• Chassi

Fritids styr hur vi ska ha barnen i sommar!! (växelvis boende)

Jag har två barn från ett tidigare förhållande, de bor hos oss varannan vecka och det fungerar alldeles utmärkt. Har jättebra kontakt/relation till barnens pappa och hans flickvän.
    Nu till det konstiga, i vår kommun slår de ihop de olika fritidsplatserna till ett ställer under vecka 27-31 och då har de som är föräldralediga/arbetssökande som vanligt... så om man är en familj med gemensamma barn som lever tillsammans och en förälder jobbar och den andra är föräldraledig/arbestsökande så ska barnen vara hemma. Men samma regler gäller också de som har växelvis boende, vilket blir lite konstigt enligt oss eftersom vi inte bor ihop...
    Barnens pappa har semester vecka  30 och 31 under den tiden och han sa till om det på fritids som då talade om för honom att under de veckor som de skulle vara hos honom (v.27 och 29) så fick han lämna barnen hos mig eftersom jag är föräldraledig...
    Vi tycker det här verkar jättekonstigt! Att de bestämmer hur vi ska göra... barnen mår bra och tycker att livet fungerar perfekt med att bo varannan vecka.
    Det är absolut inga problem för mig att ha dem i 3 veckor, det är bara mysigt... det är inte det som är grejen! Jag tycker bara det är konstigt att vi inte får bestämma själva hur vi vill ha det, han har barnen och jobbar just då, alltså borde han ha rätt till fritids! Tänk på dem som inte har en bra relation till sin föredetta, hur ska de göra då?
    Nu har vi bestämt att jag har dem i 3 veckor och sen har han dem i 3 veckor å så får vi ses lite därimellan så barnen slipper sakna den andra föräldern massor.
    Jag trodde kommunen såg till barnens bästa, inte sitt eget bästa.. ibland känns det som att de inte ens vill ha några barn på fritids.

Det jag undrar är om någon annan har det likadant? Och hur gör ni? Det kanske bara är vissa kommunder som gör såhär, men vårat fritids säger att det är bestämt i regeringen sedan flera år tillbaka...

Alltså, det handlar inte om att vi inte vill ha barnen i 3 veckor i rad, utan att kommunen bestämmer hur vi ska göra vid växelvis boende... tråkigt att barn alltid ska hamna i kläm.

Tacksam för seriösa svar.

• Svar på tråden Fritids styr hur vi ska ha barnen i sommar!! (växelvis boende)
  • Lena

Jag tycker det låter som fritids är helt ute och cyklar. Har ni pratat med den ansvariga för fritidsverksamheten i kommunen?

• Chassi
    Lena skrev 2010-06-16 06:38:08 följande:
    Jag tycker det låter som fritids är helt ute och cyklar. Har ni pratat med den ansvariga för fritidsverksamheten i kommunen?
    Ja, pappan till barnen ringde först rektorn på skolan och sedan till ansvariga för skolverksamheten och de säger att så är reglerna... det är ingen skillnad bara för att barnen bor varannan vecka säger dem. Men det ÄR ju skillnad tycker vi, man vill ju att de barn som har skilda/separerade föräldrar ska få ha det lika bra som andra men det fungerar ju inte om andra bestämmer vad som är bäst för just våra barn... Vi ska kontakta dem igen tänkte vi.
    Skönt att någon mer reagerar =)
  • Lena
    Chassi skrev 2010-06-16 11:41:49 följande:
    Ja, pappan till barnen ringde först rektorn på skolan och sedan till ansvariga för skolverksamheten och de säger att så är reglerna... det är ingen skillnad bara för att barnen bor varannan vecka säger dem. Men det ÄR ju skillnad tycker vi, man vill ju att de barn som har skilda/separerade föräldrar ska få ha det lika bra som andra men det fungerar ju inte om andra bestämmer vad som är bäst för just våra barn... Vi ska kontakta dem igen tänkte vi.
    Skönt att någon mer reagerar =)
    På dagis går de ju efter den förälderns arbetstider som de bor hos den veckan, iaf i Göteborg. Något annat är ju inte rimligt.
  • Chassi
    Lena skrev 2010-06-16 17:17:32 följande:
    På dagis går de ju efter den förälderns arbetstider som de bor hos den veckan, iaf i Göteborg. Något annat är ju inte rimligt.
    Ja det är samma här när det gäller dagis, att man går efter den föälderns arbetstider som de bor hos den veckan. Precis, väldigt orimligt.
  • Lena
    Chassi skrev 2010-06-16 18:52:02 följande:
    Ja det är samma här när det gäller dagis, att man går efter den föälderns arbetstider som de bor hos den veckan. Precis, väldigt orimligt.
    Och fritids upp till 12år är styrda av samma regler för tider vad jag vet.
  • mrztigger

tycker det låter väääldigt mysko.

dom kan väl inte komma och bestämma vart barnet skall bo under sommaren.

• Sandris82

Så är det inte i vår kommun. Det finns tydligen domar på hur det "ska" vara. Däremot kan jag förstå om fritids rekommenderade er att lösa detta?! Jobbar själv på fritids o ibland kan man önska att man "vågade" föreslå en sådan sak när barnen är hos ex pappa som jobbar under stägningsveckorna (då verksamheten är minimal) fick vara hos mamma om hon är hemma.

Bra löst av er! Men att det är så som kommunen säger tror jag är fel! Det är svaret vår kommun gett oss iaf!

• Chassi

Tack för alla svar! Skrattande

Vi pratade med fritids igen och de sa att reglerna här är samma för alla, även de som har separerat... det ska inte va någon skillnad enligt dem. Men vi sa det då igen att det är ju skillnad, även om vi är vänner och kan prata å lösa problemen så är det ju ändå så att vi har varsitt boende med varsin "ny" familj... men men, vi skulle få göra som vi ville iaf, så då blev det 2 veckor var som vi planerade från början.

• Starkast
    Chassi skrev 2010-07-02 01:43:43 följande:
    Tack för alla svar! Skrattande

Vi pratade med fritids igen och de sa att reglerna här är samma för alla, även de som har separerat... det ska inte va någon skillnad enligt dem. Men vi sa det då igen att det är ju skillnad, även om vi är vänner och kan prata å lösa problemen så är det ju ändå så att vi har varsitt boende med varsin "ny" familj... men men, vi skulle få göra som vi ville iaf, så då blev det 2 veckor var som vi planerade från början.
    Är det inte även till för barnens bästa, att de ska få lite sammanhängande sommarlov?
    Barn behöver ju också få ledigt.
  • Chassi
    Starkast skrev 2010-07-04 12:07:12 följande:
    Är det inte även till för barnens bästa, att de ska få lite sammanhängande sommarlov?
    Barn behöver ju också få ledigt.
    Men det är ju det vi ville oxå, att de skulle få vara lediga när vi har semester båda familjerna... men 3 veckor utan mamma och 3 veckor utan pappa är liiiite långt tycker vi. Men nu blev det bättre, för nu får ju barnen vara lediga 4 veckor i rad och 2 veckor hos vardera familj... =)
  • Starkast
    Chassi skrev 2010-07-04 17:51:57 följande:
    Men det är ju det vi ville oxå, att de skulle få vara lediga när vi har semester båda familjerna... men 3 veckor utan mamma och 3 veckor utan pappa är liiiite långt tycker vi. Men nu blev det bättre, för nu får ju barnen vara lediga 4 veckor i rad och 2 veckor hos vardera familj... =)
    Förstår inte riktigt.
    Om pappan lämnat hos dig istället för fritids när han jobbade och hämtat sen efter jobbet. Då blir de ju inte utan pappa?

Men håller med om att det är konstiga regler där föräldrarna inte kan sammarbeta. Men då kanske de gör undantag om det är för illa?
    För rätten till barnomsorg finns ju. Det är nog inget kommunen själv kan bestämma om man drar det till sin spets.

Hur mycket hade ni tänkt från början att barnen skulle vara lediga sammanhängande under lovet?
  • Chassi

Vi tycker det blir en lite konstig situation att han kommer hit kl.6 å lämnar dem å sen hämtar dem efter 16... Kanske barnen tycker det blir konstigt att det liksom är fritids hos mamma... vi har ju rutiner på varannan vecka, man vill ju helst inte att det ska bli några problem... inte så lätt för dem att hela tiden anpassa sig... men vi gör så gott vi kan för att de ska känna sig trygga i sin tillvaro.

De blir ju lediga i 5 veckor i streck såg jag nu... eftersom de alltid är lediga hos mig då jag är föräldraledig. Så det blir nog bra iallafall! Solig

Svar på tråden Fritids styr hur vi ska ha barnen i sommar!! (växelvis boende)