• LillanAlex

Hur får man färgat rött hår till blondt?

Jag har mitt hår färgat i en brunröd nyans med ljusare slingor.
    Nu har det dock bleknat och blivit mest rött/kopparrött....
    Och nu ångrar jag färgen och skulle gärna vilja ha det blondt!

Hur ska jag göra för att få det blondt och så det inte blir oranget...?!

Jag har köpt en blekning/avfärgning och en ultrablond (tänkte ta dom i den ordningen)
    Tror ni det räcker eller kanske det skulle funka (om det behövs) med lite silvershampoo??

• Svar på tråden Hur får man färgat rött hår till blondt?
  • Smulan 89

Jag hade också brunrött ett tag. Jag tyckte att det nästan hade växt ur, men när jag färgade blont, blev det lätt orange tyvärr. Prata med en frisör. Det skulle nog jag gjort.

• LillanAlex
    Smulan 89 skrev 2010-06-17 10:41:34 följande:
    Jag hade också brunrött ett tag. Jag tyckte att det nästan hade växt ur, men när jag färgade blont, blev det lätt orange tyvärr. Prata med en frisör. Det skulle nog jag gjort.
    Ja jag kan ju gå och fråga.... Ska göra det idag!
  • Gakka

Som frisör kan jag säga att det nästan aldrig blir bra när man gör sånt där hemma... Oftast blir det gula och oranga toner som slår igenom, och ett silverschampo räcker oftast inte till för att dämpa det.
    Dessutom är risken , om du kör båda de behandlingarn på en gång, att du får superdålig kvalitet på håret, om du nu inte har ett jättebra hår, som tål mycket!

OM du nu skulle misslyckas, så har du begränsat frisörens möjliga val av behandling ganska mycket, när du har börjat själv, vilket ofta leder till att resultatet kanske inte blir lika bra, som om du gått ill frisören från första början, eller möjlightvis ännu dyrare.

Jag skulle rekommendera dig att boka tid hos en frisör, eller som ovanstående nämnt, i alla fall rådfråga en frisör!

Lycka till!

• LillanAlex

Jag tänkte testa färga hemma först.
    Tänkte ta först en mellanbrun nyans för att dämpa det röda.
    Sen avfärgning/blekning och sen ultrablond.
    Skulle färgen gå HELT åt skogen ändå så har jag en backup att färga över det i mellanbrunt igen.
    Räcker inte det för att täcka får det dock bli en färgning av svart efter det...

Tror ni detta kan funka?

Har ju färgat mycket i mitt liv och tror mitt hår klarar det, men man vet ju aldrig
    det får ju ta mycket stryk....
    (I värsta fall får man ju testa en ny frisyr :P Kanske man passar i snaggat...?)

• Titrania

Det röda ligger ju tyvärr kvar "under". Färgade mitt knallrött i vintras och nu lagom till maj såg det lagom dassigt, råttfärgat ut, så bestämde mig för att bleka. Det blev orange/gult, inte särskilt fult faktiskt, men inte sådär platinablont jag hade hoppats på

• tweenies

Det är hur svårt som helst att få håret blont från rött, rött så är fruktansvärt svårt att få bort. När jag hade röd/brunt hår så krävdes det 6 blonderingar innan det vart bra.

• LillanAlex

Men det gick iallafall Flört

• snartliverhorn

En vän till mig färgade året grått först, och sen blondt, och det blev super fint. Hennes riktiga hårfär är rött.

• LillanAlex

okej tack för alla svar. har färgat det mörkbrunt istället blev mycket finare :)

• Lincon

Jag har alltid varit blond men färgade håret rött en gång. Två dagar efter blekta jag håret, sedan blekta jag håret ytterliggare en gång en vecka efter första blekningen. För mig gick det bra, det blev dock helt pissgult vid första blekningen.
    Det är lättare att färga brunt hår blont än rött tycker jag, just för att det är svårt att få bort det röda pigmenten. Man ska ju samtidigt vara rädd om sitt hår.
    Är ditt hår riktigt rött eller mer brunrött nu? Om det är brunrött så skulle jag nog satsa på att bleka håret med hätta, det tar lång tid och är pilligt men jag tycker att resultatet blir riktigt bra. Blek med hätta två gången, använd alla hålen i hättan och försök ta med det håret som inte slingades första gången vid andra slingningen.
    Sedan kan man avfärga hela håret vid en tredje blekningen och då bleka hela håret och sedan lägga i en "vanlig" blond färg alt. använda silverschampo om du vill vara platina blond.
    Det kan vara bra att vänta några veckor mellan blekningarna, även med hetta eftersom det sliter så på håret.
    Du kan också gå och prata med en frisör hur h*n skulle göra med ditt hår och följa dennes rekommendationer. En del frisörer vill inte ens avfärga hår. Det går ju att göra själv, men som andra skrivit redan kan det gå fel. Jag tycker iallafall inte att du ska kasta i en helhårsblekning i ditt röda hår för det kommer nästan garanterat att bli orange, då måste du bleka flera gånger efter varandra (för man vill inte gå med pissgult hår en längre tid av egen erfarenhet!).

Svar på tråden Hur får man färgat rött hår till blondt?