• Anonym (syster)

Jag och min bror ska köpa ett sommarhus i hop

Och vi vill att det ska finnas kvar i vår del av familjen, dvs till våra barn och sedan till deras barn osv.

Jag är gift och har ett barn och ett på gång (med min man), min bror är ogift men har en sambo som har ett barn sedan innan. Min man har även ett barn sedan tidigare.

Om jag och min bror enskillt går in med pengar för huset, kan huset ändå tillfalla min man om jag dör och i senare tur tillfaller en del av huset hans dotter om han dör? Kan mina barn och min brors framtida barn hamna i ett läge där de måste köpa ut min bonusdotter?

Bör vi kontakta en jurist angående detta? Går det öht att skriva bort att min man ärver mig i det här fallet? Jag vill ju som sagt att det är mina barn som ska ärva huset.

I och med att min bror är ogift och han köper huset som ogift förmodar jag att hans sambo inte har några rättigheter till huset även om de gifter sig i framtiden?

Kontentan är att jag och min bror vill att detta hus ska stanna i vår familj och inte hamna i någon annans händer så att säga. Är det ens möjligt under rådande omständigheter?

• Svar på tråden Jag och min bror ska köpa ett sommarhus i hop
  • Lilly mama

Ja, du och din man kan skriva ett äktenskapsförord som endast rör just denna egendom, huset. Då kan ni skriva att den ska vara din enskilda egendom och inte ingå i en ev bodelning. Om din bror gifter sig bör han också ha ett äktenskapsförord ang huset. Annars blir det del i deras giftorättsgods och ska delas lika vid en bodelning (vilket kan ge problem om bror din inte skulle ha råd att lösa ut sambon/frun vid en skilsmässa).

Det kan vara en bra idé att prata med en jurist om hur ni ska reglera fördelnign va kostnader, användande av huset etc, så att det är klart från början. Jag har sett ett antal fall med just samägda hus där allt gått åt skogen när de olika grenarna i familjen börjar bråka om underhåll och vem som egentligen ska få vara där midsommarveckan. Ni har även barn från andra håll med i era familjekonstellationer och det är också något att tänka igenom.

• Anonym (syster)
    Lilly mama skrev 2010-06-15 12:11:18 följande:
    Ja, du och din man kan skriva ett äktenskapsförord som endast rör just denna egendom, huset. Då kan ni skriva att den ska vara din enskilda egendom och inte ingå i en ev bodelning. Om din bror gifter sig bör han också ha ett äktenskapsförord ang huset. Annars blir det del i deras giftorättsgods och ska delas lika vid en bodelning (vilket kan ge problem om bror din inte skulle ha råd att lösa ut sambon/frun vid en skilsmässa).

Det kan vara en bra idé att prata med en jurist om hur ni ska reglera fördelnign va kostnader, användande av huset etc, så att det är klart från början. Jag har sett ett antal fall med just samägda hus där allt gått åt skogen när de olika grenarna i familjen börjar bråka om underhåll och vem som egentligen ska få vara där midsommarveckan. Ni har även barn från andra håll med i era familjekonstellationer och det är också något att tänka igenom.
    Vi kommer ta halva lånet var och ska anrätta en husfond där vi betalar in en viss summa per månad. Och ja, vi har funderat och ska ha det juridiskt nerskrivet för att klargöra.

Om huset står som våran enskilda egendom, innebär det tat eventuella särkullsbarn inte får ärva huset?
  • Myra88
    Anonym (syster) skrev 2010-06-15 13:22:52 följande:
    Vi kommer ta halva lånet var och ska anrätta en husfond där vi betalar in en viss summa per månad. Och ja, vi har funderat och ska ha det juridiskt nerskrivet för att klargöra.

Om huset står som våran enskilda egendom, innebär det tat eventuella särkullsbarn inte får ärva huset?
    Om huset står som enskild egendom (för både dig och din bror) kommer inga andra barn än dina och din brors att ärva. Men var noga med att ha skrivit papper på allt, ta hjälp av en jurist så att det inte råder några oklarheter.
  • maxxan

Släpp det, brukar alltid gå åt h-te

• Kjell2

För att vara säkra på att det blir som ni vill i olika fall som dödsfall, skiljsmässa mm bör ni ta hjälp av en jurist. Enklast blir om ni skriver huset som enskild egendom men för era respektive partners kan det bli jobbigt. Varför ska de betala, jobba mm på ett sommarhus de inte kommer ärva eller få del av vid en eventull skiljsmässa.

Sen skulle jag avråda från att samäga. Just nu är ni överens men vem vet hur det är om 25 år. Ni kan få extremt olika förutsättningar vad gäller pengar, tid och olika prio vad som behövs göras. Det finns oandligt med historier där samägande har lett till djupa konflikter.

Ett förslag är att en av er köper huset nu. Sen skriver ni ett hyreskontrakt om t ex 20 veckor per år under 5 år med hyran specificerad med den andra parten. På de sättet löser ni ekonomin, båda får tillgång till sommarhus och det finns en tydlig ägare.

/Kjell

• Lilly mama

Jag är nog böjd att hålla med Kjell. Samägande är ett helsicke... Oftast funkar det en generation, men så kommer barnen (dvs kusinerna) och ska samsas. Då uppstår ofta problem, tyvärr.

• Agnowall

Hej! Om jag va du skulle jag skriva ett äktenskapsförord över huset. Då blir huset ditt egna och din man kommer inte få det om ni skulle skilja er eller någon av er dö, utan dina barn.

Hej! Jag har själv letat efter info om äktenskapsförord eftersom det är så dyrt med jurister som fixar det. Hittade en sida där man kan göra ett äktenskapsförord själv genom att svara på lite frågor, det va rätt billigt också 500 kronor kostade det. Fick avtalet på datorn sen. Supersmidigt!! Jag rekommenderar verkligen denna sida, jag förstod vad som stog där till skillnad från hur det brukar vara med juridik.

Lycka till! =)

• sextiotalist
    maxxan skrev 2010-06-15 15:11:20 följande:
    Släpp det, brukar alltid gå åt h-te
    Oj, det visste jag inte att det brukar, vet många som samäger och några är inne på fjärde generationen. Visserligen har några blivit utköpta pga inget intresse.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2010-06-15 15:26:06 följande:
    För att vara säkra på att det blir som ni vill i olika fall som dödsfall, skiljsmässa mm bör ni ta hjälp av en jurist. Enklast blir om ni skriver huset som enskild egendom men för era respektive partners kan det bli jobbigt. Varför ska de betala, jobba mm på ett sommarhus de inte kommer ärva eller få del av vid en eventull skiljsmässa.

Sen skulle jag avråda från att samäga. Just nu är ni överens men vem vet hur det är om 25 år. Ni kan få extremt olika förutsättningar vad gäller pengar, tid och olika prio vad som behövs göras. Det finns oandligt med historier där samägande har lett till djupa konflikter.

Ett förslag är att en av er köper huset nu. Sen skriver ni ett hyreskontrakt om t ex 20 veckor per år under 5 år med hyran specificerad med den andra parten. På de sättet löser ni ekonomin, båda får tillgång till sommarhus och det finns en tydlig ägare.

/Kjell
    Måla inte f-n på väggen, man ser ju till att man klargör vad som skall hända ifall någon inte vill vara med. Det har vi gjort och nu har vi syskon samägt fastigheten i snart 15 år och vi har aldrig haft några större bråk om det, småtjafs kommer man aldrig undan.
    Under tiden har vi renoverat hela fasaden, taket och lite annat (och vi är fortfarande vänner)
  • sextiotalist

Skriv dokument om vad som händer ifall någon vill hoppa av, förutom hur huset skall hanteras vid ev bortgång eller skilsmässa.

• Queenie70

Ta hjälp av en jurist för det där är snårigt. Men fullt möjligt. Tänk på att olika regler gäller vid dödsfall och skiljsmässa vad det gäller förord, testamenten och sånt....

Svar på tråden Jag och min bror ska köpa ett sommarhus i hop