• låtsasmamman

Hunden har en tumör-

Våran hund är en 8 årig labrador/stövare och hon fick valpar för ca 3 år sen nu... Ca 6 mån efter valparna upptäckte jag en knöl på bröstvårtan, tänkte att det var mjöklstockning och ringde veterinären som bekräftade det...
    Förra veckan hittade jag knölen igen och 4 gg så stor... Ringde och fick komma in,natten innan låg jag vaken, jag kunde inte sova...
    Kom in och dom sa att det var en tumör, men att dom inte vet om den var god lr ond artad. Det får dom reda på när dom har opererat ut den.
    Är så rädd att det ska finnas fler tumörer... Hon är en sån fin hund, jag vet att jag stressar upp mig i onödan men jag är så rädd att hon ska dö!
    Ville bara skriva av mej...

• Svar på tråden Hunden har en tumör-
  • Brollie

Försök att ta det kallt o vänta tills operationen är över. Lätt att säga, jag vet, men så det ju... Det kan hända att det "bara" är den tumören o den kan som sagt vara godartad. Tycker synd om dig o vovven... Berätta gärna hur det gick, jag tänker så mycket om hur det gick efteråt när jag läst inlägg här på fl..

• UWO BaraJag

Lite info om juvertumörer. För den som är "husdjurshypokondriker" avrådes från läsning (inte för att jag skrivit några direkta hemskheter -vill bara inte oroa någon i onödan)

Info:
    Juvertumörer är vanliga på hund. Spridning sker tämligen ofta och i första hand till juvervävnad. För att undvika att tumörceller finns kvar brukar man ta bort hela juverraden vid operation. För den medelålders tiken rekommenderas operation (mycket gamla hundar brukar man inte operera). Behandlingen av juvertumör som endast har spridning till juvervävnad får anses som god.

Den andra vävnaden tumörformen sprids till är lungvävnad. Om tumören upptäcks tidigt (som verkar vara fallet här) minskar risken för att spridning till lungorna har skett.
    Dock, för att utesluta detta behöver man ta en röntgen. Kan man se tumörbildning i lungorna opererar man vanligen inte eftersom tillståndet då får anses som obotligt.
    Man ska här vara medveten om att små tumörbildningar inte syns på röntgen.

Ang operationen ska man här vara medveten om att den är omfattande. Juvervävnad är kärlrik och såret blir stort för de fall där man avlägsnar hela juverraden.
    Den smärtpåverkan man såg förr hos dessa tikar kan man idag behandla tämligen effektivt.
    Det finns fall där man väljer att inte ta bort hela juverraden, detta är en bedömning som får tas från fall till fall.

Som alltid är det bra om du som djurägare själv tar kontakt med ditt försäkringsbolag för att höra vad som gäller för självrisk, ersättning mm.

• låtsasmamman

Så, nu är hunden opererad och har tratt på huvet, operationen gick bra, men när vi kom hem så började hon att blöda, blödde natten igenom och slutade på morgonen, trodde jag, började blöda igen, men slutade efter en stund, hon varken kissar lr bajsar ute, så det blir varannan timme promenad, äter lr dricker inte heller, så jag måste mata henne,,

• fröken fru

Min förra hund opererades tre gånger för juvertumörer, tyvärr var de elakartade men vi fortsatte att ta bort dem, tills hon blev sjuk,
    Hoppas ni har bättre tur

• låtsasmamman

Ja, det hoppas vi oxå!

• LPW

Håller tummarna för att allt skall gå bra.

• cooki

Usch, jag börjat nästan gråta när jag läser sånna här inlägg. Vår första hund dog för två år sen, blev sjuk helt plötsligt. Allt gick så himla fort. Han bara låg, ville inte göra nånting. Mamma och pappa åkte till veterinären och han blev inlagd. De gjorde massa tester men de hittade inte vad det var för fel. Han hade gått ner 10 kg!!! Det bestämdes att vi skulle avliva honom och det var nog det värsta jag varit med om. Han bara låg där helt stilla efter att han fått sprutorna. Det var så himla jobbigt för han blev så glad när vi alla kom till honom innan det var dags. Efteråt så obducerades han och de kunde fortfarande inte riktigt se vad det var för fel. Han hade haft fullt med knölar i kroppen.

Förlåt att jag tar upp det här hemska här. Inte samma sak med din hund!! Har försökt förtränga det här, som med allt annat ledsamt jag får vara med om, men nu kommer tårarna fram..

Svar på tråden Hunden har en tumör-