• JessicaWigren

barn som går på tå behöver ej ha autism

hejsan jag e en mamma till min son som e 3år snart. han kan inte prata, han kan några få ord men inte säga det rent. Han kan tippa på tå lite då och då oftast när han e på glatt humör. han ställer sina bilar på rad men sen bryr han sig inte mkt om det längre det är inte så att han e besatt av att sitta där och hålla på. det har hänt några gånger man har testat att flytta bak någon bil och då har han ställt tillbaka den men inte alla gånger. Han älskar att klappa händerna men det är det många barn som gör inte bara dem som har autism. Han kan ha ögonkontakt lagom mkt, det är inte ofta barn kan sitta och stirra in i någons ögon i flera minuter. min son har inte börjat på något dagis ännu m,en börjar nu till sommarnen, han har inte haft några jämnåriga att leka med, med andra ord varför han kanske inte har börjat prata ännu. Han lyssnar på sitt namn men inte alla gånger, är det något han gör tex tittar på tv då e det svårt att få kontakt med honom men vadå får ni jätte bra kontakt med era barn om dem tittar på tv? om ni tänker er 3åringar. jag vill bara konstantera att barn som staplar bilar på rad och går på tå och inte kan prata behöver ha autism.
    mvh en mamma som älskar sin son

• Svar på tråden barn som går på tå behöver ej ha autism
  • Mary Jo

Förstår inte riktigt meningen med inlägget? .. Är det någon som påstår att ditt barn har autism? Men är det inte konstigt att han inte kan prata och är 3 år? det har jag ingen aning om vad det kan bero på men det låter ju jättesent! Min brosdotter som snart är 2 pratar ganska rent... :)

Hoppas du får några vettiga svar

• Busbellan

Är det nån som påstått att han har autism?
    Kanske gör de det i så fall för att det är nåt ni behöver få upp ögonen för. Inte behöver han ha autism och det behöver inte vara det minsta "fel" på honom, men finns det minsta misstanke om det är det väl bättre att gå till nån som kan något om det. Finns det inga problem att ta tagi så har man i alla fall kollat upp det och finns det problem så är det ju bra att ta tag i det så fort som möjligt.

Ibland kan man faktiskt bli blind som förälder och Om det skulle vara något problem med er lille kille så är han ju precis lika underbar för det ändå eller hur?

Mamma till Nora, August och Ella
  • JessicaWigren

vi var hos en talpedagog hon nämde att det kan vara en språkstörning. men hon sa att det kan bero på att han ej gått på dagis el lekt med jämnåriga

• Busbellan
    JessicaWigren skrev 2010-06-15 20:43:39 följande:
    vi var hos en talpedagog hon nämde att det kan vara en språkstörning. men hon sa att det kan bero på att han ej gått på dagis el lekt med jämnåriga
    Leker han inte med andra barn?
    Jag tror absolut inte att dagis är så hemskt viktigt för barns utveckling utan det kommer ändå, men umgås med andra barn behöver de ju
  • FinaFamiljen

Ditt inlägg säger inte så mycket om sonen egentligen. Hur är han i övrigt? För naturligtvis behöver det inte alls vara något "ovanligt" med honom. Sen beroende på hur han är i övrigt så KAN det ju vara något också?

Min dotter visade inte så många påtagliga tecken tyckte vi. Hon hade bara en väldigt stark personlighet, vara aktiv och hade uppmärksamhetsproblematik. Inte förrän språket verkligen hamnade lite efter började vi läsa mer och gå på djupet i det. Nu har hon just fått sin diagnos vid 3,5 års ålder. Efter att ha verkligen satt oss in i vad det kan innebära och hur det kan te sig, kan vi också se tecknen tydligare.

• Busbellan
    moegumsan skrev 2010-06-15 22:38:00 följande:

Ditt inlägg säger inte så mycket om sonen egentligen. Hur är han i övrigt? För naturligtvis behöver det inte alls vara något "ovanligt" med honom. Sen beroende på hur han är i övrigt så KAN det ju vara något också?

Min dotter visade inte så många påtagliga tecken tyckte vi. Hon hade bara en väldigt stark personlighet, vara aktiv och hade uppmärksamhetsproblematik. Inte förrän språket verkligen hamnade lite efter började vi läsa mer och gå på djupet i det. Nu har hon just fått sin diagnos vid 3,5 års ålder. Efter att ha verkligen satt oss in i vad det kan innebära och hur det kan te sig, kan vi också se tecknen tydligare.

samma här
    När man gjorde utredningen så ställdes ju frågor ang. barnets utveckling ända från början och då kunde man se tecknen som man inte såg då
  • JessicaWigren

hur han e för övrigt så är han precis som alla  andra barn, han e väldigt nyfiken av sig. Han älskar att gosa och pussas. när hans kusin kommer hit så brukar han alltid vilja leka med honom han brukar putta hans kusin lite lätt för att leo vill bli jagad :) hans kusin är 5 år gammal. när det kommer främmlingar hit till oss som leo aldrig har träffat så är ej leo tillbakadragen eller springer och gömmer sig utan har tar personen i handen då det e gads för dem att gå och försöker leda in dem igen för att han ej vill att dem ska gå hehe :) han älskar bollar och teletubbies. han förstår precis allt man säger till honom, det ända som han e sen med det e talet, allt annat e precis som vilket annat barn. jag och min sambo har varit väldigt dåliga på att sitta ner och leka med leo då vi alltid har använt tvn som en barnvakt så vi börjar fundera på att det kanske e vårat fel till att han ej börjat prata. han började krypa när han var ca6-7månader och började gå när han var ca 11månader då satt man ofta och försökte lära honom att gå. men det e mindre ja kan säga om att lära honom att prata. där han man inte suttit ner med honom och försökt lära honom, så man kan ju säga att man har lite dåligt samvete för det :( inte förän för två dagar sedan så började vi lite smått med leo då efter vi varit hos logopeden, då om man säger vart e bollen så säger kan ungefär (bah) för boll. pappa för (pah) där säger han (däh) vill han ha något att dricka säger han (kah) för dricKA dem 2 sista bokstäverna. sitter jag och min sambo på balkongen och röker och leo tittar på tv, och vi ropar på honom så reagerar han och tittar på oss :) vill han ha något så kommer han och tar mn eller sambons hand och leder oss till det han vill ha:) det e väl så här han e för övrigt :) så vad tycker ni?

• Busbellan

Jag tycker han låter precis som en helt vanlig liten kille som bara har lite svårt med pratet

• isisisis

Jag har bara hört att barn med bokstavskombinationer ofta går på tå.Men det behöver inte heller tyda på nån grav störning...man kan ha adhd light typ,...utan besvär som påverkar vardagen nämnvärt.

Har kusiner och bonusbarn med lättare symtom,men har många av dem.

• JessicaWigren

tack för alla era svar :) men ni tycker att det ej låter som att det e något?

Svar på tråden barn som går på tå behöver ej ha autism