• Pre mamma

Frågor om diskning samt mängd

Hej

Jag undrar hur många mål om dagen (eller hur ofta) ni matar era 4mån bebisar och hur mycket ger ni varje gång.
    Undrar även om ni kokar napparna varje gång. i gjorde det till en början men kör de i diskmaskinen ev handdiskar nu efter alldeles för mycket meck med att koka varje dag..

• Svar på tråden Frågor om diskning samt mängd
  • zanna80

Vår tjej äter 180/mål och äter väl ca var tredje timme.
    Kokade både nappar och flaskor förr, men nu handdiskas dom ist.

♥ Lovisa ♥
  • Mary Jo
    Pre mamma skrev 2010-06-16 21:16:33 följande:
    Hej

Jag undrar hur många mål om dagen (eller hur ofta) ni matar era 4mån bebisar och hur mycket ger ni varje gång.
    Undrar även om ni kokar napparna varje gång. i gjorde det till en början men kör de i diskmaskinen ev handdiskar nu efter alldeles för mycket meck med att koka varje dag..
    Oj,helt olika. Jag kör med "fri flaskmatning" Hon får äta när hon är hungrig. kanske 5-8 ggr om dagen? Vissa gånger äter hon kanske 100 ml och ibland 165. Kokar napparna gör jag då absolut inte varje gång. En gång per dag,men bara för att hon har svamp i munnen. Jag diskar dom efter varje användning. Koka flaskan mellan varje mål blir man ju galen av Drömmer
  • Pre mamma

åå vilket snabbt svar. Ja det verkar som att många struntar i att koka så jag har inte så dåligt samvete över det.
    Det värsta är att vår son äter så jäkla dåligt. Max 130ml/mål och ca 5-6ggr/dag. Så vissa dagar får han inte i sig mer än 500ml om han har en sån dag. Efter kl 19 är det överhuvudtaget svårt att få i honom mat, han totalvägrar och skriker. Jag vill ju inte tvinga honom allt för mycket.
    Har provat att byta nappstlk (han behöver 3olika storlekar varje mål) och att byta arm, att låta honom sova lite etc etc.
    Har även provat att mata med sked o spruta men då känner jag mig helhemsk eftersom jag istortsett häller in maten i munnen på honom när han skriker. 
    Han går fortfarande upp ok i vikt, fast de sa att han ligger på lägre delen av vad han ska öka i vikt. Han är redan liten från början så jag vill inte att han blir ännu mindre.

Några tips
    Jag känner mig helt desperat!!

• La Lola

Har aldrig kokat en napp eller flaska.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mary Jo

Alla barn äter ju olika, såsom vi äter olika mycket. Han är kanske bara mindre i maten och så länge han ökar i vikt ok så är ju allt bra. Tycker inte du ska oroa dig.  Kanske bara han är liten i kroppen? Prata med bvc om din oro tycker jag . Snart början han kanske börja äta mat och ökar kanske då mer i vikt?:)

• zanna80

Har egentligen inte så mycket till tips, men lillan har krånglat lite till och från med maten här också och då kollade vi på -
    Har du provat olika storlekar på napparna?
    Olika ersättningar?
    Olika flaskor?

Lyckat till!

♥ Lovisa ♥
  • watership down

diskar allt i maskin, skulle bara koka om jag tycker att de blivit väldigt smutsiga eller riskerat att kommit i kontakt med jord eller bajs typ...

• Pre mamma

Han har bättrat sig lite med maten nu. Äter ca 600ml /dag. Men hade gärna önskat att han åt ytterligare 100 till. Fast han gråter fortfarande mycket när vi matar honom. Och ingen annan än jag o pappa kan mata honom..
    Vi har provat olika nappar (ca 3-6olika per mål) och olika ersättningar o flaskor spelar ingen roll

• septemberbarn08

Vi har fått höra från BVC att man bara behöver koka flaskorna typ 2-3 gånger/månad så det är så vi gör. Diskar dem gör vi en gång om dagen. Med andra ord har hon en och samma flaska hela dagen som vi bara sköljer ur när hon ätit och sen får hon en ny morgonen efteråt medan den från dan innan diskas. Hon är tio veckor nu och har överlevt och mår toppen.

Med sonen diskade jag nappflaskorna efter varje mål tills jag hörde av en bekant att de bara sköljde ur sina flaskor och diskade dem 1gång/dag. Efter det gjorde vi också så och våran son är friskare än de flesta andra i hans ålder. Inga allergier och knappt sjuk nån gång:)

Svar på tråden Frågor om diskning samt mängd