• Erase

Räkna veckor eller månader ??

Kan inte låta bli att undra om det är jag som är totalt slö, eller om grav.veckorna inte passar ihop med månaderna...Obestämd
    Jag är i vecka 20 nu, beräknas föda 8 nov. Men vilken MÅNAD är jag i då ? Normalt sett går det ju 4 veckor på 1 månad, eller hur ? Alltså borde 16 v. vara 4 månader, 20 v. borde vara 5 månader... Men det går ju inte alls ihop sig... Jag har ju gått "halvtid" nu, dvs. 4 ½ månad men det blir ju inte 20 veckor.... SUCK Obestämd Hur räknar ni andra ? 
    Vi som är eller har varit gravida fattar ju om nån säger "jag är i 20:e veckan", men många ser ut som frågetecken å undrar vilken månad man är i....
    Meningslöst vetande, men det stör mig  Flört

• Svar på tråden Räkna veckor eller månader ??
  • Ingiz

En normal månad är ofta lite längre än 4 veckor eftersom 30 eller 31 dividerat med 7 inte blir exakt 4. Därför stämmer inte veckorna med månaderna.

Jag gjorde så att jag aktiverade Graviditetsverktyget här på FL där talar den snällt om för en vilken kalendermånad man är i. :o) Lätt som en plätt.

Förstår förövrigt helt hur du känner. Folk frågar efter vilken månad man är i och själv står man där....ehhhh jag är i vecka ditt eller datt.

Ha det bra,
    Ingiz

• ella79a
    Erase skrev 2010-06-16 15:47:59 följande:
    Kan inte låta bli att undra om det är jag som är totalt slö, eller om grav.veckorna inte passar ihop med månaderna... Jag är i vecka 20 nu, beräknas föda 8 nov. Men vilken MÅNAD är jag i då ? Normalt sett går det ju 4 veckor på 1 månad, eller hur ? Alltså borde 16 v. vara 4 månader, 20 v. borde vara 5 månader... Men det går ju inte alls ihop sig... Jag har ju gått "halvtid" nu, dvs. 4 ½ månad men det blir ju inte 20 veckor.... SUCK  Hur räknar ni andra ?  Vi som är eller har varit gravida fattar ju om nån säger "jag är i 20:e veckan", men många ser ut som frågetecken å undrar vilken månad man är i.... Meningslöst vetande, men det stör mig 

En månad är väl ungefär 4,5 vecka. Bara februari som är 4 veckor och en dag. Så man man kan inte säga att 4 månader är 16 veckor, fyra månader är mer än 16 veckor.

Jag räknar från min senaste mens som var 26:e jan.

Alltså:

26:e jan-26:e feb = månad 1 = ca 4,5 veckor

26:e feb-26:e mars = månad 2 = 4 veckor (för feb har bara 28 dagar)

26:e mars-26:e april = månad 3 = ca 4,5 veckor

26:e april-26:e maj = månad 4 = ca 4,5 veckor

26:e maj-26:e juni = månad 5 = ca 4,5 veckor

26:e juni går jag alltså in i månad 6 och har då gått 5 hela månader, som blir ca 22 veckor.

Osv......

Så räknar jag och det stämmer enligt hur min bm räknar också.
  • ella79a

Skrev fel....februari är inte 4 veckor och en dag, februari är ju precis 4 veckor.

• Ingiz
    ella79a skrev 2010-06-16 16:29:37 följande:
    Skrev fel....februari är inte 4 veckor och en dag, februari är ju precis 4 veckor.
    Om det inte är skottår!
Svar på tråden Räkna veckor eller månader ??