• EmmaCarolina

Hur fick du din bebis att vänja sig vid spjälsängen?

Max har sovit mellan oss sedan han föddes men nu känner jag att det är dags för honom att ligga i sin säng. Han är 2 månader nu. Hur gjorde ni för att vänja dom vid det?

• Svar på tråden Hur fick du din bebis att vänja sig vid spjälsängen?
  • Ema86

min lilla ligger i sin säng ibland o hos mig ibland. båda går lika bra för henne iaf :) hon är 2 månader.

• Lilly mama

Vi la bara över Lilly i hennes spjälsäng när hon var 2 mån. Hon märkte nog knappt någon skillnad. Det enda jag tänkte på var att inte amma henne till sömns och inte vagga eller buffa i onödan. Det är så lätt att de vänjer sig vid en massa trix som egentligen inte är nödvändigt och som man kan få problem med senare när de får lite mer av en egen vilja. Sen finns det barn som behöver lite mer pyssel, men det är lite onödigt att stå där och buffa som besatt om det inte behövs.

• lövet2

Vi struntade i det och använde spjälsängen som klädförvaring i stället. Mycket enklare!

• CaCC

Lägg honom i spjälsängen när han är riktigt trött men inte sover. Gör lite ombonat i sängen så den inte känns så stor så kommer han att vänja sig

SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Tesserese

Vi hade våran dotter mellan oss tills hon var 3 månader. Nu har hon sovit i spjälsäng 1 månad och sover där hur bra som helst, t o m bättre där än i våran säng. Oftast sover hon till 5-6 nångång, äter och sen sover hon vidare till ca 10.

• Ezder
    lövet2 skrev 2010-06-15 11:55:38 följande:
    Vi struntade i det och använde spjälsängen som klädförvaring i stället. Mycket enklare!
    Vi också. Nu är han snart två och har fått en vanlig säng, som han tycker mycket om. Ibland iaf.
  • MammaBecca

Vi har nog varit väldigt snabba med att flytta våra barn, både till egna rum och till egna sängar. De har bägge varit under 1 månad då de sovit i sin säng i sitt rum.
    Första dagarna har de såklart sovit bredvid mig och ammat. Fast efter ett tag får man lite dåligt med kvalitetssömn tycker jag.
    Jag brukar rulla ihop handdukar eller filtar, i spjälsängen, så att sängen inte upplevs som så stor, sedan har bägge våra barn uppskattat mycket att sova på sidan när de har varit små.

Vi har alltid låtit dem somna och sedan lagt dem i sina sängar. Om dem vaknar, får man ju plocka upp dem och vänta tills dem somnar igen.
    Bägge våra barn sover hela natten i sina sängar, på sina rum.
    Det har aldrig krånglat.

• vivianne

Jag hade en vetekudde i spjälsängen i början, inlindad i en av mina använda t-shirtar. Lät den ligga lite innan så att sängen blev uppvärmd. När jag la dottern tog jag inte upp kudden utan föste den bara åt sidan så att hon låg bredvid det varma, gosiga.

Hur mycket skillnad t-shirten gjorde vet jag egentligen inte, det luktade ju mest vetekudde . Men den var mjuk och lätt att tvätta.

• EmmaCarolina

Tack för alla svar! Ska prova ikväll =)

• MirandaSthlm

Vi håller precis på o vänjer vår 5-veckors bebis med att sova i sina sängar. har en babybay i sovrummet o en vanlig stor spjälsäng i vardagsrummet.

Hon sover längre när hon sover själv o ger oss bättre sömn dom få timmar vi får.
    Annars vaknar hon när man kliver upp ur sängen.

I början hatade hon dom men med lite tålamod som att nynna o ge henne mat så somnar hon rätt bra nu i sina sängar o gallskriker inte när hon vaknar.

Solig

♥ღ Tindra 10-05-15 20.12. ღ♥
  • chasmin

Bullade upp med filtar runt om så att det blev trångt samt införskaffade vyssan lull tassar till sängen så jag kunde vagga den när han var orolig. Det tog dock ett tag innan han accepterade den nya sängen!

• ZJN

min 1 månads bebis vill inte sova själv i sängen, har testat att ha en gammal liggdel i spjälsänen. o  i liggdelen har vi filtar som gör det mysigt runtom, men nej då.. funkar ibland. han vill helst sova på migm, på mage. hur vänjer man borrt detta??

Svar på tråden Hur fick du din bebis att vänja sig vid spjälsängen?