Jag och min bror ska köpa ett sommarhus i hop
Och vi vill att det ska finnas kvar i vår del av familjen, dvs till våra barn och sedan till deras barn osv.
Jag är gift och har ett barn och ett på gång (med min man), min bror är ogift men har en sambo som har ett barn sedan innan. Min man har även ett barn sedan tidigare.
Om jag och min bror enskillt går in med pengar för huset, kan huset ändå tillfalla min man om jag dör och i senare tur tillfaller en del av huset hans dotter om han dör? Kan mina barn och min brors framtida barn hamna i ett läge där de måste köpa ut min bonusdotter?
Bör vi kontakta en jurist angående detta? Går det öht att skriva bort att min man ärver mig i det här fallet? Jag vill ju som sagt att det är mina barn som ska ärva huset.
I och med att min bror är ogift och han köper huset som ogift förmodar jag att hans sambo inte har några rättigheter till huset även om de gifter sig i framtiden?
Kontentan är att jag och min bror vill att detta hus ska stanna i vår familj och inte hamna i någon annans händer så att säga. Är det ens möjligt under rådande omständigheter?