Fritids styr hur vi ska ha barnen i sommar!! (växelvis boende)
Jag har två barn från ett tidigare förhållande, de bor hos oss varannan vecka och det fungerar alldeles utmärkt. Har jättebra kontakt/relation till barnens pappa och hans flickvän.
Nu till det konstiga, i vår kommun slår de ihop de olika fritidsplatserna till ett ställer under vecka 27-31 och då har de som är föräldralediga/arbetssökande som vanligt... så om man är en familj med gemensamma barn som lever tillsammans och en förälder jobbar och den andra är föräldraledig/arbestsökande så ska barnen vara hemma. Men samma regler gäller också de som har växelvis boende, vilket blir lite konstigt enligt oss eftersom vi inte bor ihop...
Barnens pappa har semester vecka 30 och 31 under den tiden och han sa till om det på fritids som då talade om för honom att under de veckor som de skulle vara hos honom (v.27 och 29) så fick han lämna barnen hos mig eftersom jag är föräldraledig...
Vi tycker det här verkar jättekonstigt! Att de bestämmer hur vi ska göra... barnen mår bra och tycker att livet fungerar perfekt med att bo varannan vecka.
Det är absolut inga problem för mig att ha dem i 3 veckor, det är bara mysigt... det är inte det som är grejen! Jag tycker bara det är konstigt att vi inte får bestämma själva hur vi vill ha det, han har barnen och jobbar just då, alltså borde han ha rätt till fritids! Tänk på dem som inte har en bra relation till sin föredetta, hur ska de göra då?
Nu har vi bestämt att jag har dem i 3 veckor och sen har han dem i 3 veckor å så får vi ses lite därimellan så barnen slipper sakna den andra föräldern massor.
Jag trodde kommunen såg till barnens bästa, inte sitt eget bästa.. ibland känns det som att de inte ens vill ha några barn på fritids.
Det jag undrar är om någon annan har det likadant? Och hur gör ni? Det kanske bara är vissa kommunder som gör såhär, men vårat fritids säger att det är bestämt i regeringen sedan flera år tillbaka...
Alltså, det handlar inte om att vi inte vill ha barnen i 3 veckor i rad, utan att kommunen bestämmer hur vi ska göra vid växelvis boende... tråkigt att barn alltid ska hamna i kläm.
Tacksam för seriösa svar.