• nnx

Positivt och negativt med att bo i Ängelholm

Hej, jag hjälper min syster att hitta en ort i Skåne dit hon och hennes familj ska flytta då hennes man har fått Skåne som jobbdistrikt.

Så nu kommer frågan till er Ängelholmbor (och ni som bott där naturligtvis), vad tycker ni det finns för nackdelar och fördelar med att bo i Ängelholm?

Vilket är t ex närmaste lasarett (BB) förresten? 

• Svar på tråden Positivt och negativt med att bo i Ängelholm
  • hysteria

Bodde i ängelholm tills jag var 18 och det bästa är väl stranden och hembygdsparken (om man har barn) Jag tycker der är en lagom stad. Nackdelar är att det är väldigt uppdelat (men det är det kanske överalt ) mellan "klasserna".
    Närmaste bb är helsingborg eller halmstad.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • nnx
    hysteria skrev 2010-06-15 15:50:06 följande:
    Bodde i ängelholm tills jag var 18 och det bästa är väl stranden och hembygdsparken (om man har barn) Jag tycker der är en lagom stad. Nackdelar är att det är väldigt uppdelat (men det är det kanske överalt ) mellan "klasserna".
    Närmaste bb är helsingborg eller halmstad.
    Tack för svar.
    Hur då uppdelat menar du? I olika bostadsområden kanske?
  • hysteria
    nnx skrev 2010-06-15 16:04:24 följande:
    Tack för svar.
    Hur då uppdelat menar du? I olika bostadsområden kanske?
    Det finns speciellt två bostadsområden där man buntat ihop stökiga familjer, invandrare och kriminella. Bor man inte i nån av dom så tänker man nog inte på det
  • Champagne

Fördelar: vi är så förbaskat trevliga! Det är nära till Helsingborg/Helsingör, det finns en flygplats, bra restauranger, perfekt skog att springa i, och hela det underbara havet! 

Nackdelar:  Kan faktiskt inte komma på några

• Champagne
    Champagne skrev 2010-06-15 16:19:39 följande:
    Jo förresten. Huspriserna! Skrikandes
  • hysteria
    Champagne skrev 2010-06-15 16:20:02 följande:
    Jo förresten. Huspriserna! Skrikandes
    Enda anledningen att vi inte har flyttat tillbaka
  • nnx
    hysteria skrev 2010-06-15 16:06:30 följande:
    Det finns speciellt två bostadsområden där man buntat ihop stökiga familjer, invandrare och kriminella. Bor man inte i nån av dom så tänker man nog inte på det
    Vilka är dem om jag får fråga?
  • nnx
    Champagne skrev 2010-06-15 16:19:39 följande:
    Fördelar: vi är så förbaskat trevliga! Det är nära till Helsingborg/Helsingör, det finns en flygplats, bra restauranger, perfekt skog att springa i, och hela det underbara havet! 

Du får till och med mig att vilja flytta dit

Huspriserna är tydligen rätt ok enligt min syster i alla fall.

Tack för svar. Är du månne mäklare?
  • hysteria
    nnx skrev 2010-06-15 16:31:22 följande:
    Vilka är dem om jag får fråga?
    Vet inte om det är likadant  nu men då vart det papegojan (pappis) och kulltorp.
  • Champagne
    nnx skrev 2010-06-15 16:33:31 följande:
    Du får till och med mig att vilja flytta dit

Huspriserna är tydligen rätt ok enligt min syster i alla fall.

Tack för svar. Är du månne mäklare?
    Nä jag jobbar på sjukhuset Men jag kanske skulle sadla om?Drömmer

Jag hade gärna köpt hus inne i stan, men 4-6 miljoner för en villa tycker jag är alldeles för mycket. Så därför bosatte vi oss strax utanför (tar 10-15 min att köra in till stan, dessutom har jag mycket bättre utsikt än om jag bott inne i stan). 

Familia och Väla finns på rimligt köravstånd. Halmstad nästan lika nära som Helsingborg och det finns många små pärlor att besöka runt om Ängelholm. 

Nån gång i framtiden flyttar vi nog tillbaka till stan, men just nu är det perfekt att bo som vi gör. 

Flytta hit du också vet ja

• nnx

Hur är det med kommunikation förresten? Buss, pågatåg till Helsingborg/Halmstad/Hässleholm/Malmö?

• hysteria

Går både buss och tåg till hbg. Malmö & halmstad tåg och hässleholm buss (tar nästan 2h)
    Går ofta till alla utom hässleholm

• tjej87

Jag har aldrig bott i Ängelholm men kommer från Halmstad och jag tycker att fördelarna med Ängelholm är närheten till Bjärehalvön (Båstad och Torekov), Skälderviken, Hallandsås som är så fin att vandra i på våren och Kullaberg :) Underbar natur och fina stränder :)

Svar på tråden Positivt och negativt med att bo i Ängelholm