• 2små2stora

Någon som blivit nekad sjukpenning?

Jag är gravid och har blivit sjukskriven för sammandragningar och foglossning. Har en något förkortad livmodertapp med funnelering ( börjat öppna mig innifrån).
    Är det någon som haft samma problem men blivit nekad sjukpenning från försäkringskassan. Kan tillägga att jag jobbar som intensivvårdssjuksköterska på en neonatalavdelning.

Har precis skickat in mina papper till försäkringskassan. Men vad gör man om de nekar sjukpenning.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Svar på tråden Någon som blivit nekad sjukpenning?
  • Hallonmun

om du nekas sjukpenning så överklagar du, plus att numera så kan man anmäla till DO om du har smärtor på grund av din graviditet som gör att du inte kan arbeta och Försäkringskassan inte ger dig sjukpenning.

Mitt råd är också att beskriva så tydligt och detaljerat i varför du inte kan arbeta när du ska skicka in begäran om sjukpenning.

Lycka till med allt!

Google is my friend ♥
  • 2små2stora

Har skrivit en hel uppsats till dem om varför.

Hade inga problem med förra barnet att få igenom sjukskrivningen då men vet att de har blivit hårdare nu.

• Shea 1

Jag har väldigt svårt att tro att de skulle neka om du har börjat öppna dej och har mkt sammandragningar!!!
    Vad står det för diagnos på intyget? Man kan ju gå in på Socialstyrelsen och se vad de rekommenderar för åtgärd. Jag tror att FK brukar följa soc.styrelsens rekommendationer. Dessutom tror jag att FK "mjukat upp" reglerna sedan senaste tidens domar och uppmärksamhet. Jag blev sjukskriven för depression under graviditeten och DET trodde jag aldrig skulle gå igenom, men det var inga problem. Jag hade faktiskt räknat med att få överklaga/leva på sparade pengar, men det gick bra.

http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod

• Jiged