• 2små2stora

Någon som blivit nekad sjukpenning?

Jag är gravid och har blivit sjukskriven för sammandragningar och foglossning. Har en något förkortad livmodertapp med funnelering ( börjat öppna mig innifrån).
    Är det någon som haft samma problem men blivit nekad sjukpenning från försäkringskassan. Kan tillägga att jag jobbar som intensivvårdssjuksköterska på en neonatalavdelning.

Har precis skickat in mina papper till försäkringskassan. Men vad gör man om de nekar sjukpenning.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Svar på tråden Någon som blivit nekad sjukpenning?
  • Hallonmun

om du nekas sjukpenning så överklagar du, plus att numera så kan man anmäla till DO om du har smärtor på grund av din graviditet som gör att du inte kan arbeta och Försäkringskassan inte ger dig sjukpenning.

Mitt råd är också att beskriva så tydligt och detaljerat i varför du inte kan arbeta när du ska skicka in begäran om sjukpenning.

Lycka till med allt!

Google is my friend ♥
  • 2små2stora

Har skrivit en hel uppsats till dem om varför.

Hade inga problem med förra barnet att få igenom sjukskrivningen då men vet att de har blivit hårdare nu.

• Shea 1

Jag har väldigt svårt att tro att de skulle neka om du har börjat öppna dej och har mkt sammandragningar!!!
    Vad står det för diagnos på intyget? Man kan ju gå in på Socialstyrelsen och se vad de rekommenderar för åtgärd. Jag tror att FK brukar följa soc.styrelsens rekommendationer. Dessutom tror jag att FK "mjukat upp" reglerna sedan senaste tidens domar och uppmärksamhet. Jag blev sjukskriven för depression under graviditeten och DET trodde jag aldrig skulle gå igenom, men det var inga problem. Jag hade faktiskt räknat med att få överklaga/leva på sparade pengar, men det gick bra.

http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod

• Jiged

De kommer inte att neka dig. Det finns en regeringsrättsdom på att man har rätt till sjukpenning om det finns risk för förtidsbörd. (Jag hittar tyvärr inte numret på den just nu, men jag kan återkomma om jag hittar den.) Om det bara står tydligt beskrivet i läkarintyget så kommer det inte att vara några problem. Kommer det frågor från FK så är det bara att be din läkare vara tydligare om vad ditt tillstånd innebär. Dessutom har du ju själv beskrivit problematiken. Oroa dig inte. Det kommer att gå bra.

• 2små2stora
    Jiged skrev 2010-06-15 12:21:25 följande:
    De kommer inte att neka dig. Det finns en regeringsrättsdom på att man har rätt till sjukpenning om det finns risk för förtidsbörd. (Jag hittar tyvärr inte numret på den just nu, men jag kan återkomma om jag hittar den.) Om det bara står tydligt beskrivet i läkarintyget så kommer det inte att vara några problem. Kommer det frågor från FK så är det bara att be din läkare vara tydligare om vad ditt tillstånd innebär. Dessutom har du ju själv beskrivit problematiken. Oroa dig inte. Det kommer att gå bra.
    Det står ganska tydligt tycker jag på läkarintyget. Men en del blir ju nekade sjukpenning trots att det är ganska uppenbart för en annan att de inte kan arbeta.
  • Jiged

Saxat ur kammarrättens dom Mål nr 6714-05 ang. sjukpenning:

"Tillstånd under graviditeten som enligt nuvarande rättspraxis anses ge rätt till sjukpenning är bland annat hotande förtidsbörd, hotande missfall, otillräcklig fostertillväxt, tvillinggraviditet och RH-immunisering."

• 2små2stora

Idag fick jag beslut och pengar från FK tog inte ens 2 veckor från det att de registrerat papprena tills jag fick pengarna.

• Shea 1

Grattis! Nu kan du slappna av och slippa oroa dej!

• Jiged

What did I say? FK är ingen mammaslukande best som media gärna vill påvisa. Ta det nu lugnt så hoppas vi på en fortsatt fin graviditet som mynnar ut i en frisk och rosig liten bebis.

Svar på tråden Någon som blivit nekad sjukpenning?