• CaCC

Klåda i hårbotten?

Jag har till och från klåda och sveda i hårbotten och ibland kliar det så jag river sönder hårbotten. Men det är inte i hela hårbotten utan det är bara fläckvis, oftast ovanför öronen och någon gång emellanåt en liten fläck bak i nacken. Sen känns det som om översta hudlagret i hårbåtten (på de "fläckar" som kliar) flagar fast jag tror inte det är mjäll.
    Har funderat på om det kan vara löss jag har fått, men när jag hade det för många många år sen så hittade jag löss i hårbotten, vilket jag inte gör nu.
    Vad kan detta vara och vad gör man åt det?

SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Svar på tråden Klåda i hårbotten?
  • a mor

Börja med att luskamma. Det är inte helt omöjligt att det är löss med tanke på var klådan sitter.

Annars köper du ett mjällschampo som finns hos frissan. Det är tillverkat av matrix, men jag minns inte vad det hette.

• Disela

Du har väl en torr hårbotten. Man behöver inte alls köpa mjällschampoo hos frissan. Head and shoulders på mataffären är jättebra! Finns för torr hår, för färgat osv. Köp schampoo och balsam och testa en månad.

• StarkMamma

Kan vara mjälleksem om du inte har löss. Finns bra scampoo på Apoteket.

Snart gör vi nummer 6!
  • Lusthan

Jag har samma problem men det blir bättre när jag slutar att använda schampoo och enbart kör med balsam ett par dagar. Kolla så att du inte har någon silikon eller olja har jag för mig det var i balsamet och sen så har du i balsam och låter det sitta ett tag innan du har ur det. Gör så ett par dagar så ska du se att det blir bättre. Jag skulle aldrig få för mig att använda mjäll schampoo då det oftast är en massa dynga i det som gör att jag får ännu större problem med min hårbotten. Jag har aldrig kliat som jag gjort när jag provat med det. Då hade jag stora sår i huvudet.

Går det inte över så ring vårdcentralen och be om hjälp det kan ju vara eksem. Kanske kan du kolla med en hårfrisör som kan hjälpa dig välja ett bra och milt schampoo som inte förstör hårbotten. Jag har nästan alltid problem med min hårbotten, det kommer och går i vågor för mig.

• CaCC
    a mor skrev 2010-06-15 19:07:07 följande:
    Börja med att luskamma. Det är inte helt omöjligt att det är löss med tanke på var klådan sitter.

Annars köper du ett mjällschampo som finns hos frissan. Det är tillverkat av matrix, men jag minns inte vad det hette.

Jag har luskammat och inte en lus vad jag kan se i alla fall. Mjällschampo tror jag inte fungerar, har använt det men ingen bättring.

SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Muffinbox

Det där låter ju lite som mjälleksem, då jag har det själv ibland och det är på precis samma ställen.. där brukar det bli tätt och varmt och då brukar det bli värre, iaf för mig. (Det är väl därför lössen gillar att sitta där också, för det har jag också haft Tungan ute) Sätter jag upp håret/somnar med fuktigt hår är det kört.

Gå till husläkaren och fråga om råd, eller köp Fundan på apoteket som motverkar svampen i hårbotten som orsakar eksemet! Man kan köra med det ett par gånger i veckan i förebyggande syfte också. Funkar för mig, värt att testa kanske! Tråkigt är ju att det inte kan gå bort helt, men det går ju att slippa i perioder iaf..

Svar på tråden Klåda i hårbotten?