• hannyah

Min sambo vdeltar inte i uppfostran...

Jag har en dotter på 3år sedan ett tidigare förhållande och en ny sambo som själv inte har några barn. Han är 36 år och har integit en jättebra papparoll..

vid lunchtid idag (ca 12 tiden) när jag och min dotter åt sa jag att han kunde passa på att äta med om han var hungrig. det var han inte och då frågade ag om det var lagom att äta middag vid 3 - 4 tiden idag..
       MEN... nu var det så att när jag nu skulle ställa mig och laga mat så ställer han sig och börgar göra mackor!! Jag tycker det är lite dåligt och när jag förklarade för han att jag tycker det är respectlöst menar han att han äter vad han vill när han vill.

Maten jag skulle laga var mat som jag vet att han tycker om, jag skulle inte medvetet ställa mig och laga något som han ogillar utan att göra ett alternativ.

Annars har vi ett bra förhållande och kommer bra överenns, vi har inte grälat tidigare idag.

Jag förklarade för han att det är viktigt för mig att min dotter lär sig äta bra och regelbundet och att det är viktigt för mig att vi föregår som gott exempel, han svarar med att han äter när och vad han vill..

Vi bor tillsammans och vi vill båda ha ett gemensamt barn och vi har ett riktigt bra förhållade.. vad ska jag göra? om han får äta hur och när han vill, ex godis/dricka/pizza hur ska jag då förklara för min dotter att hon inte får göra det, utan att hon blir ledsen?
    Hon får godis någon gång i veckan, pizza någon gång i månaden och jag tycker det är lagom och räcker...

Vad ska jag öra?

• Svar på tråden Min sambo vdeltar inte i uppfostran...
  • Birgitta2

Du får väl ta ett snack med honom.

• hannyah

Jo jag har gjort det och försökt lägga fram det på ett bra sätt men endå förklara hur viktigt jag tycker det är ur min dotters synvinkel och hur det känns för mig, för jag blir sårad.. han förstår inte.. så jag vet inte riktigt vad jag ska säga bara..

• Birgitta2
    hannyah skrev 2010-06-15 15:26:41 följande:
    Jo jag har gjort det och försökt lägga fram det på ett bra sätt men endå förklara hur viktigt jag tycker det är ur min dotters synvinkel och hur det känns för mig, för jag blir sårad.. han förstår inte.. så jag vet inte riktigt vad jag ska säga bara..
    Det är ofta först när man får egna barn som man förstår hur viktigt sånt här är. Han kom in i en färdig familj och har inte växt in i den på samma sätt som en biologisk pappa. Du kanske får ha tålamod? Sen kan jag tycka, med eller utan barn, att har han sagt okey till att käka vid den tiden du sagt, så gör man det. Då smäller man inte i sig mackor en stund innan. Och det har ju inget att göra med att man har barn, utan av ren respekt för sin partner.
  • hannyah

Ja absolut det är nog ungefär så jag la fram det.. och jag har nog inte behövt ha så mycket tålamod då han värkligen smältit in i familjen och självmant tagit på sig en jättebra papproll..

Vi har även pratat om att skaffa ett gemensamt barn snart..

Men jag vill inte tvinga han att äta bara för jag säger det, jag vill veta att han förstår hur/varför det är viktigt för min dotter och mig och ändra sitt beteende för han själv tycker det är viktigt eller vill det..

Det känns jättebra att det är någon so håller med/förstår för jag började undra om det var mig det var fel på haha

• internationell

Den här mannen är så mycket äldre än du, kanske därav han har helt annorlunda vanor.
    Han skulle nästan kunna vara din pappa. Var är barnets riktiga pappa någonstans? du skriver om din nya sambos pappa roll mm. men kanske detta med matvanor och sådant fungerar bra hos barnets biologiska fader? Aja, Köp inga fler mackor så slipper du sådana situationer!!

• Rödnäbba

Jag håller med din sambo. Han måste väl få äta vad han vill i sitt eget hem.

Du får väl hantera det som annat onyttigt. Säg att det inte är för barn, som med alkohol.

• Machapuchare

Att ställa sig och göra mackor när någon lagar middag tycker jag låter respektlöst, oavsett om det finns barn i familjen eller inte. Varför kunde hm inte vänta? Fanns det någon anledning, som tex att han varit och tränat och hade lågt blodsocker eller så?

Svar på tråden Min sambo vdeltar inte i uppfostran...