-
-
Svar på tråden Köpa 12" cykel eller 16" cykel till min flicka som blir 4 i oktober....
-
Oj, texten försvann...
Så här skulle det stå...
Ska köpa en cykel till min dotter nu som blir 4 i oktober och hade bestämt mig för att köpa en 16" cykel ...men börjar tveka lite nu , kanske är det bättre för henne att cykla på en 12" nu den här sommaren men då får jag ju troligtvis köpa en större igen nästa år , hon är en ganska lång liten tjej (104 cm)
Vad har era 4 åringar för storlek på cykeln och vad rekomenderar ni mig att köpa?
Tacksam för svar -
Köp en billig begagnad 12" som hon kan lära sig cykla på och satsa sen på en 16" när hon kan det. Min 95 cm snart 5-åring cyklar på en 16", men hon har kunnat cykla sen förra sommaren.
-
vi köpte en 16" till sonen, den är lagom stor egentligen, men han tycker den är för stor, vill inte cykla på den. Hittade en 12" på blocket för 50 kr som han lärde sig cykla på direkt! Det ser lite kul ut eftersom han är så stor, men han älskar den! Testade den stora cykeln igår igen men det gick inte så bra... han ramlade rakt i brännässlorna och nu vill han aldrig cykla på stora cykeln mer... På lilla cykeln racar han och ramlar aldrig...
Han är snart 5 år och 115 cm. -
Hej
Om din dotter kan cykla skulle jag satsa på en 16 tum men annars är en 12 super att lära sig på.
Om du bor i sthlm området har jag en fin 12 till salu för en billig peng.
Lycka till!! -
Tack för alla svar.Izzo skrev 2010-06-16 06:57:20 följande:Hej
Om din dotter kan cykla skulle jag satsa på en 16 tum men annars är en 12 super att lära sig på.
Om du bor i sthlm området har jag en fin 12 till salu för en billig peng.
Lycka till!!
Va synd att jag inte bor i Stockholmstrakten, bor ju i hälsingland ja...
Det är ju så tokigt att hon inte har någon 16" att prova på heller och i affärerna så har dom ju inte stödhjul men ska sätta henne på en 12" i morgon när vi ska kika lite...så får hon prova inne i affären... -
håll i paket hållaren om det inte finns stödhjul när du testar i butik.Annelitan skrev 2010-06-16 13:13:52 följande:Tack för alla svar.
Va synd att jag inte bor i Stockholmstrakten, bor ju i hälsingland ja...
Det är ju så tokigt att hon inte har någon 16" att prova på heller och i affärerna så har dom ju inte stödhjul men ska sätta henne på en 12" i morgon när vi ska kika lite...så får hon prova inne i affären... -
Ja, det kan jag ju göra...3 barns mor skrev 2010-06-16 15:48:43 följande:håll i paket hållaren om det inte finns stödhjul när du testar i butik.
-
12" helt klart. 16 blir för stort. Det är mycket svårare att lära sig cykla på 16"
Mina stora barn på 113 cm resp 117 cm har 16" -
jag har en dotter som blir 4 år i höst och är ca 104 lång. vi fick köpa en 16 tum till henne nu när vi skulle köpa cykel. 12 kunde hon inte trampa på antagligen för långa ben.Dr Mupp skrev 2010-06-17 07:59:24 följande:12" helt klart. 16 blir för stort. Det är mycket svårare att lära sig cykla på 16"
Mina stora barn på 113 cm resp 117 cm har 16" -
Vår son fick en cykel på 16 tum redan förra sommaren,då var han 3år,han klarade det fin fint! Och utan stödhjul!
sonen är 111cm idag.
-
Då är det klart, då köper vi en 16"...ska åka och köpa de ni morgon...
Va spännande och kul hoppas hon tycker om den och att det går bra att cykla på den och så... -
Det är nog väldigt beroende på hur de 104 centimetrarna är fördelade på kroppen3 barns mor skrev 2010-06-17 08:14:12 följande:jag har en dotter som blir 4 år i höst och är ca 104 lång. vi fick köpa en 16 tum till henne nu när vi skulle köpa cykel. 12 kunde hon inte trampa på antagligen för långa ben.
Min 4½åring är ca 105 lång och hon cyklar hur bra som helst på sin 12" (utan stödhjul) Hon skulle aldrig kunna cykla på en 16". Sen är ju ramstorleken olika på olika cyklar vilket också gör skillnad.
TS bäst är ju att prova cykeln på barnet som ska ha den och det antar jag att ni gjort. Hoppas hon gillar sin nya cykel -
jo jag vet att ramstorleken skiljer också. va i 5 butiker innan vi hittade en som passadeLinastrumpan skrev 2010-06-17 12:54:17 följande:Det är nog väldigt beroende på hur de 104 centimetrarna är fördelade på kroppen
Min 4½åring är ca 105 lång och hon cyklar hur bra som helst på sin 12" (utan stödhjul) Hon skulle aldrig kunna cykla på en 16". Sen är ju ramstorleken olika på olika cyklar vilket också gör skillnad.
TS bäst är ju att prova cykeln på barnet som ska ha den och det antar jag att ni gjort. Hoppas hon gillar sin nya cykel -
3 barns mor skrev 2010-06-17 14:21:38 följande:jo jag vet att ramstorleken skiljer också. va i 5 butiker innan vi hittade en som passade
Det är ju faktiskt lite knepig när det mesta annonseras efter hjulstorlek, det är ju inte det enbart som avgör men lätt att missa att en 12" och en 16" faktiskt kan vara nästan lika höga...
-
Min tjej på 113 cm når precis ner till marken med båda fötterna på sin 16" cykel, när sadeln är längst ner. Förra året när hon var ca 105 cm hade hon en 12".
-
Samma här och sonen som är 117 cyklar bra på sin gamla 12" även om han sitter bättre på sin nya 16"Tant Green skrev 2010-06-17 19:36:53 följande:Min tjej på 113 cm når precis ner till marken med båda fötterna på sin 16" cykel, när sadeln är längst ner. Förra året när hon var ca 105 cm hade hon en 12".
-
Det blev en 16" cykel och den passar min flicka jätte bra, hon bara älskar cykeln ...hon kunde cykla på den direkt nästan...med stöd hjul...först vågade hon inte riktigt utan drog den bara...sen sa hon själv att hon vill prova... nu ska hon bara cykla och cykla och cykla....
Och hon är sååå stolt över sin nya fina cykel och att hon kan cykla och svänga med den alldeles själv, säger hon... *ler*
Den här cykeln blev det, och Josefine drar den för första gången på väg hem från affären.
http://img35.imageshack.us/img35/327/sdc14583.jpg