller sexuellt antastad!

Man är ganska så medveten och man tycker att man ser hela händelsen men man kan inte protestera. Jag vet inte ens om jag kunde röra mig. Sista gången jag råkade ut för detta minns jag att jag låg med armarna i kors, liggande på sidan och nästan i fosterställning. Plötsligt är det någon som försöker kyssa mig med våld och jag känner hur mina läppar domnar till, som att jag får elektriska stötar mot dem. Sedan plötsligt tycker jag att ligger på rygg och att någonting juckar mot min kropp, haha. Men jag vet ju att jag ligger på sidan fortfarande, för det är så jag ligger när jag vaknar några sekunder senare (eftersom jag kämpar emot och absolut vill vakna och ta mig ur denna otrevliga situationen!). Man blir riktigt förvirrad under det här tillståndet! Men det känns hur jäkla verkligt ut som helst, vill jag lova! Man tror verkligen att man är vaken! Det är inte som en sådan där djup sömn där man oftast tror att drömmen är verklig. Denna känslan är helt annorlunda och här är man mer medveten om sig själv och sin kropp.
  • Lovely 1
    Orolig skrev 2010-06-17 00:07:34 följande:
    Måste berätta för dig att jag har upplevt många olika händelser eftersom jag har drabbats av detta i några år nu (2-5 år, minns inte ens när det började riktigt, men det började uppstå helt plötsligt för några år sedan för första gången).

Jag sa i ett inlägg att jag inte kunde röra mig. I vissa sådana händelser så kunde jag inte det, men i andra så var jag vaken och gick. Jag vet inte om man drömmer om det som skrämmer en mest, för oftast handlar det om sådant som jag tänker på och som skrämmer mig mest, som t exom inbrott hos oss, att någon tar sig in och ska råna oss. I flera av mina drömmar har jag drömt om olika inbrottstillfällen. Att plötsligt står man där med några inbrottstjuvar som är beredda att döda en. Jag ser scenen från där den börjar. Att de t ex tar sig in genom balkongsdörren, eller genom ett öppet fönster. Jag ser alltså händelsen inträffa från "grunden". Allting händer inte bara så där att jag råkar plötsligt befinna mig där. I en av dessa händelserna går jag upp ur min säng och ut ur vårt sovrum då detta händer.  Och allt känns lika verkligt som om det verkligen hände precis efter att jag hade stigit upp ur sängen. Jag upplever inte en sådan händelse som att jag bara sover för tillfället, utan det känns verkligen som att jag är vaken! Drömmen har känts så sann att jag har skakat av rädsla även efter att jag vaknat. Jag har känt mig väldigt rädd och förvirrad av mina upplevelser! Som att det var en faktisk händelse det som precis hade hänt mig! Men eftersom detta tillståndet har ett namn och den kan förklaras något så när så har det ändå bara med att man halvsover att göra. Antagligen har även du upplevt en liknande dröm, hur verklig den än må ha känts!

Det var bara din första dröm. Du kanske börjar hamna i detta sömnstadiet flera gånger till. Då kommer du att uppleva andra saker. Och ibland kan du bli helt paralyserad, men väldigt medveten och verkligen veta att du är vaken när det händer. Men förklaring "Sömnparalys" stämmer väldigt bra på det som vi upplever i sömnen (men känns verklig).
  • Lovely 1

Jag måste tillägga att jag missar en hel del information om vad jag upplevt och jag återberättar inte 100 % korrekt heller. Det jag har upplevt har alltså upplevets som att jag var vaken, i real life. Jag har inte insett att det bara har varit en dröm förän inte efter att jag vaknat ur drömmen. Men framför allt har jag blivit förvirrad av att det bara var en dröm, eftersom det var en verklig dröm och den var realistisk, den hade precis utspelat sig i verkligheten och jag var där på riktigt med min kropp och mitt medvetande var klarvaken. Det här upplevs inte alls som en vanlig dröm där man ibland också tycker att de känns verkliga. Det är alltså inte en sådan upplevelse man har av dessa drömmar. Dessa drömmar "sker på riktigt i det verkliga livet", här och nu. Ibland kan jag i sådana drömmar vara paralyserad, jag ser och hör, men jag kan inte röra mig. Ibland går jag upp och kollar vad de olika ljuden beror på. Alltid uppstår dessa drömmar i sovrummet och utgångspunkten börjar alltid i sovrummet. Det är så jag bäst kan förklara mina upplevelser av dessa verklighetsbaserade drömmar.

Varför de ibland kan vara riktigt skrämmande är också för att jag hör konstiga ljud, skräckinjagande ljud i samband med den där "demonen" som ibland kommer och kväver mig, ger mig andnöd eller antastar mig. Konstigt att hörseln ska uppleva så starka ljud samband med drömmen också. Hur kan min hjärna hitta på allt detta? Det är därför som jag har känt mig SÅ förvirrad efter varje sådan "dröm". Upplevelsen kändes ju inte alls som en dröm!

När det gäller inbrott i hemmet så är det också så att jag hör ljud först och det är ljuden som gör att jag tvingas att gå upp ur min säng för att kolla läget. Och då får jag oftast syn på någon främmande människa hemma hos oss. Jag ser att de plötsligt bara går in genom ytterdörren, genom balkongen eller genom ett fönster. Då tänker jag: har jag eller min man råkat glömma låsa dörren inatt?

Oftast sker alla dessa drömmar när jag är ensamma hemma eller ensam hemma med vår son. Min man har oftast redan vaknat ett par timmar tidigare och begett sig till jobbet.

Svar på tråden Dröm eller verklighet?