• Margareta08

Orkar inte mer....Hur länge hade ni illamående?

Hej,

Jag är i vecka 9+1 och har legat hemma och kräkts 6-7 ggr i princip varje dag sen vecka 5 !! Har gått ner i vikt och mår så välldigt illa hela tiden. Har åkt in till gynakut och fått droppar tre gånger. Orkar inte mer. Sitter hemma och gråter och kräks hela tiden. När kommer det här jävla skiten att försvinna? Hur länge hade ni illamående? Hur mådde ni?

Kram

• Svar på tråden Orkar inte mer....Hur länge hade ni illamående?
  • Anksan

hade illamående intensivt fram till v 13 kanske sedan lite då och då till v 18-19. så håll ut det kommer säkerligen matta av snart

• Cecese

Första barnet. kräktes 20-30 ggr om dagen när det var som värst. Började i v. 8 och slutade i v. 22 Jag var sängliggande.

Andra barnet, kräktes bara 5 ggr om dagen från v. 5-13. Mådde ändå ganska ok mellan kräkningarna och var inte sängliggande.
    Tredje barnet kräktes inte alls men mådde så illa att jag var sängliggande från v. 5-15
    Fjärde barnet, kräktes 3 ggr om dagen från v. 8-18 men mådde halvt ok mellan kräkningarna.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • eec82

håller tummarna att de vänder, är i v 16 nu å ingen förändring men har de inte lika illa som du. Kräks inte iaf... men mår så illa att jag nu blivit sjukskriven.

Hoppas de ger med sig snart.

• Johans Pillerill

Känner mig hemsk som svarar men jag har haft det hela graviditeten (hyperemesis) än så länge... Fick lergigan utskrivet som gjorde att jag iaf kan äta nu, men de första 20 veckorna låg jag mest och kräktes och grät.

Prata med läkare nästa gång du åker in på gynakuten, det finns rätt bra medicin att få som kan lindra iaf. Du behöver ju inte äta dem hela graviditeten men iaf så du kommer på benen igen och får tillbaka lite energi och ork.

• Lattemorsa

Kräktes järnet första 4 månaderna, rasade ner i vikt.
    Sedan försvann det, men kom tillbaka omkring vecka 28-30 någonstans.

Jag gjorde avkok på ingefära och drack, det funkade litegrann faktiskt..men visst, det är ett j*vla gissel med graviditetsillamående.

Hoppas det ger sig snart för dig TS!
    För många mildras det ju faktiskt avsevärt efter ca 3 månader {#emotions_dlg.flower}

spädbarn sover aldrig - de ligger bara på laddning.
  • skytt81

Är i vecka 14 (15 imorgon). Har mått pyton sedan vecka 5 eller 6... också gått ner i vikt och så. Legat med dropp nån sväng har jag oxå gjort. Lergigan gör att jag får behålla mat någorlunda, har det värre med vätska. Det är ju viktigt att be om hjälp och säga till ordentligt när du är hos läkare/barnmorska att det är fruktansvärt jobbigt. Så du i alla fall får prova de läkemedel och sådant som finns. Men ibland finns det nog inte så mycket att göra.

Och jag har oxå haft stunder då jag inte fattar hur jag ska orka. Gråtit floder och varit så totalt utmattad. Kräks och gråtit om vartannat och sovit på badrumsmattan.

Men det går framåt ändå! Ta en dag i taget bara. Vändningen kan finnas bakom hörnet, det är så olika  hur länge illamående av sånt här slag sitter i. Snart kanske du är bättre. Jag håller tummarna för dig!

• lövet2

Till vecka 12 ungefär. Med yngsta barnet kom dock kräkningarna tillbaka när jag började med järntabletter, för jag tålde inte riktigt dem ...

• Rosa30

Usch vad många som har mått extremt dåligt!
    Med första barnet mådde jag inte illa alls och inser nu vilken tur jag hade! Är gravid i v 11 och har mått dåligt varje dag från v 6 till v.10 nu verkar det tack och lov ha lugnat ner sig, och har de sista dagarna mått dåligt varannan dag ungefär, och inte alls så långa stunder....så det kan gå över tidigt också! Hoppas det är lite tröst ts.

• Margareta08

Tack för snäla ni.
    Igår kväll tänkte jag att det kanske är så att magen är sjuk och att det är därför jag mår så illa. Men så är det inte, är är graviditetsillamående det jag har.

• paddis85

Å usch.. Vet hur du har det.. Är i v 14 nu och det har sedan 2 veckor börjat mattats av... Mår fortfarande illa men kräks inte alls lika mycket.. Käkat lergigan comp mot illamåendet, och det har faktiskt hjälpt! Fast tog 2 veckor innan de började funka.. Har du fått något utskrivet?

Svar på tråden Orkar inte mer....Hur länge hade ni illamående?